הרב יצחק זילברשטיין

מחסד לעולם לא מפסידים, להיפך, רק מרוויחים

פשוט מאוד, המוצא סיפר כי במוצאי שבת מצא באוטובוס הבין-עירוני, ארנק עם הרבה כסף מזומן, חיפש פרטים מזהים אודות בעליו, ולא מצא שום פרט, מלבד פתק אחד קטן - שטר ההלוואה... בשטר מופיע שמי המלא, ואז חיפש בספר הטלפונים את השם הזה, עד שהגיע אלי... הוא התעניין אם ידוע לי אודות בעל הארנק

אא

מעשה נפלא, עם מוסר השכל בצידו, התרחש אצל יהודי בשם מיכאל, שביום שישי אחד, לאחר התפילה פונה אליו אחד המתפללים, אברהם שמו, ומבקש: 'אני נצרך בדחיפות להלוואה בסכום של 500 שקלים, עד ליום ראשון שאחר השבת, האם תוכל לעשות עימי חסד ולהלוות לי את הסכום?'

מיכאל עמד נבוך לנוכח הבקשה. התחבט בליבו, אמנם מדובר ביהודי שעושה רושם כישר ונאמן, אך בכל זאת ההיכרות בינינו שטחית, ואיך אמסור לידיו סכום כה רב. מפאת הדחיפות שבעניין, החליט לנהוג כיהודי רחמן, וידו כמו מאליה שלפה את הארנק מהכיס, ושטרות הכסף נמסרו לידיו של אברהם.

אברהם הוציא פיסת נייר, ורשם עליה את 'שטר' ההלוואה; בשטר נקב אברהם את שמו ושם משפחתו, ולרגע בא במבוכה, כי לא זכר את שמו של המלוה היקר. מאחר והתבייש לשאול לשמו, כתב: אני פלוני קיבלתי מהמלוה מקבל השטר 500 שקלים, והנני מתחייב להשיבם לידי המלוה ביום א' הקרוב. מיכאל קיבל את פיסת הנייר והכניסה לתוך ארנקו.

ואכן, כפי שסוכם ביניהם, ביום ראשון נפגשו לאחר תפילת שחרית, והלווה פרע למלוה את סכום ההלוואה. אברהם הבחין להפתעתו, שמיכאל מקבל את הכסף בשמחה גלויה ומיוחדת, תוך שהוא מסביר את פשר שמחתו: 'נסעתי לשבת לעיר מסוימת בתחבורה ציבורית, ובמוצאי שבת, בדרך חזרה הביתה, אבד ארנקי, כשממון רב נמצא בתוכו. בארנק לא היו כל פרטים מזהים, מלבד סכום גדול של כסף מזומן, ולכן כעת שאני מקבל לידַי את פירעון ההלוואה, אני שמח מאוד, שניצלו ה-500 שקלים הללו, שעתה מאוד חשובים ודחופים עבורי'.

אך בזה עדיין לא תם המעשה. מספר מיכאל המלוה: באותו יום שקיבלתי לידי את סכום ההלוואה, הגעתי לביתי בצהרים והנה מצלצל הטלפון. על הקו היה אברהם הלווה שאמר לי בשמחה: 'תמהר ותלך לרחוב פלוני בניין מספר... דירת משפחת... הארנק האבוד ממתין לך שם!'

'איך בדיוק נודע לך אודות הארנק שלי?', שאלתי. והוא השיב: 'פשוט מאוד, המוצא סיפר כי במוצאי שבת מצא באוטובוס הבין-עירוני, ארנק עם הרבה כסף מזומן, חיפש פרטים מזהים אודות בעליו, ולא מצא שום פרט, מלבד פתק אחד קטן - שטר ההלוואה... בשטר מופיע שמי המלא, ואז חיפש בספר הטלפונים את השם הזה, עד שהגיע אלי... הוא התעניין אם ידוע לי אודות בעל הארנק. בודאי, השבתי בהתרגשות, הוא מתפלל עימי בבית הכנסת, ואת שטר ההלוואה הלזה מסרתי לו ביום שישי, והיום בבוקר בשעת הפירעון, הוא סיפר לי כי איבד את הארנק, וצערו גדול מנשוא כי מדובר בסכום גדול מאוד... ביקשתי מהמוצא את פרטיו, ואמרתי לו שאני כבר מודיע למאבד שיגיע אליו'.

עוד באותו ערב חזר הארנק לבעליו לשמחת כולם. הודה מיכאל לאברהם ואמר בשמחה: כעת, איננו זקוקים לשום פירוש נוסף במאמר חז"ל 'יותר ממה שבעל הבית עושה עם העני, העני עושה עם בעל הבית'; לא רק ה-500 שקלים של ההלוואה ניצלו בזכות מצות ההלוואה, אלא אף הארנק עם הממון הרב שהיה בתוכו.

נוכל ללמוד מהמעשה המאלף מוסר השכל גדול, כי לפעמים נגזר על אדם לאבד ממונו, ומן השמים נותנים לו הזדמנות לבטל את הגזר דין על ידי מצוַת חסד, ואם זכה ועמד בניסיון, זוכה וכספו יוחזר אליו, בנוסף לקבלת השכר על מצות החסד שקיים.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה