פוריות

פוריות, הומאופתיה ושיטות טבעיות - זה יכול לעבוד?

בעיות פוריות בקרב נשים זוכות למענה רפואי הולם, אולם רופאים קונבנציונליים רבים טוענים שאין דרך ממשית לשפר את פוריות הגבר. מולם טוענים רופאים אלטרנטיביים, כמו גם זוגות שנפקדו, שהדבר בהחלט אפשרי. האמנם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נעם לא היה יכול להתאפק עוד. בידיים רועדות הוא חייג אל ד"ר יהודית סטולר ממרפאת הזרע בקריית חיים, על מנת לברר את תוצאות הבדיקה. היא אמנם ביקשה שיתקשר ב-16:00, אבל עשר דקות לפני כן הוא הרגיש שאין לו אפילו דקה פנוי לחכות. תוצאות - ועכשיו.

עשר דקות לאחר מכן הוא כבר נסע במהירות מהעבודה הביתה. תוצאות הבדיקה שעשה רק אתמול עדיין לא היו ברורות לו לגמרי, אבל הוא הבין שזה לא זה. "מבחינת הכמות יש לך נתונים יפים - 18 מיליון תאי זרע למ"ל אחד", בישרה לו ד"ר סטולר כמה דקות לפני כן, "אבל יש משהו מוזר - מתוך כולם רק תא זרע בודד נמצא בתנועה". ומה זה אומר, הקשה. "אני לא יודעת, תשאל את הרופא שלך", ענתה בהיסוס. הוא ניסה לחפור ולגשש אחרי עוד קצת מידע בתוך כל האפילה הזו, אבל ד"ר סטולר התעקשה שאת הפרטים המדויקים הוא יקבל אך ורק מהרופא.

חלפו מספר ימים. שתי בדיקות נוספות שביצע נעם הוכיחו לו חד משמעית: הוא עקר. ליתר דיוק: כמעט. בכל אחת מהן נמצאו זרע או שניים בודדים בתנועה, וד"ר סטולר, שהפעם נשמעה ספקנית יותר, הסבירה שגם אם הוא ויפית ילכו על המסלול למתקדמים - הפריית מבחנה, כלומר IVF  - הסיכויים שלהם יהיו נמוכים משמעותית מכל זוג אחר עם בעיה קשה. הסיבה פשוטה: לגברים עם בעיות "סבירות" עדיין יש לפחות כמה עשרות זרעונים בתנועה. מהאישה נשאבות מספר ביציות - לפעמים 4, לפעמים 10 ולפעמים יותר, והזרעונים "משודכים" לביציות בתהליך שנקרא מיקרומניפולציה. אולם בזמן שיש זרע בודד בתנועה (וגם הוא איטי במיוחד) - אפשר לשדך אותו לביצית אחת בלבד. ואם נשאבו עשר ביציות - תשע מהן, דינן לפח האשפה. "חשבתי שלעולם לא יהיו לי ילדים", מספר נעם על אותה תקופה.

אבל כל זה לא נראה לו הגיוני. חייב להיות כאן איזשהו טיפול, חשב. לא יכול להיות שלאישה יש מאה ואחד טיפולים אופציונליים, ואילו לגבר לא. הוא פנה בנפרד אל שני רופאי הנשים בקופת חולים כללית, במחלקה בה טופלה יפית, ושניהם בישרו לו שאין טיפול בשורש ייצור הזרע. אולי זו סתימה מכאנית בצינורות, אמר אחד מהם, והפנה אותו לבדיקה, שלצערו גילתה שאין סתימה, כך שהפגם מהותי יותר, ונמצא ככל הנראה במערכת הייצור עצמה. הרופא השני היה פסקני יותר, והגיב במשיכת ידיים לכל שאלה. "אז מה", שאל נעם, "לא יהיו לי ילדים לעולם?". הרופא ירה ללא היסוס: "כנראה שלא".

את כל זה סיפר לנו נעם (שם בדוי, כמו רוב שמות הזוגות המוזכרים בכתבה) בסלון ביתו המרווח, כשעל זרועו האחת מורן, ועל השטיח משחק אחיה התאום שקד. שניהם חגגו יומולדת שנה לפני חודשיים, ותמונה של שניהם, כולל הקדשה, נמצאת במשרדו של הרופא ההוא מקופת חולים כללית, שלא יודע להסביר עד היום את ההריון, כמו גם את ההריון הנוסף - הפעם הספונטני - בו נמצאת יפית.

גלגל ההצלה של השניים נזרק לכיוונם מצד אמה של יפית, באותם ימים רעים. "שמעתי על ד"ר אלטרנטיבי שמתמחה בתזונה", הציעה, "אולי תלכו אליו?". בעוד שאשתו שללה את "כל השרלטנים האלה", החליט נעם ללכת על הנושא. הוא התקשר לרופא - ד"ר אברהם מאיר גדניה מנתניה - קבע תור, והצטייד לבקשת המטפל בבדיקות דם מעודכנות.

אחרי דקות ארוכות של עיון בבדיקות הדם הסיר ד"ר גדניה את משקפיו, ובישר לנעם שמדובר ככל הנראה רק בתזונה. "אם לא היה לך אפילו זרע אחד בתנועה זו היתה בעיה חמורה יותר", בישר, "אבל עצם זה שיש משהו - כבר מראה שיש לנו מקור לבנות ממנו את המשך הטיפול. וכמו שאני רואה, הבעיה תזונתית בעיקר. הכליות שלך חלשות - וברפואה הסינית ידוע שהכליות הן אלה שמעניקות לגוף את הכוח לייצור הזרע. צריכת החלבונים שלך נמוכה ביותר, וגם זה רכיב מרכזי בנושא. בנוסף לכך הכולסטרול שלך נמוך מדי, מה שמערער את המערכת ההורמונלית".

שעה ארוכה ישבו נעם וד"ר גדניה בקליניקה, עד שהתפריט החדש של נעם היה ברור: יותר בשר, ביצים, דגים, ירקות, אגוזים ומאכלים ספציפיים אחרים, הרבה פחות סוכרים, מאפים, שומנים ושאר מזונות שהד"ר לא חשש לכנות אותם בשם רעלים. אל כל זה תצרפו ויטמינים ותוספי תזונה שונים כמו אבץ, Q10, ויטמין E ועוד, והרי לכם המתכון המנצח לפוריות, ספציפית לנעם.

"1,200 ש"ח לכל הוויטמינים ותוספי המזון?", נרעשה יפית כששמעה על העלות בשיחת הטלפון מיד אחרי שנעם יצא מהדוקטור. "תביני", אמר, "זו התקווה האחרונה שלי. מה כבר יש לנו להפסיד? אנחנו חייבים להיאחז במשהו".

בהפריית המבחנה, שנקבעה מראש שבועיים אחרי, תוצאות ספירת הזרע של נעם היו מדהימות: קפיצה מסחררת מזרע בודד ל-80,000 בתנועה. ד"ר גדניה הבהיר לו מראש שלתוצאה המקסימלית הוא יגיע רק כעבור שלושה חודשים, ונעם תיאר לעצמו שגם עכשיו, אחרי ההפריה שתוכננה מבעוד מועד (ואחרי ההצלחה המיידית וכניסתה של יפית להריון תאומים), המצב ילך וישתפר. לפני חודשיים - פחות משנתיים אחרי הסאגה ההיא - התברר להם שיפית נכנסה להריון, הפעם ספונטני, מה שחיזק את ההבנה שלהם: התזונה היא הנקודה.

ד"ר (ND) גדניה - נטורופת, הומאופת ותזונאי - מספר שרוב הרופאים הקונבנציונליים שהכיר מתייחסים לשיטותיו בזלזול ובבוז. יש כאלה שלא מתייחסים אפילו בכלל. "הרופאים מאוד סקפטיים לגבי השיטות שלנו", הוא נאנח.

יש לזה סיבה, מן הסתם, לא?

"המטופלים שלהם עושים השבחות, הזרעות, הפריות, והרופאים רואים רק אותן כשיטות מתקדמות ומדעיות, ולא את השיטות הכביכול פרימיטיביות של התזונה. העניין הוא שיש תזונה מיוחדת ספציפית שאני נותן לגבר, פלוס תרופות טבעיות. אני גם מנסה למצוא את יסוד הבעיה - איך הוא הגיע למצב הזה ומה הגורם. ברגע שמבינים מה הגורם - הרבה יותר קל לפתור את הבעיה".

הגורם השכיח ביותר באופן כמעט גורף, אומר ד"ר גדניה, הוא תזונה לא נכונה. "אנשים פשוט לא אוכלים נכון. בנוסף יש סיבות שנובעות ממחלות, חיידק או חום. וכך יש בעיה בתנועתיות, בעיה בכמות, בעיה באיכות, בעיה במורפולוגיה. זה הולך ומחמיר עם השנים, כי אנשים יותר ויותר אוכלים גאנק פוד, לא צורכים אוכל מזין, וחוסר החלבון, הוויטמינים והמינרלים, הולך ועולה עם השנים".

ביסוד השיטה, מסביר ד"ר גדניה, פועל הרעיון לפיו אם מספקים לגוף את כל מרכיבי המזון החיוניים - בהחלט ניתן לשקם תהליכים פגומים או לא מאוזנים. "למשל, הזרע הוא תמצית האדם. אדם בזעיר אנפין. כמו שאדם מורכב מכל אבות המזון שיש בטבע, כך גם הזרע מורכב מכל המרכיבים האלה. הדבר המרכזי בו למעשה הוא חלבון - היסוד המרכזי שמפעיל את כל הגוף. אנשים עם בעיה כזו צריכים לצרוך אותו כמרכיב מרכזי, פלוס ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן וכו. הוא מצוי בריכוז גבוה במזונות מן החי, כמו בשר, עוף, דגים וביצים. יש גם חלבונים מן הצומח, כמו קטניות, אגוזים ושקדים".

מהם אחוזי ההצלחה בשיטה הזו?

"אני מעריך שבין 60-80%. במשך כל שנות הניסיון שלי - 26 שנים של עבודה בתחום - ראיתי בעיניים והבנתי שבשיטה הזו יש את האפשרות הטובה ביותר לשפר, לאזן ולעזור לאנשים שיש להם את הבעיה הזו. אתן לך דוגמה מהתקופה האחרונה: הגיע אליי זוג מתל אביב. אנשים משכילים, אקדמאים, בני 45. כבר 20 שנה הם מנסים להביא ילדים. האישה עברה כבר הרבה הפלות וטיפולי פוריות מכל הסוגים. כל הדברים האלה לא עזרו, עד שהם הגיעו אליי דרך המלצה שפורסמה בפורום באינטרנט. האישה קיבלה טיפול, אחרי מספר חודשים היא הרתה, נולדה לה בת, והיום הילדה כמעט בת שנה. הם היו כבר לאחר ייאוש, וזה היה המוצא האחרון שלהם. ברוך השם, זה עבד. זה הפתיע אותם מאוד. הרי מה קורה בגיל 45? כבר לא נותנים טיפולי פוריות בגיל הזה. אמרו לה שאם היא תעבור את הגיל וזה לא ילך - לא יתנו לה יותר טיפולים מסובסדים. לכן הנושא התזונתי היה המפלט האחרון שלהם. זוג נוסף היה אצלי לפני שנה בערך, גם כן בעיית זרע - כמעט אפס ממצאים. הרופא שלו אמר לו שאם יהיה אצלו שיפור - לפני כן יצמחו לו גם שערות על כף היד. הוא עובד כקונדיטור במקום חם, וכנראה שבגלל זה ייצור הזרע היה ממש אפסי אצלו. הוא קיבל טיפול נקודתי, ותוך ארבעה חודשים אשתו הרתה. בנוסף נתתי לו כמה רעיונות לא קונבנציונליים, כמו למשל לעשות אמבטיות של מים קרים לפחות חצי שעה כל יום".

אם השיטה כל כך נכונה, איך זה שעדיין התור להפריות מבחנה עדיין יותר גדול מהתור אצלך?

"זה נובע רק מבורות. פשוט בורות. חוסר ידיעה. כי ברגע שאנשים יודעים ושומעים - זה מדליק אצלם איזו נורית שאומרת שאולי שווה לנסות, במקום לעבור את כל טיפולי הפוריות המפרכים. אני מציע משהו נקי בלי טיפולים פולשניים ומכאיבים עם הרבה סבל וייסורים. לא צריך לספר על צילום הרחם שעוברת האישה. זה סבל אמיתי. גם הבדיקות שהגבר צריך לעשות, ואני לא מדבר על הצד ההלכתי הבעייתי, נתפסות כמשפילות. לא נעים בכלל".

ולמה יש 20-40% לדבריך שלא מצליחים?

"איך אגדיר את זה? כנראה שלא אני השליח, אף על פי שהם עושים את כל מה שאני אומר בצורה מדוקדקת. יש כאלה שהמצב שלהם כל כך חמור, שגם התזונה לא עוזרת. אבל יש כאלה עם מצב חמור שהטיפול דווקא כן עזר להם. כאדם דתי אני מסתכל על זה מבחינה אחת: האם מהשמיים הגיע הזמן שלהם - או לא".

אתה מטפל גם באירידולוגיה, כלומר אבחון לפי קשתית העין. מה זה אומר בדיוק?

"דרך העיניים אפשר לבחון את מצב המערכות בגוף. אמנם אי אפשר לדעת למשל מה גובה הכולסטרול או לחץ הדם של האדם, אבל אני כן רואה שיש בעיה. בשביל הערכים הספציפיים צריך בדיקות דם. דרך העיניים רואים כמעט הכל, כולל עניינים נפשיים ומצבים רפואיים פוטנציאליים בעתיד. בכל מקרה, התזונה היא בסיס לכל הטיפולים. אם שיטה מסוימת מתבססת בין השאר על תזונה, היא יכולה לעבוד. אם אין תזונה בבסיס ויש רק תרופות ספציפיות - זה לא שווה כלום".

* * *

כמובן שד"ר גדניה הוא לא המטפל האלטרנטיבי היחיד. שהרי כל גולש ממוצע בפורומי הפוריות מכיר את השמות בעל פה: ברטוב, איל פוליטי, תגבורית, דיקור סיני, הומאופתיה, שיטת גל גורן ועוד ועוד. כולם מחליפים חוויות, מספרים כיצד שיטות שונות - אלטרנטיביות יותר או פחות - הצליחו לסייע לספירת הזרע באופן דראסטי או פחות, אבל נדמה שכל זה לא מזיז ולו במעט לרוב הרופאים הקונבנציונליים מקופות החולים הגדולות, שמצדם ממשיכים לראות בהפריות, ההזרעות ושאר השיטות המבוססות על הורמונים, זריקות וייסורים - כמושיע הבלעדי היחיד, בכל הנוגע לפוריות הגבר.

"אני לא יודעת איך להגדיר את הדיסוננס הזה", אומרת גילי דר, מטפלת אישית זוגית בתחום הפוריות, ההריון והלידה, והמנהלת המיתולוגית של פורום "מנסים להרות" ב-Ynet. "אלה פשוט דרכים שונות ואחרות. יש כאלה שהדרך הקונבנציונלית תעבוד בשבילם, ויש כאלה שהדרך הזו לא תדגדג אותם. אבל אין ספק שיש כאלה שרק הרפואה המשלימה עזרה להם. אני חושבת שהרפואה הקונבנציונלית לא מספיק שלמה והוליסטית, וזו אחת הבעיות איתה. שם מסתכלים על משהו מאוד ספציפי, בזמן שהרפואה האלטרנטיבית לוקחת צעד אחורה ומנסה לראות את התמונה היותר מלאה. היא כוללת גם את בריאות הנפש, ומשפיעה גם על דרך הראש, התפיסה, מצב הרוח ושינוי החשיבה. זו התמונה היותר רחבה".

דר חושבת שלרפואה הקונבנציונלית דווקא יש מה להציע, כולל ניתוח ביופסיה Tesa וניתוח וריקוצלה. "יש דרכים שונות, אבל אין ספק שרב הנסתר על הנגלה בנושא פוריות הגבר", היא אומרת, "הרופאים לא יודעים להסביר איך ולמה המערכות של הגברים לא עובדות. לאישה מגרים את המערכות, אבל לגברים לא יודעים איך. יש גם את האספקט הנפשי, כמובן".

בהמשך מספרת דר על אורלי, משתתפת לשעבר בפורום ב-Ynet. לבעלה, כמו גם לאביו בזמנו, התגלו בעיות זרע, ומסתבר שבמשפחה עובר דבר נוסף בירושה: מרקחת תבלינים ועשבים. עם חמה זה עבד, עכשיו נותר לבדוק האם גם הצלחת הטיפול עובר במשפחה. "תוך שלושה חודשים בודדים מאז בעלה החל לצרוך את המרקחת היא נכנסה להריון ספונטני. זה קרה להם פעמיים, כי אחרי ההריון עוד פעם היתה בדיקה לא מזהירה, עוד פעם הבעל לקח את המרקחת, ושוב היה הריון ספונטני. כל מני בנות ששמעו את הסיפור התחילו לפנות אליה, וחמותה התחילה להכין לא מעט מרקחות. אחת אחרי השנייה הבנות התחילו להיכנס להריונות. זה היה מדהים. רופא מבית חולים הדסה שמע על המקרה, והתחיל לבקש גם הוא את המרקחת, עבור המטופלים שלו. לא יודעים מה בדיוק זה עושה, אבל ברור שיש בזה משהו".

המרקחות השונות הן לא דבר חדש. כבר לפני אלפי שנים נעשה שימוש בתמציות שונות לחיזוק הפוריות. אחת המפורסמות בהן היתה "מעדן מלכים" הפרסית, שזכתה לגרסה משופרת גם על ידי הרמב"ם. אותה נוסחה משווקת היום בתוך תוסף התזונה "תגבורית", ומכילה תמצית של צמחים ואגוזים רבים הידועים כבעלי סגולות פוריות, ביניהם אלסר, גרגיר הנחלים, זנגביל רפואי, מאקה, שומשום מזרחי ועוד.

אל הרשימה אפשר להוסיף גם את שיטות ברטוב וגת-גורן. הראשונה שבהן, שפותחה ע"י פרופ בנימין ברטוב, מנהל המעבדה לפוריות הגבר באוניברסיטת בר אילן, מגדילה את הזרעונים בעזרת מיקרוסקופ אור משוכלל ברמות של עד פי 6,000, כדי לבחון את איכותם ולהשתמש בהפריית המבחנה רק באיכותיים ביותר. שיטת גת-גורן, שפותחה ע"י ד"ר יגאל גת וד"ר מנחם גורן, פועלת כך: צנתר מוכנס לגוף המטופל דרך חלל הבטן ו"נועל" את מערכת הוורידים ורשת סעיפי המעקפים הפגומים. לא מדובר בניתוח, וגת-גורן טוענים שזו הבעיה של 85% מהגברים הסובלים מבעיות פוריות. מצד שני, בכלל לא בטוח שרופא הנשים שלכן יידע על מה מדובר. מצד שלישי, בטח גוגל יידע.

שיטה נוספת, פופולרית ומבוקשת במיוחד, מציג איל פוליטי, חסיד ברסלב המתגורר בעיר העתיקה בצפת. הוא עוסק ברפואה סינית במשך כמעט שני עשורים, אחרי שלמד את הנושא במשך חמש שנים באנגליה. על מנת לקבוע אצלו תור תיאלצו להמתין מספר חודשים, והוא מטפל בבעיות פוריות שונות, כולל של גברים, בעיקר בעזרת צמחי מרפא ודיקור סיני.כמו רבים אחרים, גם קורל, 39, מאזור השפלה, בטוחה שהשיטה של פוליטי עובדת. "אני יודעת דבר אחד", היא פותחת בשורה התחתונה, "שבועיים אחרי שבעלי לקח את הצמחים שאייל נתן לו - עשינו הזרעה ובדקנו במעבדה, והיו תוצאות של שיפור ב-150%, כשפוליטי אמר שרק אחרי חודשיים יראו ממש תוצאות. אחרי חודשיים וחצי נכנסתי להריון ספונטני. אני מכירה גם סיפורים אחרים של אנשים שאמרו להם שזה מקרה אבוד, ופוליטי הצליח לעזור.

"לבעלי יש שני ילדים מנישואים קודמים, והוא כבר ידע מראש שיש בעיית זרע. הוא וגרושתו גילו את הבעיה 18 שנה אחרי שניסו ילד נוסף. בגלל שהוא מעשן כבד ועוסק בריסוסים זה השפיע עליו. אחרי שנה וחצי ביחד, כשראינו שלא משיגים הריון, התחלנו בתהליך. ידענו מראש שיש סיכוי לבעיה, רק שלא ידענו עד כמה היא חמורה. בעלי עשה בדיקה, והרופא הגיב לה במשפט המצב רע. רע מאוד. ידעתי מיד שצריכים ללכת לרפואה הסינית. אני קצת מבינה בתחום הזה, וידעתי שיש פיתרון. אני לא מהמיואשים. מצד שני, גם הגיל שלי - 36 אז - לא היה מעודד. הרופאים אמרו לי שאין סיכוי להגיע בכלל להריון במצב הזה ללא הפריית מבחנה, ושזה ממש יהיה נס אם יהיה הריון טבעי. הם המליצו להתחיל עם הורמונים, אבל אני באתי כבר עם ידע. מהרבה חברות מסביבי שמעתי שהרופאים מהר מאוד דוחפים הורמונים, עוד לפני שהם עוד בודקים את מצב הפוריות של הבעל".

למה לדעתך הרפואה הקונבנציונלית כל כך מקובעת בנושא פוריות הגבר?

"שאלה טובה לגבי הרבה מחלות בכלל. הרפואה המשלימה מאוד מערערת את המקום של הרפואה הקונבנציונלית, במיוחד במקומות של חוסר הצלחה. במיגרנות למשל נורא קל לטפל ברפואה הסינית, אבל ראית הרבה רופאים ששולחים את המטופלים שלהם לקבל דיקור? מעבר לזה גם לא נעשו מחקרים בתחום פוריות הגבר, ויש גם הרבה בורות רפואית בנושא. הם מעדיפים להתעסק באישה מאשר לפתור את זה בצורה פשוטה יותר. רופא רואה שלגבר יש ספירת זרע נמוכה? שיברר למה. אולי זה משהו סביבתי? אולי עישון? אולי חסכים תזונתיים כלשהם? הם לא בודקים את זה, אלא אומרים ישר לכו להפריית מבחנה, ומפוצצים את כל ההורמונים המסרטנים האלה בגוף של האישה".

מהביקור אצל פוליטי התרשמו מאוד בני הזוג. קורל מספרת על הקליניקה, בה אין אפילו מיטת טיפולים, אבל יש הרבה ספרי קודש. המטפל הוותיק לא הסתכל לה בעיניים, לא דיבר אליה ישירות, וקיים אינטרקציה רק עם בעלה. בסוף הטיפול הוא נתן להם שתי פורמולות - האחת לחיזוק המערכת שלה, השנייה לטיפול ספציפי בבעיית הזרע. "הוא איש מדהים, מאוד מיוחד, מקרין הרבה מנוחה, עוצמה ושלווה", מספרת קורל. "יש בו גם משהו מאוד חד מבחינת הקליטה שלו".

כמה זוגות את מכירה אישית שהצליחו אחרי טיפול של פוליטי?

"אישית-אישית אני מכירה ששה זוגות ששלחתי אליו וזה הצליח להם. גם דרך האינטרנט כל הזמן פונים אליי ומתעניינים, אחרי שכתבתי כמה הודעות בנושא בפורום פוריות שבו הייתי פעילה באותה תקופה. לכן אין ספק, כשפועלים מחוץ לקופסה - לפעמים התוצאות יכולות להפתיע מאוד".

הצטרפו עכשיו לקהילת מנסים להרות ובואו לפגוש אנשי מקצוע בתחום הטיפול הטבעי>>>

תגיות:סיפור אישיילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה