השואה

סינדרום K: המחלה שלא היתה ולא נבראה

תוך כדי מהומת הקרבות ולחץ הכיבוש הנאצי, הגה ויטורי עמנואל רעיון: להמציא מחלה. וכך, בשיתוף פעולה עם חבר איטלקי, התחיל הרופא הצעיר למלא דוחות, לשמור דגימות, לתעד אשפוזים, הכל סביב מחלה מומצאת שלא היתה ולא נבראה, אותה הוא כינה "סינדרום K"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בספטמבר 1943 נאנקו אחרוני היהודים ששרדו באיטליה תחת המגף הנאצי. היחידות המיוחדות של הנאצים פעלו לאיתור ולהשמדה של כל יהודי שנותר חי. שליט איטליה, מוסוליני, שיתף פעולה עם הנאצים באופן מלא.

בבית החולים ברומא עבד רופא יהודי בשם ד"ר ויטורי עמנואל סצ'רדוטי, הוא היה עובד חיוני, שכן בכל יום הגיעו פצועים משדות הקרב, ולא ניתן היה לוותר על כל רופא, אם כי בסופו של דבר חתרו הנאצים והאיטלקים להשמדת כל היהודים, גם הנחוצים.

תוך כדי מהומת הקרבות ולחץ הכיבוש הנאצי, הגה ויטורי עמנואל רעיון: להמציא מחלה. וכך, בשיתוף פעולה עם חבר איטלקי, התחיל הרופא הצעיר למלא דוחות, לשמור דגימות, לתעד אשפוזים, הכל סביב מחלה מומצאת שלא היתה ולא נבראה, אותה הוא כינה "סינדרום K".

המחלה היתה, לכאורה, מדבקת מאד, ומשום מה פגעה ביהודים... כל מי ש"אובחן" במחלה היה צריך להיכנס לחדרי בידוד מיוחדים בבית החולים. אסור היה לשלוח אותו ברכבות, לאסור אותו בבית סוהר או כל דרך אחרת, אך ורק בידוד...

כך בודדו כששים יהודים במשך כמעט שנה, עד השחרור, בבית החולים ברומא, כשהם מסווגים כחולים במחלה הקשה והמפחידה, שהיתה בעצם שום דבר – רק הברקה של יהודי, סיעתא דשמיא, ואנשים שנחתם גורלם לחיים גם בתוך שנות הזעם הקשות האלו.

תגיות:השואהאיטליה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה