חדשות בעולם

הזוי: סירב להגיע למשפט ביום הכיפורים, הפסיד וישלם פיצוי

בית המשפט קבע כי על רופא יהודי לשלם 4.1 מיליון דולר למטופל, בטענה לרשלנות רפואית. הרופא טוען כי הצדק בידיו, אך לא יכל להציג את הצד שלו בדיון משום שנערך ביום הקדוש לעם היהודי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תביעה שהוגשה לאחרונה לבית המשפט בפילדלפיה מבהירה היטב עד כמה בתי המשפט יכולים להיות, לעתים, אטומים למציאות. ד"ר פיטר גרוס, רופא משפחה יהודי שגר בפנסילבניה, הגיש ערעור לאחר שהוטל עליו לשלם 4.1 מיליון דולר במשפט שבו לא נכח, אלא שמתברר כי הסיבה להיעדרותו מוצדקת: המשפט התנהל דווקא במהלך יום הכיפורים.

ד"ר גרוס טוען כי התביעה הוגשה ב"חוסר תום לב", וההכרעה ניתנה ללא נוכחותו, ומבלי להתחשב בעובדה שמדובר ביום הקדוש לעם היהודי. במהלך הדיון, חבר המושבעים מצא כי הוא אשם לאחר שגרם נזק לכאורה למטופל שלו לשעבר, כשלא זיהה שהוא עומד לקבל התקף לב.

לפי כתב התביעה, הרופא ביקש לדחות את המשפט מספטמבר 2023, אך העד המומחה טען כי יוכל להעיד רק באותו היום. שני השופטים סירבו לבקשת הרופא, שלא הגיע למשפט, ונקבע כי עליו לשלם פיצוי גבוה. כעת הוא מערער על ההחלטה, ומסביר כי לא ניתן לקיים דיון ביום הקדוש.

אגודת ישראל באמריקה, הסניף האמריקני של תנועת אגודת ישראל העולמית, החליטה להתערב. היא כתבה לבית המשפט כי היא מודאגת מאוד מפסק הדין, ושהוא עלול להשפיע על יהודים רבים בעולם.

בין היתר נכתב בבקשה כי "לא ניתן להפריז בחשיבות של קיום יום הכיפורים – היום הקדוש ביותר בשנה לעם היהודי. בעוד בתי משפט לא עושים שיקולים על פי מרכזיות אמונות דתיות, הבנה מלאה של משמעותו של יום כיפור מתקנת כל תפיסה של החג בתור מנהג או מסורת גמישה, במקום חובה דתית. עבור יהודים שומרי מצוות, חגי דת ושבת אינם רק חגיגות חשובות – הם ימים וזמנים שבהם אסור על פי ההלכה היהודית לעסוק בכל מיני פעילות ועבודה, כולל הופעה בבית המשפט. אם בתי המשפט מתייחסים לחובות אלה כאל קונפליקט תזמון רגיל שיש לפתור כעניין של שיקול דעת שיפוטי, מיעוטים דתיים פגיעים ולא זוכים להגנה מלאה על הוראות חוקתיות למימוש חופשי של דתם".

זו לא הפעם הראשונה שיהודים מבקשים לשנות תאריך של דיון בשל יום מסוים. כך למשל, עורכי דינה של דונה אדלסון, שנחשדה ברצח, ביקשו להקדים את תאריך המשפט, כך שלא ייערך בראש השנה. בת ה-74 מואשמת כי סייעה לבנה, רופא השיניים צ'רלי אדלסון (47), ברצח חתנה לשעבר. היא מכחישה את ההאשמות וטוענת כי לא תוכל להתייצב למשפט ביום קדוש זה.

תגיות:יום כיפוריםבית המשפטארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה