אמונה

אתה רוצה להזיז את היד – והיא זזה. מה זה אומר?

ניתן לומר, שכל מי שמאמין שיש "משהו" שיצר את העולם ושולט בו – מאמין באלוקים, בלי קשר לשם שהוא נותן לו. זה כולל גם את אלה המאמינים ש"אמא טבע" היא השולטת. הם רק החליפו את השם "אלוקים" בשם אחר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בסוף חייו, ולאחר שניסח תאוריות חשובות מאוד, בהן חוק היחסיות והמשוואה בין חומר לאנרגיה, השקיע אלברט איינשטיין מאמצים במציאת "התאוריה של הכול" – נוסחה שתחבר את כל חוקי הטבע של היקום ותסביר באופן חד-משמעי איך הכול מחובר ותלוי זה בזה. לצערנו, טרם נמצאה נוסחה זו, אף שחיפושיה התקדמו.

בינתיים נוכל לשאול את עצמנו: האם באמת הכול מחובר? האומנם הכול בא מאותו שורש? הדבר הראשון שעלינו לברר הוא, האם העולם תוכנן בתבונה מודעת והכול קשור באותה התוכנית עם מטרה משותפת, או שהעולם נבנה במקרה, לאורך נצח של ניסוי וטעיה?

הבה נבדוק: אם תמצא בובה בקרחת יער, האם תאמין שהיא הופיעה "יש מאין", או תניח שמישהו יצר אותה והשאיר אותה שם או איבד אותה שם? אף אם מישהו מאמין שהעולם הוא בן מיליארדי שנים, הרי בלתי אפשרי שבמשך הזמן הזה תיווצר בובה בהדרגה, במהלך ה'תוהו ובוהו', בלא תכנון ויישום. אם אנו בטוחים שהבובה תוכננה ונוצרה בידי יצור נבון, האם לא היינו אמורים להיות בטוחים אף יותר, שגם יצור אנושי נוצר בידי מישהו?! נתאר לעצמנו שמישהו שם בקערה תערובת אותיות אקראית. מבחינה סטטיסטית, ההסתברות שייווצר שם חיבור הגיוני ומובן, בלא התערבות כלשהי, היא בעצם אפסית, גם אם נחכה לזה מיליארד שנה.

באותה מידה, מדוע אנו אמורים להאמין שהעולם, על מורכבותו הרבה, נוצר בלא תכנון כלשהו?

אפילו היה הדבר אפשרי, מיד תעלה השאלה, למה מכל האפשרויות נוצר העולם הזה דווקא ולא עולמות אחרים? למה התרחשה ההיסטוריה בגרסתה זו דווקא ולא בגרסאות אחרות? כל זה היה עשוי לקרות רק מכוח שהוא ערני ומודע לרצונו.

לפי התורה, כל מה שקיים – קשור, מתוכנן, משורטט ונוצר בידי ישות מלאת תבונה ומודעות. ניתן להדגים זאת, אך אין זו מטרתנו. יתרה מזאת, לא רק שהכול מחובר, אלא הכול גם שייך לתוכנית הכלל-עולמית, שהיא תוכנית מאורגנת להפליא הנשלטת בידי אלוקים, עם התחלה, אמצע וסוף. להלן נראה כיצד אורגנו העולם וההיסטוריה ומה מטרתם. הצעד הראשון הוא להכיר את העומד מאחורי היקום ומאחורי חיינו.

מדוע אנשים רבים כל כך בטוחים שבובה, ספר או מחשב תוכננו ונוצרו בידי יצור נבון, ואילו צמח, חיה או בן אדם – נוצרו באקראי?!

מה ההבדל? ההבדל הוא שאת היצרן של  הפריטים שתיארנו, ניתן לזהות בקלות, כי אפשר לקלוט את צורתו הפיזית, לראות אותו או להאמין למי שראה. לעומת זאת, כדי למצוא את היצרן של הטבע, נחוץ מאמץ, נחוץ חיפוש על ידי צפייה בטבע ובעולם הסובב אותנו, כי אלה יצירותיו.

מה מורכב יותר? מה קשה יותר ליצור, מחשב או חיה? כבר הזדמן לך לראות את רמת מורכבותה של מערכת הנשימה, מערכת העיכול ומחזור הדם של כלב? מה לגבי מערכת העצבים שלו? המוח שלו שולט ביתר גופו, ועיניו מסוגלות להתמקד היטב, כך שהוא רואה אוטומטית מכל מרחק או זווית, בלי צורך בכוונון. אין ספק שמערכת הראייה שלו משוכללת יותר ממצלמה!

עכשיו, אחרי שחשבת על דוגמת הכלב, מה דעתך לחשוב על עצמך? התבונן בגוף שלך, נכון שהוא מושלם? גם אם יש לך תלונות, כמו קמט פה או שם, אין ספק שגופך מורכב להפליא, מתפקד בתיאום מושלם, והתוצאה – מעוררת התפעלות.

הזז את ידך!... היא זזה? זה לא נראה לך מוזר?

מדהים! עצם הרצון שלך להזיז אותה גורם לה לציית אוטומטית, בלא צורך בשלט, בסוללה או בשקע... זה הרבה יותר גאוני מרובוט המבצע עבודות במפעל.

אם מחשב, ברמת מורכבות ותפקוד מדהימה, נוצר בידי יצור נבון, מה לגבי בן אנוש? אין ספק שאפשר להסיק מזה, שכל מה שקיים בעולמנו נברא בידי מישהו נבון המוכר בחברה כאלוקים.

ניתן לומר, שכל מי שמאמין שיש "משהו" שיצר את העולם ושולט בו – מאמין באלוקים, בלי קשר לשם שהוא נותן לו. זה כולל גם את אלה המאמינים ש"אמא טבע" היא השולטת. הם רק החליפו את השם "אלוקים" בשם אחר.

אפילו הכת ששמה "רָאֶלים", המאמינה שהאדם נוצר בידי חוצנים, מבוססת למעשה על אותו קו חשיבה, שהעולם תוכנן בידי כוח נבון, שהרי גם על פי התאוריה שלהם, החוצנים הם הכוח הנבון שיצר את העולם. ואולם גם תאוריה זו אינה מושלמת, שהרי אי אפשר להימלט מהשאלה – מי יצר את החוצנים? מכאן אפשר להגיע למסקנה, שאדם החוקר את מקורותיו ושואל את השאלות הבסיסיות, עתיד למצוא את האלוקים, שהוא נצחי ובלתי מוגבל, שאין לו גוף ואין לו התחלה, ותמיד הוא היה ותמיד הוא יהיה.

בשלב הזה הייתי מיודד מאוד עם האחרים שלמדו איתי בבית הכנסת. היה לי ביטחון רב יותר מבעבר וסמכתי על מה שנאמר לי. נזכרתי בתקופת הנסיעות, שבה חשבתי על המוגבלויות שלי ועל הקשיים שחוויתי בכל פעם שנפגשתי עם אמת העולם.

משמצאתי את עצמי בקבוצת לימוד שלא המציאה רעיונות – רק תיעדה את מה שהיה בספרים הישנים, שכולם מבוססים על התורה – הרגשתי שלמרות המוגבלויות שלי, יש לי על מי לסמוך בהמשך המחקר שלי. אף אם לא הייתי אברהם, שגילה את האלוקים בעצמו, ידעתי שבמקום ההוא אמצא תשובות, ובזה עסקתי בימים שלאחר מכן.

כל מי שיחפש את האמת על מקורו של העולם, באופן טהור ובלא משוא פנים, יכיר את האלוקים כמתואר בתורה, כפי שעשה אברהם. אמנם, כפי שכבר אמרתי, רבים כמוני יכולים למצוא מכשולים בדרכם ולהסיק מסקנות שגויות. לדוגמה, מי שטוען ש'אמא טבע' שולטת בעולם, מתבסס על מכשול הצפייה וחושב כמו המצרים העתיקים; האומרים שהאנושות נוצרה בידי חוצנים, נופלים במכשול האינטרסים האישיים, כי נוח יותר להאמין שיצורים מוגבלים יצרו אותנו ואחר כך שבו למקומם, וכך אין ביכולתם לראות מה אנחנו עושים ביום-יום.

מתוך הספר "מסעו של דן אחר משמעות החיים", מאת רוני דיין. לרכישת הספר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:משמעות החייםאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה