תעצרו, אני רוצה לרדת

הוא הופיע מגיל 13, שימש כמפיק המוזיקלי של עמיר בניון והוחתם בהליקון לקראת קריירת סולו מבטיחה. אבל אז החל תומר מתנה בתהליך התחזקות - ועזב את חברת התקליטים. עכשיו הוא מתחיל מההתחלה עם שיר חדש ומרגש, "תעזור"

אא

לפני קצת יותר משנתיים, כשתומר מתנה הוחתם בחברת התקליטים הליקון, נראה היה שדרכו להצלחה נסללה מאליה. החברה החליטה להמר עליו כעל הקלף הבא שלה, תקציבים נאים הופנו להפקת אלבום הבכורה שלו, וגם יחסי הציבור החלו לטפל ביוצר הצעיר, ולמתג אותו בתור הדבר הבא. זה היה אחרי סינגל בכורה שהצליח יפה ברדיו, "מבין הפוך", ואחרי שזכה להכרה כמפיק מוזיקלי שעבד עם מיטב האמנים בארץ, בראשם עמיר בניון.

אבל במקביל לחתימה בהליקון - חלומם הגדול של אמנים רבים - החל מתנה במסע התקרבות ליהדות. פתאום החומרים הישנים שכבר הוקלטו עבור אלבום הבכורה - שירי אהבה, ברובם - כבר לא נראו לו מתאימים. ובכלל, הוא רצה להמשיך לבד בקצב שלו, באווירה יותר יהודית, בפנייה לקהלים נוספים שנמצאים די רחוק מהפנס של הליקון. והיו כמובן גם שיקולים מקצועיים. "רציתי לעשות את הדברים לבד, כמו שאני רואה אותם", הוא מסביר. "בלי שום ועדות ואישורים - מתי להוציא שיר, איך להוציא שיר, איזה שיר להוציא וכן הלאה. אני לא איש של מסגרות".

עד כמה היתה לשינוי הרוחני השפעה על ההחלטה לעזוב?

"היתה השפעה, משהו בהרגשה לא נתן לי להמשיך שם. לא הרגשתי מחובר לחלק מהחומרים ההם, שחלקם היו שירי אהבה. דברים השתנו, ופתאום אתה מבין שהשירים האלה לא באמת משקפים את המקום שאתה נמצא בו עכשיו. אני גם לא בטוח שהליקון מכירים כל כך את עולם המוזיקה היהודי, בשביל לחבר אותי אליו. אני רוצה להתחבר לכולם, ולא לשיר רק לחילונים. בזמנו אמרתי להם שיש לי כל מיני דרכים מקוריות להגיע לקהל, כמו להופיע במסגרת שיעורי תורה, והם לא היו ממש מונחים בזה. גם אם כן - רציתי לעשות את זה לבד כפי שאני מבין זאת. אגב, חשוב לציין שלא סיימנו בסכסוך אלא בצורה מאוד יפה ומכובדת".

תומר מתנה, 29, מתגורר בראש העין, נשוי + 1, זוכר את עצמו מאז ומתמיד מוקף במוזיקה. אמו היתה מחוברת לשירי ארץ ישראל, סבו היה זמר מפורסם ששר בערבית תחת שם הבמה מאגדי בסון (והיה גם סוכן מוסד, אבל זה כבר סיפור בפני עצמו), ואביו האזין בעיקר למוזיקה תימנית. "בגיל 13 התחלתי להופיע באירועים, וממש עשיתי מזה כסף", הוא נזכר. "הייתי סולן בלהקת חתונות כמן גימיק - ילד מזמר. עם הזמן התחלתי לנגן באורגן ובפסנתר, וליוויתי זמרים מפורסמים בהופעות. עם זאת, אף פעם לא רציתי להיות מתויג בתור נגן, כי הייתי זמר ורציתי לשיר. לכן כשהציעו לי לנגן קבוע - אף פעם לא הסכמתי. בהמשך התגייסתי ללהקת חיל חינוך הייצוגית של צה"ל. אחרי הצבא התחלתי לכתוב שירים - עד אז התביישתי ולא היה לי מספיק אומץ. הקמתי אולפן ביתי קטן כדי להקליט את הסקיצות שלי, ומשם נמשכתי לנושא ההקלטות. התחלתי להקליט אמנים אחרים וזה נגרר להפקה מוזיקלית".

באולפן תמר, שנפתח ב-2008, הפיק מתנה לא מעט אמנים, ביניהם עמיר בניון כאמור, מרגלית צנעני, עומר אדם, אבי בניון, שיר לוי, רון שובל ועוד. "אחרי השירה, הדבר שאני הכי אוהב לעשות זה להפיק מוזיקלית", הוא מספר. "מאוד מספק ומרגש אותי לשמוע את התוצאה כשהיא עוטפת את המילים והלחן. זה כמו להלביש חליפה שמתאימה לשיר. לעבוד עם נגנים, להדריך אותם ואת הזמר מה צריך בדיוק, ולתת את הטוב ביותר למילים וללחן".

כשאתה מקבל סקיצת פסנתר - איך מוצאים את הלבוש הכי טוב לשיר, איך מחליטים מתי בדיוק ייכנס הכינור וכן הלאה?

"הכל מבוסס על הדמיון. תוך כדי שאני שומע שיר, אני רואה אותו כמעט גמור - איפה הגיטרות, איפה התופים. לפעמים תוך כדי העבודה מקבלים רעיונות. לפעמים באמצע שיר, או לקראת הסוף, מחליטים שצריך חליל או בוזוקי. לפעמים גם תוך כדי ההאזנה לסקיצת הפסנתר אתה יודע מה בדיוק יהיה בשיר".

לא בכדי קרא מתנה לאולפן שלו "תמר", על שם סבתו המנוחה, שהיתה צדקת אמיתית לדבריו, והחדירה בו ובשאר נכדיה יראת שמים חזקה מאוד. "סבתי היתה בת לתלמיד חכם עצום, אחד מגדולי הדור בתימן, שהיה אב בית דין - מורי יחיא מני", הוא מספר. "איכשהו הבית שלי היה מסורתי. בצעירותי לא התעניינתי ביהדות, אבל כשהתחלתי להתבגר שאלתי יותר שאלות, הלכתי לשיעורי תורה, ומשם חקרתי והבנתי יותר. פתאום אתה מתחיל להסתובב עם כיפה בכיס, לברך על כל דבר שאתה אוכל, לברך ברכת המזון וללכת לבית הכנסת בשבת. ואחר כך מתחיל להציק לך שאתה צופה בטלוויזיה בשבת, ומשם הכל מתגלגל. כשאתה מתניע את האוטו בשבת דוקר לך בלב, ובדיבור של לשון הרע אתה פתאום שם לב שזה לא בסדר, ובכלל, אתה עובר הרבה תהפוכות נפשיות, בפרט שהתחתנתי חילוני עם בחורה חילונית שלא באה מרקע מסורתי. אתה מרגיש שאתה לא יכול לחיות כמו שחיית עד עכשיו, ומצד שני מנסה לא לפגוע בשלום הבית".

איך עושים את זה, באמת?

"וואו, זה קשה מאוד. אבל איך עושים את זה? רק בנועם, ותמיד לשים דברים על מאזניים. זה הפתרון הכי טוב. מה יותר חשוב - לריב, לכעוס, להעכיר את האווירה בבית, או להבין שאי אפשר לכפות? זה מיותר לגמרי. אם אני הולך לשיעור תורה ועוזב את אשתי בבית, והיא תרגיש לבד ומתוסכלת - אעדיף להישאר בבית, וללכת רק למחרת. אלה כל מני שיקולים שהיה צריך לעשות, כדי לתת לה את התחושה שהיא בראש ובראשונה".היום המצב טוב לאין ערוך, מספר מתנה בהקלה בלתי מוסתרת. בסופו של דבר אשתו התחזקה ביחד איתו, והיום שניהם שומרים שבת כהלכתה, מקפידים על טהרת המשפחה, לומדים הלכות ביחד וכן הלאה. "אנחנו לא מתכוונים להשאיר את עצמנו במצב סטטי, אלא תמיד ללמוד וללמוד. אנחנו עדיין נמצאים בעיצומו של התהליך", הוא מצהיר.

היו דמויות רוחניות שליוו אותך בתהליך?

"הרב יצחק גבאי הוא הדמות הכי סמכותית שהיתה לי. הוא עזר לי המון בנושאים מסוימים, וחלק מקביעת העתים הראשונה שלי היתה איתו, במסגרת ישיבת האמנים. הוא תמך בי המון. בכלל, גם ערוץ הידברות מאוד חיזק וחיבר את המשפחה. אשתי רואה על בסיס קבוע הרצאות של הרב זמיר כהן, הרב יצחק פנגר והרב קוואס. רבני הארגון עושים קידוש שם שמים גדול ממש".

בשבוע האחרון שחרר מתנה את הסינגל הראשון בפורמט החדש שלו, "תעזור", שיהיה למעשה חלק מאלבום הבכורה שלו, לאחר שהקודם נגנז. "מי עוד יכול לעזור? האחד והיחיד שיכול לעזור", כשאני שואל למי מכוונת הבקשה. "השיר מדבר על קשיים של אדם שנמצא בתהליך תשובה כשלצדו בן או בת זוג באפיק רוחני שונה. זה ממש לא קל. הדבר היחיד שיש לעשות הוא להרבות תפילות לקב"ה שיעזור, יכוון, ייתן דעת, בינה והשכל להבין כיצד לתמרן".

לפחות במקרה שלך, נשמע שזה די הסתדר.

"ברוך השם. עדיין יש דרך ארוכה, אבל אנחנו לא מתלוננים, ומברכים על כל צעד וצעד של התקרבות. תוך כדי אנחנו מגלים שבאמת באמת - לא כמשפט יפה או כקלישאה - אין עוד מלבדו".

 

תגיות:תומר מתנהאמנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה