היסטוריה וארכיאולוגיה

הגמל לדורותיו: ממצאים מפתיעים שלא משאירים ספק

בתורה מתוארים גמלים אצל אברהם, וגם בהמשך, ואף בפרשת השבוע מוזכר הגמל כאסור באכילה, ואילו בחפירות הארכיאולוגיות לא נמצאו שרידי גמלים מתקופת התורה. מה עושים?

אא

לפני כמאה שנה החלו החפירות הארכיאולוגיות המסודרות בארץ ישראל. אחד מראשוני הארכיאולוגים שחפרו את ארץ ישראל, ומהגדולים בהם, היה פרופסור וויליאם פוקסוול אולברייט. אולברייט היה גוי, אבל אדם מאמין, וגילה הרבה ממצאים הקשורים למתואר בתורה ובנביאים.

אבל התפיסה האנושית היא מוגבלת. אולברייט בא בגישה של חוקר, ולא של אדם בעל אמונה שלמה, ולכן כשנתקל בקושי, הרשה לעצמו לפקפק על דברי התורה הקדושים.

אולברייט מצא את עקבות יציאת מצרים, ואת בני ישראל, יהושע בן נון, השופטים והמלכים, אבל דבר אחד הוא לא מצא: גמלים. בתורה מתוארים גמלים אצל אברהם, וגם בהמשך, ואף בפרשת השבוע מוזכר הגמל כאסור באכילה, ואילו בחפירות הארכיאולוגיות לא נמצאו שרידי גמלים מתקופת התורה. מה עושים?

אדם מאמין היה מבין, שגם אם לא מצאנו – אין זה אומר שלא היו. יש הרבה דברים שלא מצאנו, ובכל אופן היו. ייתכן שעוד נמצא. יתכן גם שהגמל לא היה מצוי מאד. חיה שהיא מצויה מאד משאירה שרידים, אך חיה שהיתה נדירה, אולי לא השאירה מספיק שרידים. בסופו של דבר, רק אחוז קטן מאד מבעלי החיים משאירים אחריהם שריד. אם נחשוב על כמות בעלי החיים שחיו רק כאן בארצנו הקטנה במשך אלפי שנים, ברור שרובם לא השאירו אחריהם שריד.

אבל אולברייט כתב בספריו שהגמל עדיין לא בוית בימי התורה. מובן שהיה קיים בטבע, אבל לא היה בשימוש של אנשי הערים בישראל והאזור.

כיוון שאולברייט היה בר סמכא וגם אדם מאמין, דעתו השתרשה והתקבלה. אפילו אולברייט אמר.

אמנם במשך הזמן התגלו שוב ושוב עקבות גמלים מבויתים, ב-1967 פרסם שניאור זלמן ליימן רשימה ארוכה של ממצאי גמלים מבויתים. בהר טוואק, 150 ק"מ מזרחית לעקבה נמצאו חקוקים בסלע 100 גמלים, שייך לתקופה המאוזולותית; בשער הגולן נמצאו עצמות גמלים שבורות (לאחר ציד) מן התקופה הניאוליתית; בתל חלף מצא אופנהיים ציורי קיר של גמל עם רוכב, מתוארכים ל-3000 לפנה"ס; "בחבולס", צורת גמל מצרית, מתוארכת לראשית האלף השני; בתל פארה, על יד שכם, נמצאה עצם לסת של גמל מתקופת הברונזה התיכונה השנייה בתוך קבר; ב-Telloha נמצא גמל; חותם מיטאני שנמצא מראה גמל ורוכבו (מתוארך למאה הי"ד-ט"ז); ב-Helwam שבמצרים נמצאו ב-1947 עצמות גמל בקבר מ-3200 לפנה"ס; חבל משער גמל נמצא ב-Stnata, גם היא במצרים, מהאלף ה-3 או ה-4 לפנה"ס; פטרי מצא בג'בל סילסילה צורת גמלים מהמאה הי"ח לפנה"ס, שם מנויים ממצאים רבים דומים.

אבל כפי שאמרו חכמים, "שבשתא כיון דעל על". עד היום, מכחישי מקרא מנפנפים ב"היעדר הגמלים", ואם תנסה להסביר להם שכבר מזמן אין העדר, הם ישיבו שכבר אולברייט אמר...

תגיות:ארכיאולוגיהגמלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה