שבועות

עשר עובדות על ספר תהילים

מה פירוש שמו של ספר תהילים? כמה אנשים חיברו את המזמורים המופיעים בספר? ומה הקשר בין ספר התהילים וחג השבועות?

אא

כוחם של תהילים. איור: אהרן זאב ברנשטייןכוחם של תהילים. איור: אהרן זאב ברנשטיין

1. את ספר התהילים כתב דוד המלך, אך לא הוא חיבר את כל המזמורים: בגמרא מובא כי מלבד מזמורי דוד המלך, מובאים בספר מזמורים ששמע דוד ברוח קודשו מעשרה אנשים נוספים: אדם הראשון, מלכיצדק, אברהם, משה, הימן, ידותון, אסף, ושלושת בני קרח.

2. שם הספר תהילים הוא צורת רבים של המילה "תהילה", שמשמעותה דבר שבח. בלשון חז"ל הספר מכונה 'תילים'. יש ממפרשי ימי הביניים, כגון הרמב"ן והאבן עזרא, שכינו את הספר 'תהילות'

3. ספר תהילים כולל 150 פרקים והוא הספר הארוך ביותר בתנ"ך.

4. ספר תהילים כולל בתוכו את הפרק הארוך ביותר בתנ"ך: פרק קי"ט, הכולל למעשה מזמור לכל אחת אותיות האלף-בית, כשכל הפסוקים במזמור פותחים באותה אות.

5. ספר תהילים הוא הספר הראשון בחלק השלישי של התנ"ך – הכתובים.

(צילום: Melanie Fidler / פלאש 90)(צילום: Melanie Fidler / פלאש 90)

6. במאה מתוך מאה וחמישים פרקי התהילים מוזכר בתחילה במפורש מי חיברם: דוד, אסף, בני קורח, וכדומה. בשאר חמישים הפרקים לא נקוב שם המחבר ואיננו יודעים למי לשייכם.

7. את פרקי התהילים היו שרים הלוויים בבית המקדש בזמן עבודת הקרבנות, בלחנים שנשכחו אחרי החורבן.

8. יש דעות לפיהן אין לקרוא תהילים בין שקיעת החמה לחצות הלילה.

9. ספר תהילים הוא המוכר והידוע מבין ספרי הכתובים. במשך כל הדורות, פרקי תהילים היו שגורים על פיהם של יהודים מכל שכבות החברה – מלמדנים מופלגים ועד פשוטי העם. תהילים התאימו גם לכל שעה ולכל צורך, ונאמרו על ידי יהודי עבור כל ישועה שהזדקק לה – מאז ימי קדם ועד סיום תהילים בצוותא אונליין בימינו. דבר זה נאמר כבר בגמרא: "כל מה שאמר דוד בספרו, כנגדו וכנגד כל ישראל אמרו, וכנגד כל העיתים אמרו".

10. בחג השבועות, יום פטירתו של דוד המלך, נוהגים להרבות באמירת תהלים. את הקשר בין דוד המלך ובין משה רבנו, שעל ידו ניתנה התורה, מסבירים חז"ל במדרש שוחר טוב: "דוד חיבר חמישה ספרי תהילים כנגד חמישה חומשי תורה. שהיה משה משובח שבנביאים, ודוד משובח במלכות, וכל מה שעשה משה עשה דוד. שהלומד תורה בלי יראת שמים אינו כלום, בא דוד ולימד בספר התהילים יראת שמים. לכן נקראו משה ודוד "שני פרנסים טובים". ועוד, שחיזק דוד תורת משה בימיו, שתיקן משמרות לקיום התורה, שזירז לאחרים שיקומו באשמורת הלילה ללמוד תורה ותהלים. ודוד נפטר בשבת ביום שנפטר משה, משום שעל ידי משה ניתנו חמישה ספרים, וכן דוד, שבספר התהילים חיזק את תורת משה."

תגיות:ספר תהיליםשבועות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה