אמונה

מהו המקור לקיומה של תורה שבעל פה?

כיצד אנו יודעים לקיים את המצוות, שלא הוסברו בספר התורה? ההוכחה למסורת היהודית

אא

אני רוצה שתוכיח לי שהתורה שבעל פה קיימת לפי התורה הכתובה כי אני ראיתי הרצאה שבא אמרו שה' אמר בתורה לשמור על השבת אבל לא מוסבר איך והתורה שבעל פה אומרת איך אבל בזמן האחרון ראיתי שיש בספר שמות הסבר קצר שבוא רשום לא לעבוד ולא להדליק אש.

* * *

שלום וברכה,

בתורה נאמר שאסור לעשות מלאכה בשבת, אך לא נתבאר מהי מלאכה

האם שומר שיושב על כיסא - מבצע מלאכה?

האם סוחר שקונה ומוכר בשבת - מבצע מלאכה?

האם חיתוך סלט בשבת - היא מלאכה?

האם הזזת ארון כבד בשבת - היא מלאכה?

וכן הלאה, צריך לקבל רשימה מפורטת של אבות המלאכה שנאסרו בשבת. ואת זה קיבלנו אך ורק בתורה שבעל פה.

וכן נאמר בתורה "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" - אך לא הוסבר האם מותר להשאיר אש דלוקה מראש, והאם מותר לחמם או לבשל מאכלים בשבת באש שהדליקו מלפני השבת
בתורה שבעל פה קיבלנו ביאור לאיסורים המדוייקים של בישול ושל חימום בשבת.

עוד נאמר על השבת בתורה: "אל יצא איש ממקומו ביום השביעי", שהוא איסור תחומים בשבת, אך לא נאמר בתורה מהי ההגדרה של מקום. האם אסור לאדם לצאת מביתו בשבת? או שאולי אסור לצאת מהרחוב, או מהשכונה, או מהעיר?

בתורה נאמר "וזבחת (שחטת) כאשר ציויתיך" - אך בשום מקום בתורה לא נאמר כיצד שוחטים את הבהמה. כי כללי השחיטה נמסרו בתורה שבעל פה.

בתורה נאמר "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" - אך לא נאמר בתורה מהי מזוזה, ומה כותבים בתוכה. גם דבר זה נמסר בתורה שבעל פה. גם נאמר להניח תפילין, אך לא נאמר בתורה מהן תפילין, וכיצד הן נראות. אפילו ברית מילה לא קיבלה ביאור בתורה. כי הכל נמסר במסורת שבעל פה מסיני.

אין בתורה פירוט לאף מצווה, כי ביאור כל המצוות נמסר בתורה שבעל פה. לא קיימת בכלל אפשרות לקיים את התורה בוודאות ללא התורה שבעל פה שעוברת מדור לדור עד ימינו אנו.

כמו כן, ספר התורה מעיד על קיומה של התורה שבעל פה:
1. נאמר בתורה במפורש: "ויאמר ה' אל משה: עלה אלי ההרה, והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן, והתורה, והמצווה, אשר כתבתי להורותם" (שמות פרק כד, יב).
"מצווה" היא מלשון ציווי, זו איפוא עדות מפורשת לקיומה של תורה שבעל פה שנמסרה יחד עם התורה שבכתב. פירוש הדבר שבמעמד הר-סיני קיבלו בני ישראל את כל תרי"ג מצוות יחד עם ההוראות המעשיות שבעל פה - כיצד עליהם לקיים כל מצווה ומצווה שכתובה בתורה.
2. עוד נאמר בתורה: "ואותי ציווה ה' בעת ההיא ללמד אתכם חוקים ומשפטים לעשותכם" (דברים פרק ד, יד) - ה' ציווה את משה "בעת ההיא" (כלומר בעת מעמד הר-סיני) ללמד את בני ישראל, בדיוק כיצד עליהם לקיים את המצוות באופן מעשי, הוא הסביר להם כיצד לעשותם, ולא רק מסר להם חוקים כתובים בספר חתום ללא הסבר. זוהי עדות נוספת לקיומה של תורה שבעל פה.
3. וכדי להשלים את ההוכחה, עלינו להבחין בעובדה היסטורית חשובה: שההוראה של המצוות קדמה לכתיבתן בספר. בסופו של ספר התורה נאמר
: "ויהי ככלות משה לכתוב את דברי התורה הזאת על ספר עד תומם" (דברים פרק לא, כד) - כל ספר התורה כולו נמסר בשלמותו לבני ישראל רק בפטירת משה. ופירוש הדבר הוא, שתרי"ג מצוות נמסרו עד אז בעל פה; התורה שבעל פה קדמה איפוא לתורה שבכתב! מכיוון שההוראה של המצוות קדמה לכתיבתן בספר, יש בכך עדות ברורה לקיומה של התורה שבעל פה.

להרחבה והוכחות נוספות לקיומה של התורה שבעל פה, נא לראות בקישורים הבאים:

https://www.hidabroot.org/he/article/70961

https://www.hidabroot.org/he/comment/reply/2213

כמו כן, אני ממליץ לך לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". זו חוברת שמתארת דו-שיח עם אלוקים לאחר המוות, ובה תשובות לכל שאלותיך באמונה, ובפרט בנושא התורה שבעל פה. מומלץ ביותר.

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה