חדשות בארץ

איום אמריקני: "שינוי מדיניות אצל ישראל, אחרת יהיה שינוי מצידנו"

בתום השיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, החליט הקבינט המדיני-ביטחוני להגדיל ל-500 את כמות המשאיות הנכנסות מידי יום לרצועה. נמל אשדוד יקבל מכולות סיוע שיגיעו מחו"ל, ויועברו דרך מעבר ארז

  • כ"ו אדר ב' התשפ"ד
גנץ, גלנט ונתניהו. ארכיון (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)גנץ, גלנט ונתניהו. ארכיון (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
אא

האמריקנים הגבירו את הלחץ על ישראל ודרשו להגדיל את כמות הסיוע הנכנס לרצועה. היום (שישי) אישרה הממשלה כי הקבינט המדיני הסמיך, בתום דיון שנערך הלילה, את ראש הממשלה בנימין נתניהו, את שר הביטחון יואב גלנט ואת השר בני גנץ, לנקוט בצעדים מיידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה.

בהודעה נמסר כי "סיוע מוגבר זה ימנע משבר הומניטרי והוא הכרחי להבטחת המשך הלחימה ולהשגת יעדי המלחמה". ישראל החליטה לאפשר אספקה זמנית של סיוע הומניטרי דרך אשדוד ומחסום ארז והגברת הסיוע הירדני דרך כרם שלום. בסך הכל, יכנסו מידי יום לרצועה כ-500 משאיות סיוע.

לפי גורמים אמריקנים, הנשיא ביידן מסר לנתניהו כי הוא עשוי להתנות את הסיוע הצבאי לישראל בפעולותיה לשיפור המצב ההומניטרי ברצועת עזה, ובהשגה מהירה של הסכם הפסקת אש. ביידן פרסם הודעה בטוויטר וציין כי "המצב ההומניטרי בעזה אינו מתקבל על הדעת". עם זאת הנשיא הוסיף כי "יש לפעול להפסקת אש כדי להחזיר את החטופים", משמע הפסקת האש היא לא כדי לסיים את המלחמה.

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר כי "אנו רוצים לראות שינויים אמיתיים בצד הישראלי, ואם לא נראה שינויים בצד שלהם - נראה שינויים בצד שלנו". קירבי ציין כי ארה"ב מצפה בין היתר ל"עלייה דרמטית של כניסת סיוע הומניטרי, פתיחת עוד מעברים והפחתת אלימות נגד אזרחים ועובדי סיוע". הוא הדגיש: "אנו רוצים לראות שהישראלים מוכנים לנקוט צעדים פרקטיים מיידית. נבחן מקרוב וננטר איך הם מבצעים את ההתחייבויות שקיבלו. נקווה לראות הצהרות על שינוי בשעות ובימים הקרובים".

על רקע הביקורת הבינלאומית עקב הריגתם בשוגג של עובדי ארגון הסיוע WCK, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הדגיש כי "בניגוד לחמאס, ישראל היא דמוקרטיה, ועבור דמוקרטיות ערכם של חיי אדם הוא הגבוה ביותר". במקביל, בלינקן אמר כי התקרית "לא הייתה הראשונה, אך חייבת להיות האחרונה", וציין כי "למרות שישראל נקטה צעדים חשובים כדי לאפשר הכנסת סיוע לעזה, התוצאות בשטח אינן מספקות והן בלתי-מקובלות". בלינקן אמר עוד כי הסיוע האמריקני לישראל יקוצץ, אם זו לא תבצע "התאמות משמעותיות" לאופן ניהול המלחמה. לדבריו, "אם לא נראה את השינויים שאנחנו צריכים לראות, יהיו שינויים למדיניות שלנו".

בעקבות החלטת הקבינט, הבית הלבן פרסם היום הצהרה: "יש ליישם את המהלכים באופן מלא ומהיר. מדיניות ארה"ב ביחס לרצועה תיקבע לפי הערכת הפעולה המיידית של ישראל לגבי הצעדים הללו ואחרים - לרבות הגנה על אזרחים חפים מפשע והבטחת ביטחונם של צוותי הסיוע. אנו מוכנים לפעול בתיאום מלא עם ישראל, ירדן, מצרים, האו"ם וארגונים הומניטריים כדי להבטיח שהצעדים החשובים הללו ייושמו ויביאו לעלייה משמעותית בהכנסת הסיוע לאזרחים בעזה".

סטפן דוז'ריק, דוברו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, בירך גם הוא: "אלה חדשות חיוביות - אבל, כמובן, נצטרך לראות איך זה מיושם. אנו זקוקים להפסקת אש הומניטרית ולזרימה מסיבית של סיוע". הדובר הוסיף כי "מועצת הביטחון תתכנס היום לדון במצב ההומניטרי ברצועה, עקב ההתפתחויות החמורות בשטחים הפלסטיניים הכבושים, ובמיוחד עזה, תוך התמקדות מיוחדת בסיכון לרעב". כמו כן, הדיון מתכנס על רקע ההרג ברצועה של שבעה מעובדי ארגון הסיוע הבינלאומי WCK.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את ההחלטה להגדיל את הסיוע. לדבריו, "לא התקיימה הצבעה בקבינט על הסמכת השרים גלנט וגנץ על הגברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, וההודעה שפורסמה בנושא מטעם לשכת ראש הממשלה - אינה נכונה. הדרך הנכונה להחזיר את החטופים שלנו היא להפסיק את הכנסת הסיוע לעזה, ולהתנות תנאי - הומניטרי רק תמורת הומניטרי. חבל שבמקום להיכנס לרפיח, יש מי שמעדיף לעסוק בהכנסת ציוד לעזה שמגיע היישר לידי חמאס. חייבים להיכנס לרפיח עכשיו".

שר החוץ ישראל כ"ץ התנגד לשימוש בנמל אשדוד להכנסת סחורות, בין היתר משום שהדבר יוביל לכך שהאחריות על אספקת הסיוע לעזה תוטל על מדינת ישראל.

הסנאטור הדמוקרטי ג'ון קרל פטרמן, הגיב לדיווח על התנאי של ממשל ביידן לישראל וכתב בטוויטר: "מלחמה נגד חמאס, אין לעשות תנאים לישראל". מייק ג'ונסון, יו''ר בית הנבחרים האמריקאי וחבר המפלגה הרפובליקנית, הוסיף "האולטימטומים שהעמיד הנשיא ביידן צריכים להיות מופנים לחמאס".

 

ח"כ דני דנון הגיב להחלטת הקבינט ואמר בין היתר: "צריך לומר לידידינו בעולם שאנו לא מסכימים איתם. אם לא היינו מקשיבים להם בינואר, כבר היינו היום אחרי פעולה ברפיח - ולקהילה הבינלאומית היה יותר קל. גם בתחילת המלחמה הם פיקפקו ביכולתנו לפעול ברצועה והוכחנו שהם טועים".

הקבינט דן גם באיום האיראני וראש הממשלה אמר בפתח ישיבת הקבינט כי "כבר שנים שאיראן פועלת נגדנו גם באופן ישיר וגם באמצעות השליחים שלה, ולכן ישראל פועלת נגדם, גם בהגנה וגם בהתקפה. אנחנו נדע להגן על עצמנו ונפעל לפי העיקרון הפשוט שמי שפוגע בנו או מתכנן לפגוע בנו - אנחנו נפגע בו".

 

 

 

תגיות:הקבינט המדיני ביטחונימלחמת חרבות ברזלסיוע לעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה