כתבות מגזין

הרב אייל בן דוד: "לא ניתן לתאר את התחושה הטובה של אסיר בכלא מבודד שמקבל עלון 'הידברות'"

הרב אייל בן דוד משמש מזה שבע שנים בתפקידי רבנות בבתי כלא, ובשנה האחרונה נבחר לרב בית הכלא אשל. בריאיון מיוחד ל'הידברות' הוא מספר על האסיר שביקש סליחה, על הדאגה לספק עלוני 'הידברות' לאסירים המבודדים, ועל חתונה לא שגרתית בין כותלי הכלא

בעיגול: הרב אייל בן דוד (צילום רקע: shutterstock)בעיגול: הרב אייל בן דוד (צילום רקע: shutterstock)
אא

קבוצת אנשים שיושבים והוגים בתורה מול גמרות פתוחות איננה מחזה חריג בדורנו, ברוך השם. אבל כאשר קבוצת הלומדים הללו הם אסירי עולם, מהאסירים המסוכנים ביותר שמוחזקים בבתי הכליאה בישראל וכעת נמצאים בהליך שיקומי, התמונה הזו הופכת להיות מרגשת במיוחד. על התמונה המורכבת הזו מופקד הרב אייל בן דוד, רב בית הסוהר אשל.

"במדרשות התורניות בבית הסוהר, האסירים לומדים לפי מחזורי לימוד מסודרים", הוא מסביר בריאיון ל'הידברות'. "יש ארבעה מחזורי לימוד בשנה. סדרי הלימוד נעשים גם באגפים המורכבים ביותר בבית הכלא, שם האסירים מרצים שנות מאסר בגין עבירות קשות – ובכל זאת, גם הם לומדים עם מורי המדרשה שלנו. לאחר תום הלימוד אנו מביאים להם תעודות עם ציונים בהלכה. על התעודות הללו אני חתום, יחד עם מפקד בית הסוהר.

"באחד מטקסי חלוקת התעודות", מספר הרב בן דוד, "ניגש אליי אסיר ואמר לי: 'כבוד הרב, זו פעם ראשונה בחיי שאני מקבל תעודה'. אמרתי לעצמי, אדם שאף פעם לא קיבל תעודה, שמעולם לא אמרו לו 'אתה טוב', מה יכולנו לצפות ממנו? וזו בדיוק המשימה שלנו, לתת להם אור ואמונה בעצמם".

הרב בן דוד משמש מזה שבע שנים בתפקידי רבנות בבתי הכלא. בשנה האחרונה הוא מונה לרב הראשי של בית הכלא אשל. "יש כאן לא מעט עבודת קודש", הוא מציין. "אם זה אספקת צורכי דת לאסירים, ואם זה שיחות אישיות עם אסיר שמגולל מה עובר עליו ואנו משתדלים לסייע לו במה שאפשר – אם בחיזוק רוחני ונפשי, אם באופן פרקטי".

מה תפקידכם במסגרת רבנות בית הסוהר?

"יש לנו מערך של מדרשות שאסירים באים ללמוד בהן מדי בוקר. במסגרת זו, אנו מציעים להם תוכנית לימודים סדורה שמופצת מדי שבוע דרך מטה הרבנות בנתיבות. באמצעות הלימוד אנו מכניסים את אור התורה לליבם של האסירים. אנו מאמינים כי זהו האור היחידי שיכול לשנות דפוסי התנהגות ולגרום להם לבחור בדרך טובה לאחר השחרור.

"מעבר למדרשות", אומר הרב בן דוד, "אנו משתדלים לסייע לאסירים בכל צורכי הדת ולעזור להם בכל דבר שהם נזקקים לו. רק כעת סיימנו את חג הפורים, בו היינו צריכים לדאוג להם לקריאת מגילה. לפני כן היינו צריכים לדאוג להם לקריאת פרשת 'זכור'. קריאת הפרשה היא דבר פשוט עבור כל אדם שנמצא מחוץ לכלא, אבל כאן הכול מורכב. מעבר לכך, יש אגפים שבהם האסירים נמצאים כל אחד בבידוד מלא. כפי שאנו יודעים, קריאת פרשת זכור זו מצווה מן התורה, ולכן איננו מוותרים גם על אותם אסירים. אף לאגפים הללו הבאנו ספר תורה בתענית אסתר, וארגנו מניין כדי לזכות כל אסיר ואסיר במצווה.

"גם עלוני 'הידברות' מגיעים אלינו בצורה סדירה", מפתיע רב בית הסוהר. "אנו מקבלים את העלונים, והאסירים מצפים להם מאוד. כשאני מדבר על 'אסירים', לעיתים מדובר בכאלו שנמצאים לבדם במשך 23 שעות ביממה. לא צריך לדמיין הרבה כדי להבין מה עובר עליהם מדי יום. הקושי הזה מתעצם במהלך השבת. עבורם כל עלון זה עולם ומלואו. לא מפתיע שהם מאוד מחכים לזה. מבחינתנו, זה גם חסד עם אותם אנשים, וכך אנו מעניקים להם אווירה של שבת – גם במקום הנמוך בו הם נתונים.

"באחד המקרים", נזכר הרב, "לא הגיעו מספיק עלונים, והיה ויכוח בין האסירים מי יקבל אותם. מאז אנחנו מקפידים לדאוג שלא יחסרו עלונים. כך, כאמור, אנו מכניסים להם את אווירת השבת".

אלו שאלות הלכתיות מגיעות אליכם?

"מטבע הדברים, במקום כמו בית כלא יש לא מעט שאלות הלכתיות שצצות לאורך כל השנה, אך הן מתגברות בתקופת החגים. כעת מתקרב חג הפסח, ועולות שאלות שונות בנוגע להכשרת המקום ולסוגיית אכילת קטניות בחג – כל אחד ומנהגיו. גם חג הפורים הוביל לשאלות הלכתיות.

הרב מציין כי "יש גם שאלות קשות לעיכול. הגיע אליי פעם אסיר שנשפט למאסר עולם, ושאל כיצד יוכל לבקש סליחה מאדם שפגע בו בצורה קשה וכבר איננו בין החיים. לאחר מכן גם ביקש שאסייע לו לחפש את קברו של אותו אדם, כדי שיוכל לבקש את סליחתו. אני מצדי דאגתי שלא להיות שיפוטי כלפיו. זה היה קשה מאוד, אבל הנקודה היהודית, כידוע, נמצאת בכל אחד מעם ישראל".

 

"מתעלמים מעברם של האסירים"

כיצד משפיע לימוד התורה על האסירים?

"השפעתו גדולה והוא מהווה למעשה שיקום אמיתי. למעלה מכך, במהלך השנים נעשו מחקרים שמראים שלשיקום התורני הצלחות גדולות יותר מהשיקום הרגיל. אי אפשר למדוד את זה בנושא ספציפי כמו שיחה עם רבנים או עלון שבת, אבל באופן כללי אנו רואים שכל הבנייה של המערכת הרוחנית הזו, נדבך על גבי נדבך, מועילה להפוך את האסיר לאדם אחר, שונה מזה שהיה כאשר נכנס לבית הסוהר".

לסיום הנושא אומר הרב: "עברנו את חג הפורים במהלכו קראנו את מגילת אסתר, שם כתוב 'ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר'. חז"ל דורשים 'אורה זו תורה', כי לתורה יש אור כזה שמסוגל לחדור לתוך הכתלים הסגורים ביותר, ולאזורים המורכבים. אנו רואים זאת בחוש".

האם יש אסירים שמתקרבים לדת במהלך השהייה בכלא?

"בהחלט. אוכל לציין, לדוגמה, שלא פעם מחזק גם אותי לראות את התפילות שלהם. באגף תוכל לראות אסירים שמתפללים מנחה של יום חול רגיל, אבל זה נראה יותר כמו תפילת 'נעילה' של יום כיפור. אנו הרי יודעים שיום כיפור הוא יום הדין, והם יכולים לחוות יום דין – להבדיל – מספר פעמים בשנה, כאשר הם מוזמנים לדיונים בבית משפט.

"בכלל, בבית הסוהר רבים ממש מתקרבים ליהדות ומתחזקים. אני מדבר אפילו על אנשים שבחוץ היו גורמים בולטים בארגוני פשע, וכאן הם נמצאים במקום אחר לגמרי. כי בבית הכלא בסוף רובם מבינים שהם עשו טעות בהתנהלות שהובילה אותם לכאן, ולאף אחד לא נחמד לשבת בכלא".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

האם יש לך קשר עם אסירים ששוחררו?

"באופן כללי, אסור לנו ליצור קשר עם אסירים משוחררים. אבל אנו יודעים לא פעם מה מתרחש עימם. יש לנו קשרי קהילה, ולפני השחרור אנו מפנים אסירים לכל מיני מסגרות תורניות שבהן הם ימשיכו לאחר שישוחררו. מאותן מסגרות אנו למדים שהם ממשיכים ללכת לשיעורי תורה ומתחברים לקהילות שונות. השתייכות לקהילה היא דבר מאוד חשוב לאסיר שמשתחרר. בניגוד למי שאינו שומר תורה ומצוות ויוצא מהכלא לעולם הפתוח מבלי שאף אחד כמעט יחכה לו, לאסיר שעוזב לקהילה יש מעטפת קהילתית ורב שמחזיקים אותו ומחזקים אותו".

האם לא קשה לך באופן אישי לעבוד בבית כלא?

"זה לא תמיד קל", משיב הרב. "פעם אמר לי אסיר בהומור: 'אני משתחרר בעוד חמש שנים, ולך יש עוד הרבה זמן כאן'...

"חשוב גם להבין שכל דבר שנראה הכי פשוט בחוץ, כאן זה מורכב וצריך להשיג לו שורת אישורים. כך, לדוגמה, הרבנות עובדת יחד עם קציני המטה ועם פיקוד בית הסוהר בנוגע לכל דבר שאנו מבקשים לקיים בבית הכלא. לאחרונה הבאנו תזמורת לאסירים, והכניסה שלהם לכאן הצריכה אישורים. כמו כן, צריך להדריך את הנכנסים מה אסור ומה מותר בבית הכלא".

ובכל זאת, מהן התחושות לעבוד לצד אסירים שחלקם עברו עבירות חמורות במיוחד?

"אין ספק שהשאלה הזו צצה במחשבתנו לא מעט, ולא קל לשהות זמן רב בסביבה של אנשים שפשעו. אבל כאשר אני מודע לבעייתיות שיש במקום, ועם לא מעט תפילות, ניתן לשמור על המקום הרוחני והגשמי שלך.

"אני משתדל להתעלם מהנושא שבגללו האסיר נכנס לכאן, ולהתמקד בטובתו של האסיר, כשאני יודע שזה תפקידי. מלבד זאת, אני משתדל שלא לדעת מדוע האסירים יושבים בכלא. רק במקרים שאני צריך את המידע הזה במסגרת תפקידי, אני מביט במניעי המאסר של אסיר מסוים, אבל ככלל משתדל שלא – בדיוק מהסיבה הזו, כדי להישאר כמה שיותר 'נקי' מול אותו אסיר".

לסיום, יכול לציין סיפור שריגש אותך?

"בבית הכלא ישב אדם במשך שנים רבות, בגלל שסירב להעניק גט לרעייתו. לאחר שמונה שנים הצלחנו לשכנע אותו שייתן גט. היו גם אסירים שביקשו להינשא מתוך כותלי בית הכלא, והענקנו להם את המעטפת הרוחנית. זה אירוע משמח ומרגש מאוד, ונותן תקווה לחיים אחרים עבורם לאחר שחרורם מהכלא. יש גם בריתות מילה שאסירים מבוגרים מחליטים לערוך דווקא בזמן שהם בכלא.

"כמובן שאת כל הפעילות שלנו אנו עושים בסיוע של מטה הרבנות בנציבות", מוסיף הרב בן דוד לקראת סיום, "יש לנו רב מחוז שתמיד דואג לתת את כל הסיוע בצורה הטובה ביותר. ונקווה שעבודתנו תתייתר במהרה".

תגיות:אסיריםעלון הידברותכלאהרב אייל בן דוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה