הרב יצחק זילברשטיין

לאחר ששמעון ניפץ את פנס הרכב האחד, בא יהודה וניפץ את השני

ומה קרה כעת? באותו ערב, שכן נוסף, יהודה שמו, פגע בטעות ברכבו של ראובן! היכן? ב...פנס השמאלי! גם יהודה התחייב לראובן 'אשלם את מלוא הנזק'.

אא

מעשה בראובן שבבוקר בהיר אחד, עמד לפתוח את דלת מכוניתו, ולפתע הבחין, שהפנס הקדמי הימני, התנפץ לגמרי. אל שמשת הרכב הוצמד פתק, כתוב וחתום על ידי אחד השכנים, שמעון שמו, 'כשיצאתי ברכבי מהחנייה, לא נזהרתי מספיק, ופגעתי במנורת רכבך, תודיע לי בבקשה מהי עלות הנזק ואשלם לך'.

ראובן התקשר אל בעל המוסך שלו, והלה הודיעו כי עלות הפנס היא 500 שקלים. לאחר מכן התקשר ראובן לשמעון, והודיעו אודות המחיר. 'בשמחה רבה', הפטיר שמעון, 'לאחר התיקון תבוא ואתן לך את הסכום'.

ומה קרה כעת? באותו ערב, שכן נוסף, יהודה שמו, פגע בטעות ברכבו של ראובן! היכן? ב...פנס השמאלי! גם יהודה התחייב לראובן 'אשלם את מלוא הנזק'.

למחרת בבוקר פנה ראובן אל המוסך, וכאן מודיע לו בעל המוסך: 'המחיר להחלפת שני פנסים הוא 800 שקלים בלבד!'.

עתה בא ראובן ושואל: כיצד עלי לחלק את התשלום בין שני המזיקים: האם שמעון ישלם 500, כפי שומת הנזק בשעה שהזיק, ויהודה ישלם רק 300; או שמא שניהם ישלמו שווה בשווה, כל אחד 400?

ובכן, מבואר בש"ך (סי' צ"ה סקי"ח וסי' שפ"ז סק"א), שאדם שהזיק חפץ שניתן לתקנו, חיובו של המזיק אינו חיוב 'ממוני' - לשלם את שווי הנזק, אלא עיקר חיוב המזיק הוא - לתקן את הנזק שיצר, ואם המזיק אינו מתקן את הנזק, יכול להיפטר על ידי תשלום עלות תיקון הנזק.

וכתב החזון איש (ב"ק ו'-ג'), שלשיטת הש"ך אם בשעת הנזק התיקון היה שווה ארבעה, ובשעת התיקון ירד המחיר ושווה רק אחד, או להיפך, אזי אינו משלם כפי העלות בשעת הנזק, אלא כשעת התיקון. (וע"ש בחזו"א שהביא שיטה אחרת שהחיוב אינו לתקן את הנזק, אלא לשלם את דמי הנזק).

והיה מקום לומר לפי דברי הש"ך, שעלינו ללכת אחר שעת תיקון הנזק, ואם כעת העלות היא 800 לשני המנורות, הרי שכל מזיק ישלם 400.

אכן, שמענו ממו"ר שליט"א, שלמעשה יש לחייב את שמעון ב-500 שקלים ואת יהודה ב-300, כי דברי הש"ך אמורים באופן שעלות התיקון הוזלה מצד עצמה, שבתחילה התיקון היה עולה מאתיים, וכעת מאה, שאז אין למזיק לשלם יותר מהעלות בשעת התיקון; אך בשאלתנו, ביחס לנזק שעשה הראשון (שמעון), אין כל הוזלה, אלא הוא הזיק מנורה ששווה לניזק 500 שקלים (כי זהו מחירה של מנורה אחת), ומיד כשהזיק, כבר נתחייב בדמי תיקון נזקו, ומאוחר יותר כשיהודה הזיק את השנייה, הוא גרם לניזק הפסד רק ב-300 שקלים, ואין לחייבו ביותר מכך.

לסיכום: יש לחייב את שמעון ב-500 שקלים, ואת יהודה ב-300.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה