מנוחה פוקס

מה לעשות עם ילד שרוצה בלי סוף?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: דרישות של ילדים!

אא

יש לי שלשה ילדים. הגדול שבהם בן ה- 9 הוא ילד מאד רכושני. הוא צריך שיהיה לו הכול והכי טוב שיכול להיות. הוא דואג שיקנו לו ילקוט בדיוק כמו שרצה, קלמר הכי יקר שיש, בגדים שהוא בוחר בחנות והם לא זולים בכלל וכך כל דבר. אני פוחד מאד מהחופש הגדול. הוא לא יפסיק לבקש דברים, ירצה ללכת לים, לבריכה, לטיולים, איך אפשר לעצור את זה?

 

מנוחה פוקס משיבה:

טוב שאתה מעלה את השאלה בעוד ילדך בן 9 שנים. טוב שאתה שואל את השאלה בתחילתה של החופשה, כך תוכל אולי למנוע את הוויכוחים המעצבנים בהמשכה.

ישנם טיפוסים שונים של ילדים. ישנם ילדים שצורכים יותר, יש כאלו שצורכים פחות, אבל גם אלו שזקוקים ליותר – ניתן לחנכם ולגרום להם לצרוך פחות, וזאת ללא וויכוחים מיותרים ומתישים.

כולנו מכירים את הילדים בחופשה הגדולה. הם משתעממים, ומתוקף שעמומם מחפשים בכוח מה לעשות, איפה עוד לבלות, לאן עוד לצאת, מה עוד לקנות ואיך עוד להוציא כסף מההורים.

מה לעשות?

1. שאלו את עצמכם: מה אני מעוניין שיקרה? מה אני הייתי רוצה שהילד שלי יעשה? עד כמה אני מסוגל לאפשר לו ללכת לבריכה או לים? עד כמה אני חושב שרצוי שילד בגילו יצא לטיולים? שאלו את עצמכם וענו לעצמכם תשובות. רק לאחר שתדעו מה אתם רוצים - תוכלו לעמוד כחומה בצורה מול הילד.

2. מתוך כל האיסורים וההגבלות שאתם מטילים על הילד, בדקו מה חשוב לכם באמת ועל מה אתם יכולים לוותר. האם באמת כל כך מפריע לכם שהילד אוכל בכל בוקר לחמנייה ריקה כי זה מה שהוא רוצה, או שאתם מוכנים להתפשר על זה כי בצהריים ובערב הוא אוכל את כל אבות המזון? האם באמת מפריע לכם שהילד לובש את החולצה המשובצת ולא את התכולה, או שזה לא כל כך חשוב? האם באמת כל כך מפריע לכם שהוא יוצא לרכוב עם החברים על האופניים לפני השעה ארבע, או שזה לא משנה?

השאירו את הוויכוחים לדברים החשובים לכם באמת וראו זה פלא, כבר נפטרתם מרוב הוויכוחים.

3. זכרו שגם כשאתם אומרים משהו לילד ומטילים עליו איסור כלשהו, הוא לא חייב להסכים עם הדברים. הוא חייב לבצע אותם ולהישמע לכם כי אתם הוריו. הבהירו זאת גם לו. "כן, יש לך רצונות משלך, אבל אנחנו ההורים שלך ויודעים  מה טוב עבורך. לכן לפעמים, לעיתים רחוקות, תצטרך לקיים את דברינו גם אם אינם נראים לך..".

4. כאשר תחשבו לפני כל דבר שתבקשו ושתאמרו לילד לעשותו ושלא לעשותו, תהיו הרבה יותר בטוחים בעצמכם. עם בטחון עצמי - קל יותר לעשות דברים. כשההורים בעצמם אינם יודעים בביטחון מלא מה הם רוצים מעצמם, איך יוכלו לעמוד באופן נחרץ מול ילדם?

5. אחרי שאתם יודעים בוודאות מה אתם רוצים, ואחרי שהבהרתם לילד מה חשוב לכם - שבו וערכו טבלה יחד עם הילד. עכשיו הוא יודע מה הדברים המקובלים עליכם, עכשיו אתם גם שומעים אותו ויודעים מה חשוב לו. נסו להכין תכנית להמשך החופשה באופן שתתקבל על דעתכם וגם על דעתו. כבדו את דבריו וכבדו גם את הדברים בהם אינו מסכים אתכם. זה לא אומר שעליכם לאפשר לו לעשותם.

6. חפשו בכוח דברים שאתם יכולים לאפשר לילד לעשותם בלי לשאול אתכם ובלא להתייעץ עמכם, למשל הכניסו לתכנית הפעולה גם דמי כיס שהילד יקבל בכל שבוע מימי החופשה. לאחר שיבין מה אינכם מוכנים שיעשה בהם, אפשרו לו להשתמש בהם כפי רצונו. אם הוא רוצה דווקא לקנות לו חולצה יקרה שיעשה זאת, אבל אז הוא יראה שבאותו שבוע לא יישאר לו כסף עבור בריכה וכך הלאה. משך הזמן ילמד ילדכם לכלכל את מעשיו ואת כספו וגם ילמד שאתם צודקים שאי אפשר לעשות בסכום מסוים של כסף כל מה שרוצים.

7. תכניות חופש אינן רק הוצאות כספיות אפשר לעשות הרבה מאד ללא השקעה כספית. מה למשל? לבשל יחד, לערוך קניות יחד, לשבת רגל על רגל ולדבר יחד, להזמין חברים וקרובי משפחה וללכת לטייל בערב בגינה הסמוכה.

כלל ברזל:

 מה עוד אפשר לעשות בזמן פנוי? לאהוב! הילד בחופשה, יש לכם זמן לחבק אותו, לנשק אותו ולהרעיף עליו אהבה. אין דבר יקר מזה שניתן לעשות, חינם אין כסף.  

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה