חדשות עולם הילדים

"אם לא אעצור את ההידרדרות, הנכדים שלי כבר לא ידעו דבר על יהדות"

כרמית ראובן בצלאל, בעברה כתבת הבריאות של רשת ב', חזרה בתשובה, אך המשיכה לצרוך תוכן שאינו ברוח היהדות. כשהילדים גדלו, היא הבינה שצריך שינוי עמוק יותר

(במסגרת: כרמית ראובן בצלאל)(במסגרת: כרמית ראובן בצלאל)
אא

כרמית ראובן בצלצל גדלה בבית חילוני למהדרין, והיתה בטוחה ששומרי מצוות הם אנשים מיושנים ובורים. השינוי החל כשהיא התארחה בשבתות אצל בת דודתה שחזרה בתשובה, וכך הבינה שטעתה בהערכתה את הציבור החרדי והדתי. 

"אלו היו הפעמים הראשונות שבהן נחשפתי לעולם היהדות", מספרת כרמית. "באותה תקופה גם התחלפה הממשלה. ליצמן הפך להיות סגן שר הבריאות, והתלוויתי אליו ככתבת הבריאות של רשת ב'. המפגשים האלו גרמו לי להכיר לעומק יותר את הציבור החרדי, ושינו את הדעות שהחזקתי בהן עד אז. פתאום הבנתי שבורות אינה אי הכרת זמרים ודמויות מפורסמות מהתרבות המערבית. בורות אמיתית היא שאני לא מכירה דבר על היהדות. התביישתי".

 

"שמתי כיסוי ראש, כדי שהבת שלי לא תרגיש שונה"

כשבתה הבכורה של כרמית הגיעה לגיל בית הספר, היא הבינה שהיא מוכרחה לשלוח אותה למסגרת דתית, לא משנה מה המרחק מהבית. "הגעתי לבית הספר הדתי, וכדי שהבת שלי לא תרגיש שונה כיסיתי את הראש ולבשתי בגדים צנועים יותר ממה שאני רגילה. כך התחילה ההתחזקות שלי בצניעות. הרגשתי שאני עושה זאת בראש ובראשונה למען הבת שלי". כרמית משתפת שהסוגיות הרבות שאיתן מתמודדים בעלי תשובה הן דווקא בשלב גידול הילדים: "כשחזרתי בתשובה, המשכתי לצפות בתוכניות שלא מתאימות לרוח היהדות. בהתחלה לא אהבתי לשמור שבת, והילדים שלי הרגישו את זה. הרגשתי שהשבת מגבילה את החופש שלי, ולא תחזקתי את עצמי בשיעורי תורה. את הילדים שלי אמנם העברתי למסגרות לימוד דתיות, אך בשעות אחר הצהריים גם הם צפו בתכנים שאינם תואמים את רוח היהדות. נוצר פער גדול בין מה שהם לומדים בבית הספר, לבין התכנים שהם צופים בהם בבית.

"ואז זה קרה. הילדים שלי התחילו לבקש דברים שונים ממה שחלמתי. הם רצו לחקות את הדברים שאותם הם ראו, וכשהם צפו בתוכניות, כמו למשל באירווויזיון, הם התחילו לשאוף להתלבש ולהתנהג באופן המנוגד להשקפות שלנו. הסבתות שלי, לצערי, לא היו דתיות. בילדותי לא היה לי שום קשר לדת, והבנתי שהילדים שלי הם התחנה האחרונה לעצירת ההידרדרות. אם לא אעשה מעשה, ואם לא אדאג לכך באמצעות תוכן כשר שיתאים להם, אז הנכדים שלי כבר לא ידעו דבר על היהדות".

כרמית התחילה לחפש חלופות שיעזרו לה. היא ניסתה לכתוב בגוגל "שיעורי תורה לילדים", אבל התוצאות שקיבלה לא סיפקו אותה. "גם כשמצאתי ביוטיוב סרטון כשר, הוא נקטע בפרסומת לא ראויה, ובסיומו היוטיוב היה מציע תכנים לא מתאימים. הרגשתי שאני חייבת למצוא פתרון".

 

"ילדים הם כמו ספוג, אם הם יצפו בשטויות - מה הם יספגו?"

באחת הפעמים כרמית תרמה לארגון הידברות, והטלפנית הציע לה מתנה: מנוי לשנה חינם באתר "עולם הילדים" מבית הידברות. "אמרתי לטלפנית 'אוקיי, מה זה עולם הילדים?', והיא סיפרה לי שזהו אתר שבו הילדים יכולים לצפות בתוכן נקי וכשר. 'תוכן שאת לא צריכה לדאוג ממנו…', אמרה. נכנסתי לאתר יחד עם הבת הגדולה שלי, בת השמונה, ונפתח בפנינו עולם שלם. נדהמתי לראות את התוכן האיכותי, והיו פעמים רבות שמצאתי את עצמי צופה יחד עם הילדים שלי.

בואו גם אתם, הצטרפו לעולם הילדים ותיהנו מ-2,000 פרקים של סדרות, מעל 80 ספרי קומיקס, כ-60 סרטים, כ-28 חוגים! הירשמו עכשיו וקבלו שבוע ראשון חינם >>
 

"אני מרגישה שהתוכן שיש בעולם הילדים מכבד אותם ואת האינטליגנציה שלהם. היהדות, כבר מגיל קטן, מתייחסת לילדים כבוגרים, ומלמדת אותם תורה וסיפורי מעשיות. זאת לעומת תכנים אחרים ברשת, שמחנכים את הילדים לחוסר צניעות ולהתנהגות לא ראויה". 

כרמית מוסיפה שהילדים הרכים שלנו הם כמו ספוג. מה שנלמד אותם - הם יספגו. אם נדבר איתם על תורה ומצוות, הם יספגו ערכים ויהיו חכמים בתורה. אבל אם נחשוף אותם לתכנים לא מתאימים, טרנדים זולים ושטויות, אז התוצאה היא שכבר מגיל קטן החינוך שלהם ייפגע.

 

איך יוצרים בבית את השינוי, ומרגילים את הילדים לתוכן נקי ומסונן?

"למזלי, בשלב שבו הבנתי שאני לא יכולה שהילדים שלי יצפו בקליפים ובתכניות לא צנועות, הם היו קטנים. הילדה הגדולה שלי הייתה בכיתה א'". כרמית ישבה עם ילדתה לשיחה, שבה הסבירה לה שהתכנים שהיא רואה לא טובים עבורה. "אמרתי לה שהיא אמנם ילדה טובה ונהדרת, אבל אני חוששת שאם היא תצפה בדמויות לא צנועות, היא עלולה לחשוב שכך מתלבשים. מאז בכל פעם שהיא הייתה נתקלת בקטע לא ראוי, היא הייתה אומרת לשאר האחים לא לצפות בו, עד שאמרתי לה: 'בואי פשוט לא נצפה בסרטים האלו'".

כרמית מציעה לכל ההורים המתחזקים שרוצים להחיל שינוי בבית, ולמנוע צפייה בתכנים מזיקים, לפנות לילדים הבוגרים שבבית. "בשיחה עמם אנו מראים להם את הסמכות שלנו כהורים, אבל גם מסבירים להם שהם בוגרים ומבינים, והתכנים האלו שהם צפו בהם עד עכשיו לא בריאים לנפש שלהם. כשאנו מתייחסים לילד הגדול והבוגר שבבית כמנהיג, אז הוא יעשה את העבודה עם שאר הילדים. תכנים לא נקיים הם ממש רעל לנפש. הם מחנכים את הילדים להיות אגואיסטים, וכשצורכים את הרעל הזה, הבריאות הרוחנית של הילדים נהרסת".

 

"צפיתי בעולם הילדים על רש"י ועל הרמב"ם ופשוט בכיתי"

"הצפייה של הילדים במסכים עוזרת לי מאוד כשאני עסוקה, למשל בעת שאני מקלחת את התינוק. בזמן הזה, שבו הילדים צופים בטלוויזיה, אנחנו לא יודעים באמת במה הם צופים, אבל כשאני יודעת שהילדים צופים ב'עולם הילדים', אני רגועה. הדבר היחיד שאני צריכה לבחור הוא אם אני רוצה שהם יצפו בסרט ארוך או קצר. זה פתרון מעולה למצבים שבהם אני עסוקה. הילדים שלי מספרים לנו על הדברים שהם צפו בהם, מה הם למדו, ואני שמחה מאוד שיש לי תוכן איכותי ומעניין להראות להם. מדובר בתוכן מושקע מאוד, ואני חושבת שהוא חובה לכל הורה שרוצה לשמור על הילדים שלו". 

באחת הפעמים, כשהילדים היו בלימודים, נכנסה כרמית לאתר "עולם הילדים", והחלה לצפות בחלק מהתכנים. "צפיתי בסרטים על רש"י והרמב"ם, ולפתע מצאתי את עצמי בוכה. לראשונה בגיל 43 הבנתי מי הם היו. בפעם הראשונה בחיי הבנתי שרש"י והרמב"ם הם הרבה יותר משמות סתמיים של רחובות, והתרגשתי". 

כרמית מסיימת ואומרת שכאשר אנו מקפידים לשמור על הילדים שלנו מגיל קטן, אנחנו משפיעים לא רק על הילדים שלנו, אלא על העולם כולו. "אנו משפיעים על כל עם ישראל, על כל הדורות הבאים, על האם יישארו יהודים שומרי תורה ומצוות, ועל מתי תגיע הגאולה. כשאנו שומרים על הילדים, אנחנו מגינים על עם ישראל, ומונעים מתופעות טבע ומלחמות לכלות אותנו חלילה. זה הרבה יותר מאיזה תוכן אני מראה לילד במסך, זה ממש העתיד של עם ישראל".

בואו גם אתם, הצטרפו לעולם הילדים ותיהנו מ-2,000 פרקים של סדרות, מעל 80 ספרי קומיקס, כ-60 סרטים, כ-28 חוגים! הירשמו עכשיו וקבלו שבוע ראשון חינם >>

תגיות:תוכןילדיםעולם הילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה