האם מותר להתאפר בשבת?

כל הפרטים על איסור צביעת הפנים בשבת, פיזור אבקה יבשה על עור הפנים, ופיזור פודרה על המייק-אפ

אא

שאלה: האם מותר לאשה להתאפר בשבת?

תשובה: בתלמוד הירושלמי מבואר, שאדם המאדים אודם בשבת, עובר משום "צובע". כלומר, עובר על איסור תורה מחמת מלאכת צביעה האסורה בשבת.

איסור צביעת הפנים בשבת

אולם לדעת הרמב"ם אין בדבר איסור מן התורה, אלא מדרבנן בלבד. וכן עיקר להלכה, כדבר הרמב"ם, שאשה הצובעת את פניה או שפתיה בצבע בשבת, כדרכן של הנשים עוברת על איסור צביעה מדרבנן. ואם היא משתמשת במשחה, יש אופנים שתעבור גם על מלאכת ´ממרח´. ולכן יש להיזהר בדבר, שלא תתאפר אלא באופן המותר, וכמו שנבאר.

במסכת שבת (דף צה.) שנינו בברייתא: "רבי שמעון בן אלעזר אומר משום רבי אליעזר: אשה לא תעביר סרק על פניה בשבת מפני שצובעת". ופירש רש"י, סרק הוא צבע אדום שעשוי להאדים הפנים. ומבואר שמכיוון שיש איסור לצבוע בשבת, הוא הדין שאסור לאשה לצבוע פניה בשבת. וכן פסק מרן השולחן ערוך (סי´ שג סעיף כה), אסור לאשה שתעביר בשבת סרק על פניה משום איסור צובע, ומטעם זה אסורה לכחול עיניה בשבת. ועל פי פסק מרן השולחן ערוך, ברור הדבר שאסור גם כן להשתמש בשבת בשפתון (´ליפסטיק´) המיועד לאודם השפתיים, משום איסור צובע. ולכאורה הוא הדין גם כן שיש לאסור נתינת אבקת פודרה על הפנים בשבת, שהרי זה דומה לאיסור העברת סרק על הפנים.

פיזור אבקה יבשה על עור הפנים

ורבותינו האחרונים האריכו בנדון, זה אומר בכה וזה אומר בכה. ומרן הרב עובדיה יוסף שליט"א כתב (שו"ת יביע אומר ח"ו סי´ לז), שלעניין אבקת פודרה - יש מקום להקל, משום שנתינת הסרק שאמרו בגמרא שהיא אסורה בשבת, היא צביעה ממש על הפנים, אבל אבקת פודרה אינה נדבקת ממש על גבי העור, ואינה נחשבת צביעה כלל, ולכן יש להקל להשתמש בה בשבת.

אבקה המעורבת עם משחה

אולם ברור שכל זה היינו דווקא באבקת פודרה שאינה אלא אבקה יבשה בלבד, אבל אם מעורב בה משחה או קרם, אסור להשתמש בה בשבת שהרי זה כצובע.ומכאן ניתן לדון לגבי אבקות יבשות, כדוגמת אבקות פודרה יבשה, ואבקת ´קוקה´, וצלליות שאינם אלא אבקה (אם ישנם כאלה) וסומק וכדומה, אבל ליפסטיק ורימייל וכיוצא בזה, אסורים בהחלט בשימוש בשבת.

פיזור פודרה על גבי ה"מייק-אפ"

והנה מבואר גם כן שיש איסור למרוח בשבת ´מייק-אפ´ על הפנים, שהרי זה ממש כדין נתינת סרק על הפנים בשבת. ולכן גם אסור לפזר אבקת פודרה על גבי המייק-אפ אף על פי שהמייק-אפ נמרח על הפנים מערב שבת, משום שבעזרתו נדבקת אבקת הפודרה לפנים, והרי זה כדין אבקת פודרה שמעורבת בה משחה, שכתבנו שהשימוש בה אסור בשבת. ויש לדעת שרבים מסוגי אבקות הצללית, פודרה וסומק הנמכרות כיום, מעורבת בהם גם משחה או קרם, וכאמור אין להקל להשתמש בשבת אלא באבקות יבשות לגמרי שגם הן מצויות למכירה.

פסקי הגר"ע יוסף שליט"א באדיבות אתר "הלכה יומית"

להרשמה למייל הלכה יומית: www.halachayomit.co.il

 

תגיות:שבתאיפורהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה