חדשות בעולם

דיווח: רוסיה עומדת מאחורי המתקפה "האנרגטית" נגד אמריקנים בעולם

שנים לאחר שהחלה החקירה ושנה לאחר שבארה"ב קבעו שאין ראיות למעורבות מדינה זרה, נרשמה תפנית. המודיעין האמריקני השיג לטענתו ראיות חדשות, הקושרות את הביון הרוסי למעשים

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

גופי המודיעין של ארה"ב השיגו ראיות חדשות לכך שרוסיה עומדת מאחורי "התקפות תסמונת הוואנה", שכוונה נגד פקידים אמריקנים בשגרירויות ברחבי העולם. כך דווח היום (שני) בתוכנית "60 דקות" ובעיתון "דר שפיגל" הגרמני.

"תסמונת הוואנה", או בלשון המודיעין הרוסי: "לוחמה אנרגטית", הייתה מתקפה שנשענה בין היתר על גלי קול, שגרמה לפגיעה בעשרות נציגים בשגרירויות אמריקאיות. הם התלוננו במשך שנים על כאבי ראש, רעשים באוזניים ותחושות סחרחורת. מרבית הנפגעים היו פקידי ממשל ואנשי צבא בשירותם מחוץ למולדתם.

התסמינים נעים בחומרתם מכאבים וצלצולים באוזניים, ועד לקשיים קוגניטיביים. הקורבנות דיווחו לראשונה בשנת 2016 על התסמינים, שהתגלו אצל המשרתים בשגרירות ארצות הברית בהוואנה, בירת קובה.

משנת 2017, אנשים נוספים, כולל אנשי המודיעין והצבא האמריקני ובני משפחותיהם, דיווחו על תסמינים אלה במקומות אחרים, כגון סין, ניו דלהי, הודו, אירופה, וושינגטון הבירה. חלקם נפגעו קשה והיו מי שאיבדו את הראייה, את היכולת ללכת או את שווי המשקל, את הזיכרון ועוד.

לפני כשנה, בתום שנים של חקירה, הודיעו האמריקנים שלא נמצאה ראיה הקושרת מדינה זרה למעשים. כעת התגלתה כאמור ראיה חדשה, הקושרת את הביון הרוסי. בין היתר דווח כי האמריקנים הצליחו להשיג חומר מודיעיני רוסי, המצביע על כך שנערכו ניסוים על שימוש בנשק "אקוסטי" בשטח גאורגיה. הניסוי בוצע על ידי יחידת עילית של המודיעין הרוסי.

בתוכנית "60 דקות" התראיין דיפלומט אמריקני לשעבר, שעסק בניתוח חומר מודיעיני, שסיפר כי הוא ורעייתו, ששירתו בשגרירות בסין, נפגעו מהתסמונת. "תחילה שמענו רעש הזהה להתנגשות בין שני גופים מטליים בקצב קבוע. זה קרה כמה פעמים ביום בסמוך לדירה בה התגוררנו. לאחר מספר ימים התחלנו להרגיש לא טוב. התסמינים הלכו והחמירו, בחילות, כאבי ראש, קושי בראייה, וזה הגיע לאיבוד חלקי של הזיכרון".

נפגעת נוספת שהעידה בדיווח היא אוליביה טרוייר, לשעבר עובדת בצוות העוסק במניעת טרור וייעץ לממשל בתקופת נשיאותו של ברק אובמה. לדבריה, באחד הימים, במשרדה בוושינגטון, החלה לחוש דקירות בראש ותחושה של ורטיגו, וכמעט נפלה במדגרות. "ניגשתי לחלון, פתחתי אותו וברחוב עמד טנדר לבן שפתאום נעלם. לא קישרתי אבל למחרת הרגשתי כל כך רע וזה נמשך שבועות, תחושה של כמעט עלפון". על פי העדויות שנאספו לאורך השנים, בין הנפגעים גם ילדיהם של חלק מאותם דיפלומטים שנפגעו במתקפה.

תגיות:רוסיהארה"בתסמונת הוואנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה