גוף ונפש
אוכלים צ'יפס 3 פעמים בשבוע? זה המחיר שאתם עומדים לשלם
מחקר ענק, שעקב לאורך כארבעה עשורים אחרי הרגלי התזונה של מאות אלפי בני אדם, מצא כי צריכת צ'יפס קשורה לעלייה חדה בסיכון לפתח סוכרת, בעוד שצריכת תפוחי אדמה מבושלים או אפויים לא הובילה לעלייה מובהקת מבחינה סטטיסטית בסיכון למחלה
- יצחק איתןלמעקב
- כ"ב סיון התשפ"ו||

אזהרה חדשה ומדאיגה לחובבי המזון המטוגן: אחד המחקרים המקיפים והארוכים ביותר שנערכו בתחום התזונה והמחלות הכרוניות חושף, כי צריכה קבועה של צ'יפס מהווה גורם מרכזי לעלייה בסיכון לפיתוח סוכרת מסוג 2. המחקר מבחין בצורה ברורה בין המאכל הפופולרי לבין תפוחי אדמה המוכנים בשיטות בישול אחרות.
במסגרת המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי הנחשב BMJ, עקבו מדענים אחר הרגלי האכילה של יותר מ-200 אלף בני אדם לאורך תקופה ארוכה של כמעט ארבעה עשורים, בין השנים 1984 ל-2021. במהלך שנות המעקב, תיעדו החוקרים 22,299 מקרים של סוכרת מסוג 2 בקרב המשתתפים.
ניתוח הנתונים העלה ממצא חד-משמעי: אנשים שנהגו לאכול שלוש מנות צ'יפס בשבוע התמודדו עם סיכון הגבוה ב-20% לפתח את המחלה, בהשוואה לאלו שצרכו כמות פחותה או נמנעו מכך לחלוטין. "ממצאינו מצביעים על כך שהקשר בין צריכת תפוחי אדמה לבין הסיכון לסוכרת מסוג 2 תלוי בסוג המזון שנצרך במקומם", כתבו החוקרים בדו"ח.
הנתון המעניין ביותר במחקר מצביע על כך שהאשמה אינה נעוצה בתפוח האדמה עצמו, אלא באופן ההכנה שלו. החוקרים מצאו כי צריכת תפוחי אדמה מבושלים, אפויים בתנור או מעוכים (פירה) לא הובילה לעלייה מובהקת מבחינה סטטיסטית בסיכון למחלה. ההסבר לכך טמון בעובדה ששיטות הכנה אלו מאפשרות לשמור על הרכיבים התזונתיים החיוניים שבתוך הירק, כגון סיבים תזונתיים, מגנזיום וויטמין C, ואינן מייצרות את ההשפעה השלילית שנצפתה כתוצאה מתהליך הטיגון העמוק בשמן.
המחקר מציע גם פתרון מעשי, ומראה כי שינויים קלים בתפריט השבועי יכולים להוביל לשיפור משמעותי. כך, למשל, החלפת שלוש מנות שבועיות של צ'יפס בדגנים מלאים נקשרה לירידה של 19% בסיכון לפתח סוכרת. מנגד, החוקרים מציינים כי החלפת המנה באורז לבן אינה מעניקה הגנה דומה, ובחלק מן המקרים אף נקשרה לעלייה בסיכון, מה שמדגיש את החשיבות של בחירת התחליף הנכון.
המומחים מסכמים כי התוצאות הנוכחיות משתלבות היטב עם אזהרות הבריאות המוכרות לגבי מאכלים מטוגנים המכילים כמויות גבוהות של שומן ומלח, אשר מזיקים למערכות הגוף. עם זאת, החוקרים מבהירים כי מטרת הממצאים אינה לקרוא להימנעות מוחלטת מאכילת תפוחי אדמה, אלא לעורר מודעות לנושא.
היו שותפים בזיכוי הרבים הגדול בעולם וקבלו את פרק התהילים האישי שלכם המסוגל לשמירה והגנה. לחצו כאן




