צניעות האשה

"אני אראה כמו סבתא, זה גדול עלי בכמה מידות": 3 נקודות על הכתר הנשי, שמחכה לך

מהיכן נלמד חיובן של נשים בכיסוי ראש, ומהי ההשפעה הרוחנית של מצווה זו?

אא

1. מאיפה לומדים בתורה על מצוות כיסוי ראש לנשים? בזמן בית המקדש, אישה נשואה אשר הייתה חשודה בעיני בעלה על שהתייחדה עם גבר זר, היה בעלה מביאה לבית המקדש. שם היא הייתה מביאה את קורבנה, והכהן היה פורע את שערה, כדי לגנותה, שכן גילוי שיער ראשה של האישה הנשואה היה לבושה ולביזוי גדול עבורה. כמו כן, היה עליה לשתות מים מרים שנמחה לתוכם שם ה' הנכתב על גבי קלף. אם חטאה – לא תיוותר בחיים, ואם טהורה היא – מתברכת בפרי בטן.

בתורה נכתב: "וְהֶעֱמִיד הַכֹּהֵן אֶת הָאִשָּׁה לִפְנֵי ה' וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה" (במדבר ה', ח'), ורש"י מסביר על הפסוק: "מכאן לבנות ישראל שגילוי הראש גנאי להן". כלומר, מפרשת אישה סוטה המוזכרת לעיל נלמד החיוב על נשות ישראל ללכת בכיסוי ראש.

וכך נפסק הלכה למעשה: "לא תלכנה בנות ישראל פרועות ראש בשוק" (שולחן ערוך, אבן העזר, סימן כא); "אישה נשואה חייבת על פי הדין לכסות את ראשה, ואין לה לצאת לרשות הרבים כששערה מגולה. ועל פי הדין מותר לאישה נשואה לילך בביתה בגילוי ראש (כשאין שם אנשים זרים), אבל ראוי מאד לנהוג שלא לילך גם בבית בגילוי ראש" (אוצר דינים מהדו"ק, עמ' שנט, מתוך ילקוט יוסף).

2. תגמול רוחני. מובא בגמרא על קמחית, שזכתה שכל שבעת בניה שימשו בכהונה גדולה. שאלו אותה חכמים בזכות מה זכתה לכך, והיא השיבה כי זכתה לכך בזכות צניעותה היתירה, שקורות ביתה לא ראו את שערותיה (מסכת יומא, דף מז, עמ' א).

בזוהר הקדוש מובא שהאישה הנזהרת לכסות את ראשה גם בביתה, זוכה שבניה יזכו לחשיבות גדולה, וכן בעלה יזכה לברכה בכל, בעושר ובבנים. והנה לשון הזוהר הקדוש בתרגום (פרשת נשא, דף קכו): "וְעַל כָּךְ צְרִיכָה אִשָּׁה לְהִתְכַּסּוֹת בְּזָוִיּוֹת בֵּיתָהּ. וְאִם עוֹשָׂה כָּךְ, מַה כָּתוּב? 'בָּנֶיךְ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים' (תהלים קכח). מַה זֶּה כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים? מַה זַּיִת זֶה, בֵּין בַּסְּתָו בֵּין בַּקַּיִץ לֹא אוֹבְדִים עָלָיו, וְתָמִיד נִמְצֵאת בּוֹ חֲשִׁיבוּת יְתֵרָה עַל שְׁאָר הָאִילָנוֹת – כָּךְ בָּנֶיהָ יַעֲלוּ בַחֲשִׁיבוּת עַל שְׁאָר בְּנֵי הָעוֹלָם. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁבַּעְלָהּ מִתְבָּרֵךְ בַּכֹּל: בַּבְּרָכוֹת שֶׁלְּמַעְלָה, בַּבְּרָכוֹת שֶׁלְּמַטָּה, בְּעֹשֶׁר, בְּבָנִים וּבִבְנֵי בָנִים. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (שם) 'הִנֵּה כִּי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא ה'', וְכָתוּב 'יְבָרֶכְךְ ה' מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךְ וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךְ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל'".

3. מילה של חיזוק. התחזקות בכיסוי ראש הינה צעד לא קל לרבות, אך דווקא צעד זה מעיד על עוצמה פנימית הקיימת בנפש האישה, שמחליטה לחיות על פי האידאולוגיה והערכים בהם היא מאמינה. יש בדור שלנו חשיפה מטורפת למודלים שונים, וזה מה שמקשה במיוחד על מתחזקות לעשות כזה צעד. היצר והדחף הפנימי נלחם בשינוי כזה של התחזקות, והוא מגיע עם הצדקות הכי משכנעות שיכולות להיות, "מה יגידו עלייך? איך תסתכלי על עצמך במראה? זה גדול עלייך". אבל אישה שיודעת שזהו רצונו של בורא עולם, וקשה לה, ולמרות זאת היא מחליטה לעשות את הצעד הזה – היא פייטרית, היא לוחמת. היא הביסה את יצר הרע והגיעה לנצחון.

וגם על הקושי מקבלים שכר רוחני, כפי שאמרו חז"ל: "לפום צערא – אגרא". כלומר, לפי גודל הצער והטורח בהתגברות למען קיום מצווה – כך גודל השכר הרוחני. אם אישה היתה רואה בעיניים את גודל השמחה בשמים שהיא גרמה בצעד זה, את אהבת הבורא אליה ואת השכר הרוחני לו היא זכתה, לא היה גבול לאושרה.

 

האתגר השבועי

אם קשה לך, עשי את השינוי בהדרגה. בתור התחלה, התחילי לשים כיסוי ראש יום אחד בשבוע, לדוגמא בשבת.

"שכינה שורה על הבגדים הצנועים שאת לובשת": הרב יגאל כהן במסר מחזק למתחזקות:

קראי גם:

זה הכי קשה לך, נכון? קבלי 3 דברים שרק כיסוי ראש יכול לתת לך

תגיות:צניעותנשיםכיסוי ראש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה