ונשמרתם

היתושים כבר כאן - מה צריך לעשות אם נעקצתם?

השינוי במזג האוויר החזיר את היתושים לבתים, והמומחית עונה: מה צריך לעשות במקרה שנעקצתם ואיך אפשר למנוע את התופעה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אביב הגיע, פסח בא והחום מתחיל לחלחל. בימים האחרונים אנחנו עדים לתופעה שלא ראינו הרבה זמן: היתושים מתחילים להתכונן לקראת עונת הקיץ, והם כבר כאן. היתושים מגיעים לכל מקום - לגינות לציבוריות, לתוך הבית ובעיקר למקורות מים.

"נקבת היתוש עוקצת במטרה להשיג חלבון שלו היא זקוקה לצורך ייצור הביצים. בכל עקיצה היא יכולה לשאוב עד 6 מ"ג דם, וממנו היא מסננת את הערכים החיוניים לה שמהם היא ניזונה", מסבירה ד"ר ורד עטר שניר, מומחית ברפואת עור ומנהלת רפואית במחוז שרון שומרון של כללית, לאתר מאקו. "רוב היתושות שעוקצות אותנו בישראל הן יתושות מסוג קולקס פיפיאנס (יתוש הבית המצוי). יתושים אלו מתפתחים במים עשירים בחומר אורגני, כמו מים מזוהמים בשפכים ובמי ביוב".

על השאלה מה גורם לעור להגיב קשה יותר לעקיצת יתוש, היא עונה: "כל אדם מגיב באופן שונה לעקיצה – יש כאלה שיגיבו באי-נוחות קלה ויש כאלה שהעור יהיה אדמומי ונפוח במיוחד. השוני בתגובה נובע מהחומרים הייחודיים שהגוף מנדף לסביבה, למשל זיעה, ריח גוף, הבושם שהתזתם על עצמכם – כל אלה גורמים לנקבת היתוש להימשך יותר אל העור. נקבת היתוש מנקבת את העור, מוצצת דם ומפרישה למקום הזה רוק, אשר מכיל חלבון, אנזימים מעכלים ונוגדי קרישה המסייעים לה למצוץ את דמנו במהירות וביעילות".

לדבריה, הגוף שמבחין בפולש זר, מתחיל להפריש היסטמין, אשר גורם להרחבת כלי הדם גם כחלק מתגובה אלרגית ותגובה דלקתית מקומית. המצב הזה מתבטא לרוב בנפיחות, באודם ובגרד. "מבוגרים לרוב מגיבים קל יותר לעקיצות יתושים", היא מסבירה. "לעומת זאת, ילדים עד גיל 12 בערך הם בעלי רגישות כללית, כיוון שאצלם מערכת החיסון עדיין לא התפתחה במלואה, ולכן העקיצות עלולות לגרום למראות מאיימים יותר כגון נפיחות קשה סביב העין שתגרום ממש לכדי סגירתה, נפיחות של האפרכסת, השפתיים או הגפיים. החדשות הטובות הן שגם במצבים אלה נדיר שיש צורך בטיפול אנטיביוטי".

אז איך מטפלים בעקיצות? במקרה של תגובה מקומית קלה לעקיצה, ד"ר עטר שניר ממליצה על קומפרסים קרים, קרם/ג'ל מקומי להקלת הגרד כגון פניסטיל או קרם סטרואידי חלש ולעתים, אם הסבל מהגרד רב תכשיר אנטי היסטמיני סיסטמי - טיפות, סירופ או כדור. לדבריה, בתגובות משמעותיות יותר יש להתייעץ עם הרופא, אבל אם יש זיהום, ניתן לטפל מקומית במשחה אנטיביוטית ואנטיביוטיקה במקרים מורכבים.

על השאלה איך אפשר למנוע עקיצות יתושים, היא עונה באמצעות פתרון מוכר - חומרים דוחי יתושים המותאמים לגיל. בנוסף, היא נותנת מספר המלצות כמו התקנת קוטלי יתושים בבית, מזגן בחדר הילדים, לבישת בגדים ארוכים (בעיקר בטבע), התקנת רשתות על גבי החלונות וייבוש מקורות מים.

תגיות:ונשמרתםיתושיםעקיצות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה