ונשמרתם

האנשים האלה אכלו יותר מדי אבטיח – וכמעט מתו

מחקר חדש בדק אנשים שאכלו יותר מדי מהפרי האהוב - והגיעו לבית החולים. מדוע זה קורה, והאם כל אחד יכול להגיע למצב הזה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האביב הגיע, הקיץ עוד מעט כאן וכך גם עונת האבטיחים. זהו אחד הפירות הטעימים והפופולריים בישראל. אולם מחקר חדש מעלה תהיות לגבי צריכת הפרי הקייצי עבור אנשים מסוימים.

לפי המחקר, לאנשים עם מחלת כליות האבטיח יכול להיות מסוכן.

מחקר שהתפרסם ב-Annals of Internal Medicine: Clinical Cases, עקב אחרי שלושה מקרים ייחודיים של חולים במחלת כליות שחלו במחלה קשה לאחר שאכלו "מנת יתר" של אבטיח. השאלה הגדולה היא אם זה מה שגרם להם, בסופו של דבר, להגיע לבית החולים.

אבטיח, כידוע, מכיל בעיקר מים. לכן, ההשפעה שלו לא אמורה להיות מזיקה. חתיכת אבטיח מכילה בערך 300-350 מיליגרם אשלגן, משהו כמו עשירית מהצריכה המומלצת. מצד אחד, מדובר במקור טוב לנוזלים ולאשלגן וגם בשמירה על לחץ דם תקין. יחד עם זאת, במצב בו אנשים סובלים ממחלת כליות כרונית, עודף האשלגן לא יוצא בשתן, והדבר הופך לבעיה מטרידה.

שלושת המטופלים במחקר הוכיחו כי אכילת יתר של אבטיח מוביל לפיתוח היפרקלמיה, מצב שבו יש אשלגן עודף. הנחקרים אכלו אבטיח כל יום במשך 3 שבועות עד חודשיים, ביקרו אצל אנשי מקצוע והבינו את גודל הבעיה: שניים מהם פיתחו בעיות לב כתוצאה מעודף אשלגן, ואצל אחד קצב הלב הואט משמעותית, והוא נזקק להסדרת הקצב באמצעות דפיברילטור. כמו כן, הם חשו בכיווץ שרירים, בעקצוצים, בבחילות ואפילו בלחץ בחזה.

בסוף המחקר, הרופאים המליצו להם לצרוך כמה שפחות אבטיח, כדי להחזיר את רמות האשלגן למצב תקין. "אף על פי שבננות, תפוחי אדמה ועגבניות ידועים לשמצה כי הם עלולים לגרום להיפרקלמיה, לפעמים מתעלמים מהסיכון לכך לאחר צריכה מופרזת של אבטיח", נכתב במחקר.

תגיות:אבטיחונשמרתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה