בריאות ותזונה

10 דרכים לדעת אם שתינו מספיק מים

כשזה מגיע לשתיית מים, רבים מאיתנו נוטים 'לשכוח' או לא לשים לב למפלס המים בגופנו, בפרט בימות הקיץ החמים. אז איך מזהים סכנת התייבשות לפני שהיא מתרחשת, ואיך מונעים את קשת הבעיות שיכולות להיווצר בשל כך? הכל בכתבה שלפניכם

אא

כולנו מבינים את החשיבות הקריטית שיש לפעולת שתיית המים על גופנו, ומה זה אומר כשהגוף לא מקבל די צרכו, את כמות המים המספקת. אז איך מזהים מצב שבו הגוף שלנו זועק 'הבו לי מים', הרבה לפני שהוא קורס חלילה? קראו את עשרת הסעיפים הבאים, וגלו: 

1. "אמא, אני צמא" - הגוף שלכם הוא כעין ילד קטן שלא יודע לדאוג לעצמו, ותלוי כל כולו - בפעולות שלכם. כשאתם מרגישים תחושת צמא, המשמעות היא שאותו ילד קטן ו'אומלל', לא קיבל את מלוא הטיפול ותשומת הלב שלה הוא זקוק וזהו האיתות הראשוני שלו: "אני זקוק למים, ולא לדברים אחרים. אם תתנו לי קפה או משקה מוגז, זה לא מה שאני צריך כרגע".

2. כאבי מפרקים - מערכות פנימיות רבות בגופנו, מורכבות ממים וזקוקות למים כדי להתייעל. אחת מהן היא מערכת העצמות והמפרקים. לא די בכך שהמים שומרים על ההומאוסטזיס (סביבה פנימית יציבה), במקרים של נפילה, ריצות וקפיצות - המים יאפשרו ספיגה של הזעזועים הפתאומיים האלה. 

3. עור יבש - אחד הסימנים הבולטים לכך שגופכם חסר את רמת המים המספקת הוא מצב העור. אך לא רק עור יבש וסדוק הוא איתות למצוקת מים, כי אם גם ליקויים בהזעות. הזיעה היא הדרך של הגוף להיפטר מזיהומים ולכלוכים, אלא שבמידה ולא הכנסנו די מים לגוף - מערכת ההזעה תינזק, והלכלוך (שמוכרח לצאת), יוותר בגופנו. 

4. למה השפעת לא עוברת? - מחקרים מראים כי יש קשר ישיר בין מחסור בנוזלים לבין מחלה שנמשכת לפרק זמן ארוך מהרגיל, בלי יכולת של החולה להבריא ממנה. המצב הזה הוא כעין 'שביתה' של איברי הגוף שלנו, על כך שהם לא מקבלים מספיק מים, החיוניים לתפקודם. מדוע זה כל כך חשוב? מפני שאם לא ימצאו את המים הנצרכים להם בזמן, יתחילו האיברים 'למשוך' את הנוזלים ממערכות אחרות, כמו מערכת כלי הדם למשל. עובדה זו יש בה כדי להחמיר את המצב פי כמה, וליצור בעיות חדשות על אלו הקיימות. 

5. טיפול מונע לדלקות - שתיית המים מועילה אף כשזה מגיע לדלקות וכאבים ראומטיים, ומאפשרת 'תחזוק' נכון של מסת השריר ומניעת מחלות הקשורות בשריר, כגון סרקופניה (דלדול שריר). 

6. האם אני באמת רעב? - פעמים רבות, הגוף מאותת לנו על רעב בעוד שלמעשה, הוא אינו רעב כי אם צמא למים. אם נרוץ ברעבתנות אל המקרר ונטרוף את כל הבא ליד, זה אולי יעזור למוח להשתחרר מהמצוקה הרגעית שלו, אבל בטח שלא יפתור את הבעיה בשורשה. מים זה מים, אוכל זה אוכל, והגוף צריך לקבל את שניהם במינון הנכון. אז אנא מכם, אל תתבלבלו!

7. קיבה רגישה ועצבנית? יש פיתרון - מסתבר שלמים יש גם קשר ישיר לבעיות עיכול למיניהן, שרבים סובלים מהן. קיבה רגישה המסרבת לקלוט אליה מזון, מעי עצבני שזקוק תכופות לשימוש בנוחיות ועוד, אלו בעיות שניתן לפתור עם קצת יותר מאמצים ומודעות. 

8. תדירות הטלת השתן - כמות הפעמים שבה הטלנו שתן, מהווה מדד קל ופשוט לאמוד את מפלס המים בגופנו. אם שתינו מספיק מים, הרי שנצטרך להטיל שתן בין 5 ל-7 פעמים במהלך היום. 

9. צבע השתן - לא רק לכמות הפעמים שאנו נצרכים לנקבינו ישנה משמעות, כי אם גם לצבע השתן. זכרו: צבע שתן כהה - תמיד מעיד על מחסור במים. צבע שתן בהיר - מעיד על כך שכמות המים בגופכם, טובה ומניחה את הדעת. 

10. עייפות וכבדות ללא כל סיבה - מים, כבר אמרנו? כן, כן. אם גם אתם סובלים לעתים קרובות מכבדות ועייפות, אחרי שישנתם לילה שלם - אנחנו מציעים לכם להיצמד אל בקבוק מים, ולא להפסיק לשתות. בהצלחה!

תגיות:מיםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה