חדשות בארץ
"חסר חייל בטנק, הוא כנראה חי": צה״ל חשף את יומני המבצעים מחטיפת גלעד שליט
עשרים שנה לאחר חטיפת גלעד שליט, נחשפים לראשונה יומני המבצעים מחמ"ל החטיבה הדרומית. המסמכים מתעדים בזמן אמת את הבלבול, ההערכות וההבנה כי חייל צה"ל נחטף לרצועת עזה
- יובל אביבלמעקב
- י' תמוז התשפ"ו||
גלעד שליט לאחר חזרתו לישראל (צילום: פלאש90)עשרים שנים לאחר חטיפתו של גלעד שליט, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם הבוקר (חמישי) לראשונה את יומני המבצעים הרשמיים של חמ"ל החטיבה הדרומית מיום האירוע. המסמכים מתעדים בזמן אמת את השתלשלות האירועים בגבול רצועת עזה, החל מהדיווחים הראשונים על פיצוצים וירי באזור כרם שלום, דרך הפעלת כוחות החילוץ והמרדף, ועד לגיבוש ההבנה כי חייל צה"ל נחטף לשטח הרצועה.
בבוקר 25 ביוני 2006 חדרה חוליית מחבלים של חמאס מרצועת עזה באמצעות מנהרת טרור שנחפרה מתחת לציר האבטחה. המחבלים תקפו כוח שריון שפעל באזור כרם שלום, ובמהלך הקרב נהרגו סגן חנן ברק וסמ"ר פבל סלוצקר הי"ד. לוחמים נוספים נפצעו, ובתוך הקרב הצליחו המחבלים לחטוף את גלעד שליט ולהעבירו במהירות אל מעבר לגדר המערכת.
(קרדיט: דובר צה״ל)על פי התיעוד שנחשף, בשעה 05:13 התקבל בחמ"ל הדיווח הראשון על פיצוצים רבים במרחב. בתחילה העריכו הכוחות כי מדובר בנפילות פצצות מרגמה או רקטות.
כעבור דקה בלבד כבר נרשם ביומן המבצעים: "יש נפגעים". זמן קצר לאחר מכן החלו להגיע דיווחים על הקפצת מסוקי קרב, הפעלת כוחות מיוחדים וזיהוי מחבלים בתוך העמדות והתעלות באזור.
בשעה 06:40 הופיע ביומן אחד המשפטים המשמעותיים ביותר באותו יום: "חסר חייל בטנק". ארבע דקות לאחר מכן כבר תועד באופן רשמי נוהל "חניבעל", שנועד להתמודד עם אירועי חטיפה.
החיפושים בשטח נמשכו במקביל למאמץ המודיעיני. בשעה 07:12 דיווחו הכוחות כי איתרו קסדה ושכפ"ץ על גדר המערכת, אך ציינו כי לא נמצאו סימני גרירה. בשעה 08:00 כבר נרשם ביומן באופן חד-משמעי: "שם החייל החטוף: גלעד שליט".
בהמשך היום החלו להצטבר ממצאים נוספים. כמעט שעתיים לאחר הזיהוי הראשוני דווח כי "בתוך השטח יש זיהוי של עקבות גם של המחבלים וגם של החייל שנחטף".
בשעות הצהריים עודכן החמ"ל כי "השכפ"ץ של החייל החטוף נמצא אצל ק. הגששים ונמצאו עליו סימני דם ורסיסים".
המסמכים שנחשפים כעת משקפים גם את חוסר הוודאות שאפיין את הערכות המצב באותן שעות. בסיכום מצב שנרשם אחר הצהריים נכתב: "החייל כנראה חי, לא ידוע איפה הוא, יכול להיות שהוא לא באזור שלנו, הפיגוע הוא של החמאס. מגלגלים את הפיגוע כבר שלושה שבועות בערך והוא לא קשור למבצע ולאירועים שהיו ברצועה... יכול להיות שזה יתפתח להסלמה רבתית בעקבות החטוף... יש אפשרות שהחטוף כבר לא בגזרה שלנו והוא יותר צפונה".
בשעה 16:34 דיווח מפקד הכוח שפעל בזירה כי זיהה באופן סופי את עקבותיו של שליט סמוך למקום שבו העריכו הכוחות כי נמצא פיר מנהרת החדירה. כשעה לאחר מכן תועד ביומן דיווח נוסף שעורר דאגה בקרב גורמי הביטחון: "מסתובבת שמועה שהחייל החטוף הועבר דרך מנהרה למצרים כדי לשמור עליו בצורה טובה יותר ולהתמקח על החזרתו. מהימנות המידע אינה ברורה".
(קרדיט: דובר צה״ל)עקבו אחרינו ב-News
היו שותפים בזיכוי הרבים הגדול בעולם וקבלו את פרק התהילים האישי שלכם המסוגל לשמירה והגנה. לחצו כאן



