חדשות בעולם

שטיפת מוח: התעמולה הנאצית הותירה בילדי גרמניה חותם לכל החיים

מחקר חדש מוכיח: אזרחים שנולדו בתקופת המשטר הנאצי החזיקו בדעות האנטישמיות הקיצוניות ביותר, גם חמישים שנה אחרי קץ השלטון הנאצי

אא

מחקר חדש מורה כי התעמולה האנטישמית של שלטון היטלר השפיעה לאורך כל החיים על ילדים גרמנים שחונכו בתקופת הנאציזם. בהשוואה למי שנולדו לפני או אחרי תקופת הנאציזם היו ילדים אלו בעלי הנטייה הגדולה ביותר לשמר דעות שליליות על יהודים.

חוקרים מארצות הברית ומשוויץ בחנו סקרים שנערכו בין השנים תשנ"ו לתשס"ו, בהם נשאלו אזרחים גרמנים על שלל נושאים, בהם דעתם על היהודים. המידע, שנלקח ממאגר “סקר החברה הגרמני”, כולל את השקפותיהם של 5,300 איש מ-264 כפרים וערים ברחבי גרמניה.

לפי המחקר, אזרחים שנולדו בשנות ה-30 של המאה הקודמת החזיקו בדעות האנטישמיות הקיצוניות ביותר, גם חמישים שנה אחרי קץ השלטון הנאצי. “זה לא רק שהחינוך הנאצי עבד, המדהים הוא שהחינוך לא נעלם אחר כך”, אמרו החוקרים. מסקנת המחקר היא שאנשים הכפופים למשטר טוטליטארי בשנות חייהם המעצבות יושפעו עמוקות, עד כדי השארת חותם על “צורת חשיבתם".

(ארכיון: יד ושם)(ארכיון: יד ושם)

האזרחים שלמדו במוסדות חינוך בגרמניה בין תרצ”ג-תש”ה הראו שוני בדעותיהם כלפי היהודים כתלות במקום מגוריהם – גרמנים מאזורים שבהם הייתה תמיכה היסטורית גדולה יותר במפלגות אנטישמיות – החזיקו בסקרים שנערכו בשנות ה-90 בדעות השליליות ביותר כלפי יהודים.

בנג’מין אורטמאייר, שעומד בראש מרכז המחקר על חינוך נאצי באוניברסיטת גתה בפרנקפורט, אמר כי "המשמעות של התעמולה הנאצית לא באמת נחשפה עד כה”. להשקפתו, "יש התעלמות גורפת “משטיפת המוח תחת שלטון היטלר".

אןרטמאייר המשיך ותיאר שמחנכים נאצים הטמיעו את התעמולה האנטישמית בכל נושאי הלימודים, ואף נתנו לתלמידים משימות שכללו חיפוש במאגרי הכנסייה אחר משפחות יהודיות שהמירו לאחרונה את דתם לנצרות. לדבריו, השמות שסיפקו התלמידים "במשימה החינוכית" הובילו לבסוף לגירוש המשפחות למחנות ריכוז – ובכך הפכו למעשה התלמידים לשותפים לפשע.

תגיות:תעמולהנאצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה