אמונה

מה הכוונה בזה שהתורה נבראה לפני העולם?

מדוע לא נבראה התורה לאחר בריאת העולם, ומה הכוונה במדרש האומר שהקב"ה היה בורא עולמות ומחריבם?

אא

שלום כבוד הרב, איך התורה נבראה תתקע"ד דורות לפני בריאת העולם, הרי הזמן הוא נברא, ונברא רק ביום השני לבריאה? ועוד, נאמר שה' ברא עולמות והחריבן... ה' חלילה צריך לעשות ניסוי וטעייה בבריאת העולם?

* * *

שלום וברכה,

מדרשים אלה שראית יש בהם סודות רבים, והם נועדו ללמד אותנו רעיונות נשגבים.

המדרש האומר שהתורה נבראה לפני בריאת העולם - נועד ללמד אותנו שהתורה והמצוות הן למעשה "הוראות היצרן של העולם", ולא להיפך. כי יהיה מי שיחשוב שהתורה ניתנה לנו "בדיעבד", כלומר בגלל שאנשים חוטאים וגונבים אז נאמר "לא תגנוב", ובגלל שיש לנו הורים אז ה' פסק "כבד את אביך ואת אימך" וכו', ואין זה נכון, אלא האמת היא שהקב"ה ברא את העולם לפי תוכנית-התורה, כלומר ה' רצה שתהיה מצווה של כיבוד הורים ולכן ברא מציאות שבה יהיה אבא ואמא, ה' רצה שיהיה נסיון של רכוש, ולכן ברא יצר רע לגנוב וכן הלאה. העולם נברא על פי התורה, וזהו הרעיון הנשגב שבמדרש זה.

למעשה התורה היא נצחית, כי היא מאז ומתמיד היתה רצון השם להטיב לנבראיו. אני מאמין שיש בביטוי "תתקע"ד דורות" סודות ורעיונות נוספים.

המדרש האומר שה' היה בורא עולמות והחריבן - נועד ללמד אותנו שהעולם הזה שה' ברא הוא מושלם לגמרי, שהרי עליו אמר ה' "טוב מאוד", כי העולם הזה מתאים להשגת המטרה האלוקית. וזו תשובה לאלו שמהרהרים בליבם שה' יכל לברוא עולם אחר, על כך נאמר שהקב"ה כבר הוציא מהכח אל הפועל את האפשרויות השונות, כך שנדע שעולמנו הנוכחי הוא המושלם ביותר.

מובן שאין הקב"ה צריך לערוך נסיונות בבריאת עולמות, אלא שמטרתו בכך היא ללמדנו שעולמנו הוא מושלם, לא רק בתיאוריה אלא גם במעשה, כגון האומן שתחילה יוצר כד, ואחרי זה שוברו ויוצר עוד כד, עד שלבסוף יוצר כד מושלם. כך ה' יצר בדרך משל עוד ועוד עולמות עד שברא את עולמנו שלנו. כשאנו מביטים לחלל, אנו רואים מיליוני עולמות שלא מתאימים לקיום חיים, והרי עולמנו הוא יחיד ומיוחד שיש בו את כל התנאים כולם לקיומנו ביקום. כך רואות עינינו שאנו הבריאה המושלמת בכל היקום.

ראה בבקשה גם את התשובה לשאלה - למה ה' ברא את העולם בשישה ימים ולא ברגע אחד:

https://www.hidabroot.org/he/question/92995

בברכה,

דניאל בלס

תגיות:בריאת העולםתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה