היסטוריה וארכיאולוגיה

אחרי 1500 שנה פוענחה תוכנה של המגילה. מה היה כתוב בה?

מגילה בת 1500 שנה נמצאה במהלך חפירות ארכיאולוגיות כשהיא מפויחת. באמצעות טכניקות מתקדמות שכוללות הדמיית תלת ממד נחשף כעת תוכנה

אא

פסוקים ראשונים של ספר ויקרא התגלו במגילה בת 1500 שנים שנמצאה בתוך ארון הקודש בבית כנסת העתיק בעין גדי.

המגילה, העשויה קלף, נחשפה כבר בשנת 1970 בחפירות ארכיאולוגיות בבית הכנסת בעין גדי, אך בשל מצבה המפוחם לא ניתן היה להבין את הנכתב בה.

לפני כשנה החלה חברת מרקל טכנולוג'יס מישראל לסרוק קטעי מגילות ובתי תפילין המצויים ברשות העתיקות, בטכנולוגיות המתקדמות שפיתחה, כמו סריקה תלת מימדית במערכת מיקרו-CT. תוצרי הסריקה, שכללו את המגילה מעין גדי, נשלחו לפרופסור ברנט סילס מאוניברסיטת קנטקי, אשר פיתח תוכנת הדמיה דיגיטלית שמאפשרת לפרוש וירטואלית את תצלום המגילה המפוחמת והמגולגלת ומשחזרת את הכתוב. כך התברר כי המגילה כוללת את ראשיתו של ספר ויקרא.

מגילה בת 1500 שנה (צילום: רשות העתיקות)מגילה בת 1500 שנה (צילום: רשות העתיקות)

יצוין כי זו הפעם הראשונה שנמצא בחפירות ארכיאולוגיות ספר תורה בתוך בית כנסת עתיק, ובפרט בתוך ארון קודש.

ד"ר ספי פורת, שגילה את המגילה בחפירות עין גדי לפני 45 שנה, אמר: "פיענוח המגילה שהייתה חידה עבורנו הינו מרגש ביותר. עין גדי היה כפר יהודי בתקופה הביזנטית ולו בית כנסת עם רצפת פסיפס מהודרת וארון קודש. הישוב נשרף כולו, ואיש מתושביו לא חזר להתיישב בו שנית, או לחטט בחורבותיו כדי להציל רכוש יקר. בחפירות הארכיאולוגיות של בית הכנסת השרוף מצאנו, בנוסף למגילה המפוחמת, גם מנורת 'שבעה קנים' מברונזה, את קופת הקהילה ובה כ-3,500 מטבעות, נרות שמן מזכוכית וחרס, וכלים לשמירת בשמים". ציין פורת והוסיף כי "אין לנו מידע על הסיבות לשריפה, אך ההשערות לסיבת החורבן נעות מפשיטה של בדואים מהאזור שממזרח לים המלח, ועד לסכסוכים עם השלטון הביזנטי".

תגיות:מגילההיסטוריהארכאולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה