בריאות ותזונה

איך מתמודדים עם ילד שמנמן?

יותר ויותר ילדים לוקים בהשמנת יתר וסובלים מ"מחלות של מבוגרים": סוכרת, לחץ דם גבוה ושומנים בדם. אורלי וייסיד, דיאטנית קלינית בכללית, מציגה שמונה טיפים שיעזרו לכם לנהל מערכת יחסים תקינה עם הילד שלכם - כדי לשבור את מעגל ההשמנה

אא

זה לא סוד: הישראלי הממוצע - בדומה לעמיתיו בעולם המערבי - הוסיף לעצמו עם השנים קילוגרמים מיותרים בהשוואה לדורות הקודמים.

השמנת היתר אינה מדלגת גם על הילדים ועל בני הנוער. ההשמנה גוררת אחריה מחלות שבעבר היו אופייניות בעיקר למבוגרים - גם בקרב האוכלוסייה הצעירה. אנו רואים יותר ויותר ילדים ובני נוער שסובלים ממחלות כמו: סוכרת, לחץ דם גבוה ועלייה בשומני הדם.

- איך הגענו למצב הזה?

בעבר הילדים היו יורדים לשחק משחקי כדור עם החברים בשכונה, או היו מטיילים עם ההורים בחיק הטבע. היום המצב שונה: הילדים פחות משחקים פיזית ופחות מטיילים עם המשפחה, וכדי שלא ישעמם בפה הם אוכלים חטיפים בלי להרגיש.

הבילוי עם ההורים הוא טיול במרכז קניות או במקרה הטוב מדורה משפחתית בחיק הטבע. כל בילוי משפחתי חייב לשלב בתוכו ארטיק כדי לצנן את הגוף. התוצאה היא שיושבים יותר ואוכלים יותר.

הזמינות הגבוהה של מזון עתיר שומן וסוכר, ריבוי מסעדות ודוכנים של מזון מהיר, אוכל תעשייתי, חטיפים וממתקים - מביאים לאכילת יתר. הסביבה מעודדת אכילה שאינה קשורה ברעב, ויותר קל לנו להגיע למצב שבו אנו אוכלים כמויות גדולות יותר ממה שהגוף באמת צריך לשם גדילה, התפתחות והתנהלות יומיומית תקינה. אולם עם העלייה בזמינות האוכל עולה השאיפה להיות רזים.

המצב הזה הביא לפרדוקס: ככל שאנחנו רוצים להיות רזים יותר, אנחנו הופכים להיות שמנים יותר. ככל שהתנהלות זו מתחילה בגיל צעיר יותר, כך היא מסוכנת יותר. אז איך יוצאים מזה? הנה שמונה טיפים שיעזרו לכם לעזור לילד שלכם לצאת ממעגל ההשמנה, כפי שמציגה אורלי וייסיד - דיאטנית קלינית בכללית.

* * *

1. אתם מודל לחיקוי.

כמו בכל דבר, גם בענייני התזונה הילדים שלכם מחקים אתכם. אם לא תקדישו תשומת לב לאוכל שאתם מכניסים לפה, הם ילמדו זאת מכם. תתעסקו יתר על המידה בדיאטות ובדימוי גוף? גם אליהם זה יגיע במוקדם או מאוחר. מדלגים על ארוחת בוקר? שותים רק שתייה מתוקה? לא זזים מהמחשב? תזכרו שהם רואים הכול.

2. אתם המחנכים.

בתחום התזונה, בדומה לתחומים אחרים, אתם קובעים את הכללים. אתם קובעים מתי הולכים לישון, מתי מכינים שיעורי בית ומתי משחקים. אתם גם אלה שצריכים לקבוע איזה אוכל יהיה בבית, מתי אוכלים, איך ובאיזה מקום. אתם אלה שקונים את המזון ומכינים אותו; הילד אחראי לבחור מבין המזונות שמוגשים לו. תסמכו עליו שהוא יתחיל לאכול כשיהיה רעב ויפסיק כשישבע, בהנחה שהמנגנון הזה טרם התקלקל אצלו.

3. כולם אוכלים ביחד.

אל תעשו אפליה בין האחים. יש להגיש לכל בני המשפחה את אותו המזון. גם אם אחד הילדים "רזה" והאחר "שמן", אין להגיש אוכל שונה. אוכל לא מזין אינו תורם לילד ה"רזה", ואילו אוכל "מזין" יתרום לשניהם. אם החלטתם להגיש מזון שלדעתכם "משמין", יש להגישו לכל האחים. אם מציעים חטיף, הציעו לכולם, ואל תכעסו על כך שהם בחרו לאכול אותו.

4. ללמוד לאכול נכון.

הילד אוהב לאכול - הוא לא אשם. גם אתם המבוגרים מתקשים לנהל אורח חיים בריא. הקושי הזה רק מתעצם אצל ילדים. אל תכעסו, אל תאשימו, אל תתאכזבו. את הרגשות השליליים שמרו למקומות אחרים, מתאימים יותר. קבלו את ילדכם כפי שהוא וכבדו אותו. היו רגישים אליו ולמדו אותו באווירה נעימה ורגועה איך לאכול נכון.

5. רק לא דיאטה.

אל תתחילו למנוע אוכל מהילד, אל תצמצמו במכוון את כמויות האוכל שלו ואל תעבירו אותו למאכלים שהם לייט או דיאט בהגדרתם. אל תתנו לילד להרגיש שהוא עשה חטא או שהיה ילד טוב בעקבות דברים שאכל, כיוון שאין האחד קשור באחר.

6. חפשו תמיכה מקצועית.

רכשו ידע, התייעצו עם איש מקצוע מוסמך, קבלו ממנו המלצות, אל תקשיבו לאלה הרצים לעזרתכם ומציעים לכם דיאטות קסם לילדים. זה רק עלול להזיק.

7. לא להיכנס לפאניקה.

ילדים גדלים ומתפתחים עם הזמן - עד שמקבלים את מבנה גופם הסופי, כל אחד בהתאם לגנטיקה האישית שלו. הם משתנים וזקוקים לכמות אנרגיה עולה. התייעצו עם אנשי מקצוע אם אתם חושדים שהילד במשקל עודף, אבל אין צורך להיבהל ולהיות מתוסכלים מכך. אם אכן קיימת בעיה, תטפלו בה, אך אל תיצרו בעיה שלא באמת קיימת.

8. בילוי ספורטיבי משותף.

עשו פעילות גופנית עם ילדיכם: טיילו ביחד, לכו לבריכה, שחקו משחקי כדור. זוהי דרך נהדרת לבלות זמן איכות עם הילדים ולהחדיר בהם אהבה לפעילות גופנית. אם הם מגלים נטייה לספורט כלשהו, רשמו אותם לחוגים המתאימים, אבל אל תכפו. אסור לגרום לכך שהם יראו בספורט עונש.

תגיות:ילדיםהשמנהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה