פסח

מצוות סיפור יציאת מצרים: הכירו את פרטי המצווה הנדירה

מצוות עשה מן התורה לספר בליל ט"ו בניסן את סיפור יציאת מצרים: בואו להכיר את המצווה ופרטיה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סיפור יציאת מצרים הוא מצווה, שלפיה חובה על כל אדם מישראל לספר בכל שנה בליל ט"ו בניסן (ליל הסדר), את הסיפורים המופיעים במקרא בעניין יציאת מצרים, וכן עשר המכות שקדמו ושגרמו לה. מצווה זו היא הבסיס והמניע המרכזי לכלל מנהגי ליל הסדר ובראשם לאמירת ההגדה של פסח.

 

מקור המצווה

מקור המצוותה הוא בפסוק: ”והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים” (שמות, י"ג, ח').

על סמך פסוק זה קובעת המשנה: "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים.. לפיכך אנחנו חייבין להודות להלל לשבח לפאר לרומם להדר לברך לעלה ולקלס למי שעשה לאבותינו ולנו את כל הניסים האלו הוציאנו מעבדות לחירות מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב ומאפילה לאור גדול ומשעבוד לגאולה ונאמר לפניו הללויה".

את מצווה זו מונה הרמב"ם במצוות עשה קנז, וספר החינוך במצווה כא.

על מנת לקיים את המצווה יש לספר על שעבוד בני ישראל במצרים, על נקמת ה' במצרים ועל הישועה שנעשתה לישראל. ככל שהמספר מרבה בפירוט המצווה ומספר באופן אומנותי יותר, המצווה משובחת יותר. יש חשיבות לריבוי בפרטי המקרה, באריכות זמן הסיפור ובריבוי השומעים את הסיפור. חז"ל מגדירים זאת כך: "כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח". על פי ספר החינוך, הנהגות ליל הסדר והגדה של פסח כלולות בדיני המצווה.

 

זמן קיום המצווה

בניגוד למצוות זכירת יציאת מצרים שהינה מצווה הנוהגת בכל יום, למצוות הסיפור יש תאריך ספציפי. לימוד זה נלמד מהפסוק: ”והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים” (שמות, י"ג, ח'). על כך מובא במכילתא דרבי ישמעאל שמצוות הסיפור וההגדה לבן צריכה להיות כאשר ניתן לומר "בעבור זה" ולהצביע על הסמלים של הגלות והגאולה, דהיינו כאשר מצה ומרור מונחים על השולחן, כלומר בליל הסדר.

 

הרב זמיר כהן - סדר ליל הסדר וביאור חד גדיא:

 

אופן קיום המצווה

1. את סיפור יציאת מצרים יש לספר באופן של שאלה ותשובה.

2. "מתחיל בגנות ומסיים בשבח" - יש לספר את השתלשלות העניינים, מהצרה ועד הגאולה, על מנת לגרום להכיר בגודל הנס והישועה.

3. יש לומר את המילים: "פסח, מצה ומרור", יחד עם הסבר לקיום מצוות אלו. דהיינו יש לחבר את הסיפור לקיום מצוות החג.

4. "כאילו הוא יצא ממצרים" - "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים שנאמר (שמות יג, ח): "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם". הרמב"ם מסביר: "בכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא בעצמו יצא עתה משעבוד מצרים ".

5. הלל והודאה - בכלל מצות סיפור יציאת מצרים היא לסיימה בהלל, הודאה ושירה לה' על שהוציא את בני ישראל "מעבדות לחירות, מיגון לשמחה, מאבל ליום טוב".

 

הנימוקים למצוות סיפור יציאת מצרים

על פי המובא בספר שמות, מטרתה של מצווה זו היא להעביר את הסיפור מדור לדור, מכיוון שהוא מהווה את התשתית לחיוב החל על בני ישראל ללמוד את התורה ולשמור את המצוות.

לפי ספר החינוך, טעם המצווה הוא לזכור את הניסים שה' עשה לבני ישראל על מנת להוציא אותם ממצרים, ובכך לקבוע בליבם את האמונה בבריאת העולם ובמעורבות הבורא במתרחש בעולם ובהשגחתו.

לפי הכוזרי, יציאת מצרים הוא האירוע המכונן את האמונה באל אחד, אל כל יכול המנהל את העולם, ומכאן החשיבות להעביר אותו מדור לדור.

רבי אלתר והילדים באולפני הידברות, והפעם בסרטון מושקע במיוחד – ליל הסדר ויציאת מצרים בהמחשה מיוחדת:

תגיות:פסחסיפור יציאת מצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה