דמויות ביהדות

מכתש בירח קרוי על שמו: מי היה הרלב"ג?

בתאריך ו' באייר שנת ק"ד (1344) נפטר רבי לוי בן גרשון, אחד מגדולי הגאונים שביהדות ספרד. בפטירתו היה בן 54, אך החכמה שהספיק ללמד ולכתוב השאירה רושם לדורות עולם, ואפילו בירח...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השנה היא תת"ק, בעוד כמאה ועשרים שנה. המקום: הירח. קבוצת מתיישבים חדשה הגיעה מכדור הארץ, יתכן שיש ביניהם ישראלים, אנחנו לא יודעים עדיין. מה שמעניין אותנו הוא המקום על גבי הירח, שנבחר להקמת העיר החדשה: "מכתש Rabbi Levi", או בעברית: מכתש רבי לוי. המכתש הזה הוא מקום מעולה לדיור ירחי – הוא מוגן מרוחות, והאוויר בו נעים יחסית. אך מנין הגיע השם הזה למכתש על גבי הירח?

בתאריך ו' באייר שנת ק"ד (1344) נפטר רבי לוי בן גרשון, אחד מגדולי הגאונים שביהדות ספרד. בפטירתו היה בן 54, אך החכמה שהספיק ללמד ולכתוב השאירה רושם לדורות עולם, ואפילו בירח...

רלב"ג נולד בפרובנאס שבצרפת. יש סבורים כי היה נכדו של הרמב"ן. הוא היה תלמיד חכם גדול, וחיבר עשרות ספרים - שלא כולם נדפסו. בעיקר מוכרים פירושיו לתנ"ך, שנדפסו במקראות גדולות. מתכונותיו הבולטות של הפירוש הוא רשימת ה"תועליות" בסוף כל פרק, עשרות רעיונות מוסריים הנלמדים מהפרק שאותו סיים לפרש.

רלב"ג היה גם אסטרונום, מתמטיקאי, מדען, מהנדס, ממציא, איש אשכולות, רופא ומחשובי הפילוסופים היהודים. מחקריו באסטרונומיה תורגמו ללטינית, וכאות כבוד נקרא על שמו המכתש הירחי "רבי לוי".

רלב"ג כתב ספרים במתמטיקה ובטריגונומטריה. הוא הניח את השלב הראשון ל"השערת קטלן" המפורסמת בתחום המתמטיקה, והמציא מכשיר מדידה בשם "מטה יעקב", שאפשר לספנים לנווט בלילות על פי הכוכבים. המכשיר היה בשימוש כארבע מאות שנים, עד להמצאת המכשור המודרני.

הוא עסק גם בפילוסופיה יהודית, ובספריו הוא מסביר את מעשה בראשית, בחירה חופשית, השגחה פרטית ועוד מונחים, ומתווכח עם הרמב"ם במורה נבוכים. גם הבאים אחריו התווכחו עם דעותיו המקוריות.

השבוע, כאמור, חל יום פטירתו. זכותו תגן עלינו.

תגיות:דמויות ביהדותרבי לוי בן גרשון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה