נפלאות הבריאה

פלאי הטבע: המפץ הגדול, אתה בטוח?

זה שנים רבות שהתגבשה תיאוריית "המפץ הגדול" בנוגע לראשיתו של העולם: היה פיצוץ, וכל החומר שבעולם התחיל להתפשט. האם התאוריה המקובלת על היווצרות היקום, תאוריית המפץ הגדול, קצת שגויה, וצריכה בדיקה מחדש או תיקונים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זה שנים רבות שהתגבשה תיאוריית "המפץ הגדול" בנוגע לראשיתו של העולם: היה פיצוץ, וכל החומר שבעולם התחיל להתפשט. אם תשאל כל מי שמכיר קצת פיזיקה, מסטודנט ועד פרופסור, תקבל אותה תשובה: "העולם התחיל במפץ הגדול – ביג בנג (Big Bang)". לפי התיאוריה הזו מחשבים כמה זמן עבר מראשית היקום.

השבוע התפרסם כי למרות היות התיאוריה הזו כה בסיסית בפיזיקה של זמננו, בכלל לא ברור שהיא נכונה, ושהיא מייצרת בעיות חדשות לא פחות מאשר מסבירה ישנות.

וכך נכתב בעיתונות: "קבוצת מדענים ומומחים בכירים בתחום החלל והאסטרופיזיקה מנסים בימים אלו לפתור את השאלה אם המודל שכולנו מכירים על היווצרות היקום, בכלל רלוונטי • יותר ויותר ראיות מלמדות שמדובר בטענה מיושנת".

האם התאוריה המקובלת על היווצרות היקום, תאוריית המפץ הגדול, קצת שגויה, וצריכה בדיקה מחדש או תיקונים? בשאלה הזו דנים בימים אלו שורה של אסטרופיזיקאים ומומחים בכירים בתחומי החלל במפגש גדול שנערך ביוזמת החברה המלכותית למדע של בריטניה.

הטענה המרכזית המקובלת כמעט לחלוטין בעולם המדע עד כה, סוברת שהיקום נולד מאירוע הקרוי "המפץ הגדול" – אותה נקודה שממנה החלו החומר, הזמן והמרחב להיווצר. לפי התיאוריה, היקום ממשיך להתפשט מאז באותה מהירות, כאשר חלוקת החומר שווה בכל מקום.

אלא שמדידות עדכניות שנעשו הראו כי ישנן נקודות ביקום שנעות מהר יותר מהאחרות, וכי קיימים מבני חומר ענקיים שגודלם חריג ביחס לשאר היקום, תגלית שלכאורה סותרת את התפיסה שהחומר התפזר בצורה שווה אחרי המפץ הגדול.

תצפיות נוספות אף זיהו תצורות תנועה דמויות נהר של כמויות ענק של חומר, שקשה עד בלתי אפשרי להסביר באמצעות הגישות המקובלות כיום בעולם המדעי.

פרופ' סוביר סרקר מאוניברסיטת אוקספורד ואחד ממארגני הכנס, מסביר כי "המודל שמשרת אותנו כדי להסביר את היקום נוסח ב-1922, והוא מבוסס על הרבה הוכחות. יחד עם זאת, יותר ויותר ראיות מלמדות שהוא כבר מיושן".

אז כן, המדע מתקדם. מה שהיה בטוח אתמול, כבר לא בטוח היום, וגם מה שבטוח היום, כבר לא יהיה בטוח בזמן אחר. אל תמהרו להסיק מסקנות, מסתבר שיש לנו עוד הרבה ללמוד על העולם, ותמיד יהיה עוד ללמוד ולהבין.

תגיות:המפץ הגדולנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה