דברי תורה

למה נקרא משיח? פרטים מרתקים ש(אולי)לא ידעתם על שמן המשחה

בפרשת השבוע מתוארת משיחת הכהן הגדול בשמן המשחה בעת חנוכת המשכן. מהו טעם משיחת הכלים והכהן הגדול, וכיצד היו מושחים את השמן?

אא

בפרשת השבוע מתוארת משיחת הכהן הגדול בשמן המשחה בעת חנוכת המשכן.

רבי יצחק סבע מסביר את טעם משיחת הכלים והכהן הגדול: "לפי שהמשכן נעשה בדוגמת העולם, אמר וימשח את המשכן ואת כל אשר בו לחזק העולם ולבסמו". כמו מוצר חדש שיוצא מהיצרן, שנותנים בו ריח טוב. וכך הלבשת הכהנים כמו הלבשת אדם וחווה.

בגמרא מתואר ששמן המשחה היה נשאר על פניו של אהרן הכהן תמיד, ונרמז הדבר בפסוק "כשמן הטוב על הראש, יורד על הזקן, זקן אהרן, שיורד על פי מידותיו". כאשר אהרן היה רוצה לספר וליישר את זקנו, השמן היה עולה למעלה עד שהיה מסיים (כריתות ה ע"ב).

כיצד היו מושחים את השמן? הגמרא אומרת "כמין כי יוונית", יש מהמפרשים שפירשו שהכוונה היא לצורה של איקס, אבל הפירוש המחוור יותר הוא פירושו של הגר"א, "כמין חצי עיגול", והכוונה לאות C הלועזית, לכן מכונה "כי".

המפרשים שואלים, כיוון שמדובר בחצי עיגול, מדוע לא נקטו את האות כ' העברית? ומדוע הוצרכו לסמן באות לועזית? ויש שביארו שיש באות C ייחוד, שהיא קצת יותר מחצי עיגול, ולכן הדגישו דווקא צורה זו.

שמן המשחה נגנז בסוף ימי הבית הראשון, ומכאן מקור הביטוי "משיח". בבית שני היו מלכים והיו כהנים, אבל הם לא נמשחו בשמן, הם לא היו "משיח", ולכן משיח הוא כינוי למלך האמיתי שיימשח בשמן המשחה שיתגלה ע"י אליהו הנביא זכור לטוב.

תגיות:משיחמשיחת הכהן הגדול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה