בריאות ותזונה

אחת ולתמיד: איך וכמה זמן צריך לצחצח שיניים?

יש אנשים שמצחצחים שיניים אחת ליום. אחרים מקפידים, ובצדק, על פעמיים-שלוש. אבל כמה זמן הם עושים כל פעולה, והאם היא בכלל אפקטיבית? המומחית עונה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם אתם מצחצחים שיניים כל יום? ואם כן, כמה פעמים ביום? האם זה קורה אחרי כל ארוחה, או שאתם מסתפקים בצחצוח בסיסי, בוקר וערב, לפני ואחרי השינה? ואם כבר, יש עוד שאלה חשובה שעולה – כמה זמן אתם מצחצחים שיניים? 

ד"ר הדס ליבוביץ-קוט, מומחית ברפואת שיניים לילדים, אחראית בקרה רפואית ברשת מכבידנט, פרסמה באתר YNET מאמר שעוסק בשאלה חשובה: כמה זמן מומלץ לצחצח שיניים בכל פעם?

לדבריה, "צחצוח שיניים הוא פעולה יומיומית המסייעת למנוע ביעילות שתיים מהמחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם: עששת (חורים בשיניים) ומחלת חניכיים. שתיהן פוגעות בטווח גילים רחב ומהוות אתגר משמעותי בבריאות הציבור, והסיבה להתפתחות שתי המחלות משותפת - חיידקים הנמצאים בחלל הפה". 

בהמשך היא מסבירה כי "לפלאק לוקח שעות בודדות להיווצר על גבי השיניים, וללא סילוק תדיר ויעיל אנו עלולים לפתח מחלה שניתנת למניעה בקלות. ההמלצה כיום היא לצחצח שיניים בבוקר ובערב. עם זאת, לא תמיד ברור מהו סדר הפעולות, כיצד בוחרים מברשת ומשחת שיניים ומדוע צריך לצחצח פעמיים ביום".

לגבי מברשת השיניים היא כותבת: "השיטה היעילה ביותר לסילוק שאריות מזון ופלאק מהשיניים הינה הברשת השיניים. חברות מסחריות משקיעות מאמץ רב בעיצוב המברשות, זאת כדי לשפר את יעילותן. מוצעות כיום מברשות ידניות וחשמליות, רכות וקשות. במברשות ידניות, נמצא כי ראש בעל סיבים בזויות ואורכים שונים יעיל יותר מבחינת ניקוי השיניים בהשוואה למברשות בעלות סיבים שטוחים. חשוב לציין שמברשות רכות מאוד אינן יעילות לצחצוח יומיומי, אך במקרים מסוימים, לאחר ניתוח, לדוגמה, יש להן יתרון. 

"לגבי שאלת השימוש במברשת חשמלית, מחקרים הראו יעילות טובה יותר בניקוי השיניים בעת השימוש במברשת חשמלית. עם זאת, מברשות ידניות יעילות גם כן, ויכולות להגיע לצחצוח ברמה טובה ומספקת".

אז כמה זמן אנחנו צריכים לצחצח? "רוב האוכלוסייה מצחצחת שיניים במשך זמן קצר (30-20 שניות בממוצע) יותר מהנדרש כדי לשמור על היגיינת פה ושיניים מיטבית. למשך זמן הצחצוח יש השפעה ישירה על כמות החיידקים שהוסרה", היא מסכמת. "במחקרים הדגימו כי צחצוח של שתי דקות מסיר כמעט 50% מהפלאק, ולכן ההמלצה היא לצחצח שיניים למשך לא פחות משתי דקות, ולשלב שימוש בחוט דנטלי בכל פעם". 

היא מוסיפה כי יש לבצע שטיפות פה יומיות שאינן מהוות תחליף לצחצוח השיניים.

תגיות:צחצוח שינייםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה