הורים וילדים

"אמא, משעמם לי" - ארבעה טיפים לחופש איכותי

מהי מטרתו של החופש הגדול? האם כדאי לשמור על שגרה בחופש? איך מתמודדים עם ה"אמא משעמם לי" המוכר?

אא

החופש הגדול הוא זמן שמסגרתו משתנה במקצת מהמסגרת הקבועה והרגילה. הילדים, מצידם, מצפים  להפיכת הסדרים כולם, למשל שיתאפשר להם ללכת לישון מתי שרק ירצו, לאכול מה שירצו, מתי שירצו ואיפה שירצו, ונדמה להם כי בחופש הם פטורים מחובות בסיסיות שמחברות אותם למסגרת כמו עזרה בבית, התקדמות לימודית, לוח זמנים וכו'.

אך לא כך הדבר בכלל. עלינו, ההורים, להפנים כי החופש הוא מסגרת של זמן שמקבלת פנים וצורה מעט שונים מהשגרה אך בכל זאת יש סדר וכללים. לאחר הפנמה זו נוכל להוביל את הילדים שלנו לחופש משמעותי עם עשייה, עם הנאה והתקדמות.

להלן ארבעה כללים לחופש איכותי, המשלב הנאה, עשייה והתקדמות.

1. מסגרת וכללים - כל אדם זקוק למנוחה, לשבירת שגרה ולשינוי מרענן בכדי שיתמלא בכוחות חדשים ובאנרגיה חיובית. כשם שבני זוג דואגים לצאת מידי פעם לערב של איוורור מהבית והילדים, ויותר מכך, נוסעים למספר ימים כדי לנוח ולהתחדש בכוחות, גם הילדים זקוקים להחלפת הכוחות.

זוהי מטרתו של החופש הגדול: חידוש הכוחות ורענון ויחד עם זה לשמור על מסגרת, גם אם היא שונה מהמסגרת המוכרת של ימי השגרה.

ללא מסגרת יווצר כאוס ומהר מאד ימצאו הילדים את עצמם מבולבלים וחסרי אונים. "משעמם לי" יהיה משפט מרכזי כשלצידו עלולים גם להתגלות פתרונות לתעסוקה שהיינו מוותרים עליה, כמו שוטטות, מפגשים חברתיים במקומות לא מתאימים או התחברות לאנשים הלא נכונים.

ברור כי כל אלה הם קו אדום מבחינת כל הורה, אך כדי שחלילה הילדים לא יתקרבו לאותו קו אדום הם זקוקים לעזרתנו ולאלטרנטיבות שנציב לפניהם.

האלטרנטיבות שנציב לילדים שלנו מתחלקות למספר תחומים: כיף והנאה, עשיה והתקדמות.

2. כיף והנאה – הגדירו ביניכם ההורים מה ביכולתכם לאפשר לילדים לעשות בחופש בתחום זה. יש לכך השלכות תקציביות והשלכות של פניוּת שלכם לשהייה עם הילדים או להסעתם ממקום למקום. הגדירו את איכות פעילויות הכיף שאתם מצפים מהילדים להתמלא בו – האם כל היום ישבו מול המחשב, או שאולי פעם יארגנו טיול רגלי ופעם נוספת יסעו ליומיים לסבא וסבתא של חבר ואח"כ יסעו גם לסבא וסבתא שלהם.

3. עשייה – החופש הוא ארוך וניתן לשלב בו גם כיף לעצמי וגם נתינה שלי לאחר (בנתינה לאחר יש כיף גדול שכדאי לילדים לחוות אותו!). יש אינספור הזדמנויות לתת מעצמי לאחר; ניתן לחנוך ילד שמעט מתקשה, ניתן להכין עוגות או חלות ולחלק לקשישים שגרים בקרבת מקום, ניתן לעזור למשפחה שנולד להם תינוק ועד רעיונות לאים ספור.

4. התקדמות – החופש מאפשר לנו להתקדם. כל אחד בתחום שבו הוא היה רוצה או בתחום בו הוא זקוק לעבודה. יתכן שבתחום לימודי, יתכן ובתחומי התחביבים של הילדים, בנגינה או בתחום אומנותי ויצירתי. כדאי לסמן מטרה ואליה לחתור במהלך החופש.

מסגרת זו שתוצב לילדים תאפשר להם למצות את החופש בצורה המלאה והמשמעותית ביותר עבורם. השמים הם הגבול ברעיונות וביצירתיות, וככל שתחשבו בגדול ורחוק יותר כך הילדים ירגישו מאותגרים, וישמחו בסופו של דבר להיות שותפים לחופש הגדול והאיכותי שתכוונו אותם אליו.

תגיות:חופש הגדול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה