ל"ג בעומר

ל’’ג בעומר - האור הגדול

אנו ניצבים לפני יום גדול וקדוש - ל"ג בעומר, בו מרבים בשמחה, בשירות ותשבחות ובלימוד תורה

  • כ' חשון התשע"ד
אא

ננסה לעמוד על סודו של יום זה. בתלמוד מסופר על רבי עקיבא ו- 24 אלף תלמידים שהיו לו, וכולם מתו בזמן אחד, החל מחג הפסח ועד ל''ג בעומר, וכל זאת משום שלא נהגו כבוד זה בזה, [מאמר מוסגר- כמובן צדיקים וקדושי עליון אלו נידונו לפי רום מעלתן ומדרגתן כי הקב''ה מדקדק עם חסידיו אפילו על סטיה קטנה מן האמת ורבב של העבירה] ומעידים חז''ל שמותם היה מורגש עד כדי כך ''שהיה העולם שמם''.

עד שהלך רבי עקיבא לרבותינו שבדרום, 5 במספר, ולמדם את תורתו, ומהם יצאה תורה לכל עם ישראל. אחד מחמשת התלמידים היה רבי שמעון בר יוחאי, שלא במקרה יום פטירתו לאחר שנים היה ל''ג בעומר. איפיונו של רבי עקיבא היו התקוה ואהבת הזולת. הוא ששנה ''ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה''.
 
אך מה לזה ולרשב''י תלמידו ומדוע דוקא בל''ג בעומר - יום פטירתו פסק האבל והמוות? תלמידיו של רבי עקיבא נפטרו על שלא היתה בהם אהבת חינם. רשב''י וחבריו השלימו את החסר ותיקנו את הפגם כשכל חייהם חיו ואהבה גדולה ביניהם, וכמאמר רשב''י ''אנן בחביבותא תליא'' שפירושו אנו תלוים בחביבות.
 
בקדושתו העצומה זכה רבי שמעון לקיים בשלמות את הוראת רבו ''ואהבת לרעך כמוך'' ולהשרישה בלב תלמידיו עד שתקנו בשלמות את פגם תלמידי רבי עקיבא. יום זה (ל''ג בעומר) מאיר מאז ועד יומנו אנו וכידוע הוא יום שמחה אהבה ואחוה וקרוב לבבות. וע''י כך שכולם ביחד ע''י זה נעשה שמחה. נפש האדם מאירה כנר וכשכולן מתאגדין ומתאחדין והופכים לאיש אחד אז האור הוא גדול.
 
ואפשר שעל זה רומז המנהג להדליק מדורות בל''ג בעומר, שכמו שמהצטרפות הנרות הרבים לנגד עיננו נוצרת מדורה המאירה למרחוק, כך הכח שבאחדות, שבאבוקה הגדולה הזו להאיר ולחמם את הלבבות ולבער את הרע מנפש האדם ומן העולם. בל''ג בעומר מצטרפים כולם במירון, ציונו הקדוש של רשב''י.
 
מאות אלפים מכל שכבות האוכלוסיה במגוון הדעות, מתקבצים ומתאחדים וכמדורה גדולה המורכבת מאלפי נרות, כך הנשמות, המאירות את העולם, באורם הרוחני. זוהי הפגנה כנגד הפירוד והשנאה. סיבה נוספת שמדליקים מדורות - שביום פטירתו של רשב''י התגלו סודות עצומים ונשגבים וירד אור גדול לעולם.
 
אורו של הזוהר הקדוש! המקובל האלוקי רבי משה קורדובירו מסביר מדוע נקרא ''ספר הזוהר'': ''מפני השפעת האור מהזוהר העליון שירד לעולם עם ספר זה כלומר ספר שנשפע מהזוהר ההוא''. וכנגד האור הרוחני הטמון בו אנו מדליקים דוקא מדורות שבהם יש אור גדול כסמל לאורו של הזוהר שזכינו בו, אך בשל קדושתו והסודות הטמונים בו רק אלו שיקדישו מעשיהם דיבורם ומחשבותיהם יכולים לעסוק בו. כמובא בשלחן ערוך – ספר יסוד ההלכה היהודית .
 
לא רק בציונו הקדוש נוהגים להתאסף אלא גם בתפוצות ישראל יש המדליקים נרות ומתכנסים יחדיו ללמוד בצותא במאמרי רשב''י הפזורים בתלמוד ובמדרשים אומרים תפילות ובקשות שבזכות רבי שמעון בר יוחאי יגאלנו בורא העולם ויפתח עינינו כסגולה ליום הזה להבחין באמת, כמרומז בפסוק ''גל עיני והביטה נפלאות מתורתך'' ודרשו חכמינו ''גל'' אותיות ל''ג שיום זה ל''ג בעומר מסוגל לגילוי האמת והאור הפנימי הנמצא בכל יהודי באשר הוא שם.
תגיות:ל"ג בעומראור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה