מנוחה פוקס

איך לנהוג עם ילדה רגישה מדי?

הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: רגישות יתר

אא

יש לנו שלושה ילדים מקסימים. הגדול בן תשע, השנייה בת שבע והשלישית בת חמש.

בת השבע היא ילדה מקסימה ביותר, מלאת רגש והבנה, מעולם לא פגעה באף אחד ולא עשתה רעה, אבל היא בוכה ונעלבת מכל דבר, אפילו יותר מזו בת החמש. הילד הגדול אומר לה מילה אחת מיותרת והיא כבר מתייפחת. אנחנו מנסים להסביר לו שלא לומר לה כאלה דברים, והוא באמת לא מגזים. אנחנו מנסים להסביר לה שאינה צריכה להיעלב, אבל היא ממשיכה.

מה אנחנו יכולים לעשות כדי שלא תיקח כל דבר כל כך ברצינות?

 

מנוחה פוקס משיבה:

ילדתכם באמת בעלת לב מיוחד. זה כמובן דבר נפלא ומבורך, שנולדים איתו, אבל מי שניחן בו, גם מפתח אותו ומפרה אותו, ללא מודע.

כל דבר שמביא לקיצוניות – הופך לבעייתי. כך גם התנהגותה של בתכם. היא טובה, היא מקסימה, היא אוהבת ורגישה. כל זה מצוין. אבל היא קצת יותר מדי רגישה.

אם לא הייתה יותר מדי רגישה – לא הייתם מתעוררים לשאול את שאלתכם.

ילדתכם מקסימה, אבל היא הופכת למקסימה מדי. וכל דבר שהוא "מדי" הוא לא טוב והוא, אולי, מציע שאינו נעשה בתום לב, אלא כדי להרוויח דבר מה.

עליכם להוציא אותה מסגנון הרגישות המוגזמת הזו.

מה לעשות?

1. מכיוון שצורת ההתמודדות שלכם עד כה לא הוכיחה את עצמה, הבהירו לילדה שאתם משנים את תגובתכם. הסבירו לה שאם עד כה אתם דיברתם הרבה והסברתם הרבה, עכשיו אתם כבר בטוחים שהיא מבינה ויודעת מה אתם חושבים, ולכן אמרו: "כשתעלבי ממשהו, או כשיקרה דבר שיגרום לך להיעלבות – אנחנו לא נתערב במילים ולא נעשה מזה עסק".

2. ילד רגיש – בוכה הרבה. מה אנו עושים כשהילד בוכה? מרגיעים אותו! הפסיקו לומר לילדה: "אל תבכי!" או: "די, חמודה, את כבר ילדה גדולה!" או: "אני אטפל לך בזה!"

3. אי אפשר לדבר להגיון הילד, כשהוא פועל לפי הרגש שלו. לכן אל תחפשו תשובות במילים. הדרך לטפל ברגש היא במעשים: לטפו את ראשה של הילדה, הגישו כוס מים להרגעה, הגישו טישו להשתתפות וכך הלאה.

4. הראו לילדה שאתם איתה ושאתם מבינים לנפשה, אך אל תתנו לה להבין שאתם חושבים שהמקרה נורא ואיום.

5. אל תרחיבו בדיבור על הדבר לפני הילדה, בין אם אתם, ההורים, משוחחים ביניכם, בין אם אתם מדברים עם מישהו אחר. אם אתם עושים מזה עניין, מה אתם רוצים ממנה?

6. אי אפשר להתעלם ממצוקתה, לכן הראו אכפתיות על ידי הקשבה, גם אם הדבר מקשה עליכם וממש מתחשק לכם לכעוס עליה ולהוכיחה על רגישות היתר שלה.

7. גם אם הילד הגדול מביא אותה לבכי או לכעס – אל תתערבו ביחסים ביניהם. היחסים נשמעים לי ראויים וסבירים. היא זו שבסוף תגמיש את עמדתה.

8. היחסים בין הילדה לאחיה מצוינים עבור הילדה. הוא גורם לה לבכות, אבל הוא לא מגזים. הוא גורם לה להוציא מה שבליבה, אך לא יותר מזה. אל תאמרו לו דבר על כך, זהו בית ספר פרטי לעזרתה. היא תעשה באמצעותו את שעורי הבית ואת הסטאז'.

כלל ברזל:

ילד רגיש מידי מבלבל אותנו, מצד אחד אנו מעריכים אותו מאוד ורוצים לשמר את רגישותו, מצד שני אנו מבינים שהוא חייב להוריד הילוך. שמרו על כבודו של ילד כזה. יש לו נשמה גבוהה.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה