הידברות לנוער

התסכול והאור שבקצה המנהרה

"ירידה לצורך עלייה": משפט קטן בלי הרבה מילים, אך עם הרבה משמעות ותוכן

אא

אתה עוד שניה שם, מסוגל לראות אור בקצה המנהרה, אבל זה אבוד. זה נעלם לך בין הידיים, ולמה? כי היצר הרע הזה חסם לך כל ניצוץ אור שהיה בכדי להחזיר אותך לחושך, לדבר שממנו התרחקת אלף צעדים. החכמה היא להסתכל תמיד אחורה. תראה כמה התקדמת, וככה לא תרצה לעזוב את המקום שבו אתה נמצא. כך תתקדם לנקודת האור אליה רק חלמת להגיע.

אז מהי נקודת האור הזאת? פה מתחיל הסיפור שלי.

אני רק רוצה להתקדם, לשאוף, להגיע רחוק. אני נערה בת 17. החלומות שלי עדיין יכולים להתגשם. לא כמו אצל אותם אנשים שלצערנו כבר סיימו את נקודת האור הזאת באמצע הדרך, ופשוט התייאשו. לי יש את ההזדמנות! לי יש את הכוח! אך השאלה איך אני יכולה לפעול איתו. פשוטו כמשמעו - להילחם! במי? ביצר הרע שמושך הכי חזק אחורה,לא בשביל תנופה חזקה קדימה אלא רק בשביל להשאיר אותך במקום בו היית, בו רצית להתקדם ולהתרחק ממנה ככל האפשר.

בדרך כלל אצל בעלי תשובה המרוץ הזה, של למצות את עצמך ולראות את האור שבקצה המנהרה, לא מסתיים אף פעם, אלא ממשיך תמיד ולא נעצר. תמיד אנחנו חושבים שאנחנו במקום לא טוב, שצריכים להתקדם. ואם נתקעים באותו מקום המון זמן, זה מכניס לסוג של ייאוש - האם אני יכולה בכלל להגיע למה שתמיד רציתי להגיע? האם זה ביכולתי?

פה מתערב היצר הרע שאומר 'לא, זה לא ביכולתך, זה גדול עלייך! זה דבר שאת לא יכולה לשאת בגיל כ''כ צעיר עם המון יצרים ותאוות'. אז בהמשך לתהליך שב''ה עשיתי, אני יכולה לענות לכם בלב שלם: זה ביכולתכם! זה בידיים שלכם, במחשבה שלכם שאתם יכולים! שאתם מסוגלים!

זה קשה ולא פשוט בכלל, והדרך מלאה עליות וירידות, אבל ר' נחמן אומר משפט אחד עם פסיכולוגיה שלמה: "ירידה לצורך עלייה". משפט קטן בלי הרבה מילים, אך עם הרבה משמעות ותוכן. כשבן אדם נמצא בירידה הוא לא חושב לעלות. הוא ממשיך לרדת. זה כמו שבן אדם שם גבול אדום בשתייה, ואם הוא שותה כוס אחת שתייה הוא ממשיך עם השניה, השלישית, הרביעית, ואז הוא כבר לא זוכר את הגבולות, את מה שהוא אמר שאסור בפירוש לעשות! אך ההפך הוא הנכון - כשאתה בירידה תעשה חשבון נפש, ואל תעשה בפזיזות דברים שיכולים להרוס לך חיים שלמים ולקרוע את הקווים האדומים שיצרת. לאחר מכן תנסה להבין מה קרה, איך קרה, ואיך אני יכול לעלות מכאן, מה אני יכול להסיק ממה שקרה ולמה זה נעשה. כי כל מקרה שקורה לך הוא מה' (מקרה אותיות ה'-רקם) וה' רוצה לתת דחיפה אחורה לצורך תנופה עצומה קדימה שיכולה לעשות רק טוב. מניסיון.

אז שנזכה תמיד למצות את עצמנו ולהגיע רחוק ככל שאפשר. שנגיע לאור בקצה המנהרה, שאנחנו כל כך קרובים אליו. וכל זאת, בלי להתייאש!  

תגיות:הידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה