כתבות מגזין

הרב מאיר גור: "אל תבזבזו שנים ארוכות על ניסוי וטעייה"

בריאיון לקראת הוצאתו לאור של ספרו החדש 'מדעי האושר', הרב מאיר גור מספר מה מושך אותו לעיסוק בנפש האדם, איך כל ידע פסיכולוגי חדש נמצא בעצם במקורות, ולמה בעיות של בין-אדם-לעצמו משפיעות על חיי הזוגיות

אא

'חוקר הצלחה ומדעי האושר' כך מגדיר הרב מאיר גור את תחום העיסוק שלו. "אני אוטודידקט," הוא מסביר, על אף שהוא מחזיק בתעודת מאמן מוסמך, "רכשתי את כל הידע באופן עצמאי כי מאז ומתמיד התעניינתי בנפש האדם ובפוטנציאל האנושי. בתור נער בן 15, החברים שלי כינו אותי 'זיגי' – קיצור של 'זיגמונד פרוייד'". הדרך אל האושר, כך הוא אומר, עוברת דרך אינטליגנציה רגשית. "כבר בסוף שנות השמונים קבע המחקר המפורסם שמנת משכל קובעת לכל היותר 20% מההצלחה בחיים בכל התחומים, בעוד אינטליגנציה רגשית, הכוללת מודעות, ביטחון, אמפטיה, שליטה עצמית ועוד – אחראית ללפחות 80% מהצלחתו של אדם".

גור עשה תשובה מאז ימיו כ'זיגי', והחזרה אל המקורות פתחה בפניו עולם חדש. "כל הידע הפסיכולוגי המתקדם ביותר – נמצא בעצם במקורות היהודיים", הוא קובע, ויש לו גם הרבה דוגמאות. "למשל, הפסיכולוג אלברט בנדורה, מהפסיכולוגים המפורסמים והמצוטטים ביותר בימינו, פיתח את תיאורית הלמידה החברתית. הוא מסביר כיצד האדם מושפע מצפייה בזולת וכיצד החברה בעצם מעצבת את התנהגות שלו. יש רמב"ם מפורסם בהלכות דעות שאומר אותו הדבר: "דרך בריאתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחרי חבריו ורעיו, ונוהג כמנהג אנשי מדינתו".

הקאוצ'ר מאיר גורהקאוצ'ר מאיר גור

הנושאים בהם מתמקד הרב גור בספרים ובהרצאות הם ביטחון עצמי ואינטליגנציה רגשית. "אלה הם נושאים שקודם כל עניינו אותי באופן אישי", הוא מסביר. "היו לי התמודדויות אישיות שחיפשתי להם פתרונות, ומשם צמח הידע שלי בנושא. אחר כך, רציתי לחלוק הלאה עם אנשים את הידע שמצאתי ויישמתי בהצלחה".

בימים אלה מוציא הרב גור ספר חדש על 'מדעי האושר'. "אני פותח את הספר בכותרת 'ממחלה נפשית למצוקה רוחנית' ומסביר את השינוי שחל בעולם הפסיכולוגיה, שלא עוסק כבר רק במחלות אלא גם באושר. לפני שנה הוציא את ספרו הראשון, שעסק בביטחון עצמי. בנוסף לספרים, הרב גור עוסק גם בהעברת הרצאות וסדנאות, וכן מתן ייעוץ אישי בתחומים של ביטחון עצמי וזוגיות.

איך הגעת מחקר אינטליגנציה רגשית לייעוץ זוגיות?

"יש משפט שאני נוהג לחזור עליו פעמים רבות: אדם לוקח את עצמו לכל מקום אליו הוא הולך. אם יש לו אתגרים, קונפליקטים לא פתורים, בעיות של הערכה עצמית או ביטחון עצמי – הם יבואו לידי ביטוי כל תחום בחיים – בזוגיות, במשפחה המורחבת, בקריירה. בלי לפתור את הבעיות האישיות שלו, אדם לא יכול לקוות להצלחה במערכות יחסים".

אתה יכול לומר מהן הבעיות הנפוצות ביותר שאתה נתקל בהן?

"אחת הבעיות המרכזיות שאנשים סובלים מהן היא הצטברות רגשות שליליים. אנשים לא מודעים למה שהם מרגישים ולא יודעים כיצד לבטא אותו, וזה עלול להרעיל את כל מערכות היחסים שלהם. למשל, מישהו העביר עליהם ביקורת בוטה והם לא יודעים כיצד להתמודד איתה באסרטיביות או לפייס את עצמם.

הספר החדש של הקאוצ'ר מאיר גורהספר החדש של הקאוצ'ר מאיר גור

"גם החוסר במודעות עצמית מאד בולט בימינו. אנשים פשוט לא יודעים מה הם רוצים – לומדים שנים מקצוע, למשל, ואז לא עוסקים בו כלל. זה קורה כי הם בכלל לא יודעים מה הכישורים והחוזקות שלהם ומעדיפים להקשיב לאחרים או לבחור מקצוע לפי פוטנציאל השתכרות. לא לדעת מה טוב לך ספציפית גורם צרות צרורות בטווח הארוך. בעיה שלישית שמאד נפוצה זה חוסר ערך עצמי – אנשים לא מאמינים בעצמם וביכולות שלהם".

אם אתם לא מעוניינים לשפר את האינטליגנציה הרגשית שלכם עבור עצמכם, אומר הרב גור, אולי תעשו זאת לפחות עבור הילדים. "רוב הבעיות של אינטליגנציה רגשית הן תוצאה של חוסר חינוך מתאים. אדם לא מעריך את עצמו כי לא לימדו אותו שיש לא ערך שאינו תלוי בדבר, וכן הלאה. ומכיוון שעיקר החינוך הוא דוגמא אישית, אדם שיעבוד על המידות שלו ועל האינטליגנציה הרגשית שלו, ממילא יסייע בכך לילדיו".

מה העצה שלך לאלה שחושבים שזה האופי שלהם ואין מה לעשות?

"אמונה בשינוי זה הדבר הראשון שאני מלמד. הרמב"ם כותב בשמונה פרקים שכמו שאדם לא נולד בעל מלאכה מהמלאכות, כך איננו נולד בעל מעלה או חיסרון. כל התנהגות היא נלמדת. אני אינני ההתנהגות שלי! המקורות שלנו אומרים שכל הכוחות האפשריים מצויים בנפש האדם, ורק צריך לדעת איך לעורר אותם.

"עצה כללית שניה שאני מציע לאלה שהיו רוצים שינוי אבל חוששים – אל תמציא את הגלגל, תשתמש בו. כל מה שאתה רוצה להשיג, כל מה שאתה מתמודד איתו – אלו דברים שאנשים אחרים עברו לפניך. תלמדו מניסיונם של אחרים, ואל תבזבזו שנים ארוכות על ניסוי וטעייה".

לרכישת 2 הספרים שלו ביחד עם דיסק במחיר מבצע, הקליקו כאן. 

תגיות:פסיכולוגיהמאיר גור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה