חדשות בריאות

פריצת דרך רפואית: אושרה תרופה ביולוגית ראשונה בעולם ליתר לחץ דם ריאתי

מנהל המזון והתרופות אישר תרופה למחלה בה לוקים מיליונים ברחבי העולם ומאות ישראלים. נועדה למנוע הדרדרות שיכולה להוביל להשתלת ריאה. בדיקת דם חדשה תזהה אלצהיימר

בדיקה לגילוי אלצהיימר (צילום: מדיקל לינק)בדיקה לגילוי אלצהיימר (צילום: מדיקל לינק)
אא

מנהל המזון והתרופות האמריקני הודיע היום (ראשון) כי אישר תרופה ביולוגית ראשונה לטיפול במחלת "יתר לחץ דם ריאתי". המחלה פגעה במאות ישראלים ובמיליוני בני אדם ברחבי העולם. יתר לחץ דם ריאתי עורקי היא מחלה נדירה, הגורמת להיצרות עורקי הריאה המובילים דם לריאות, שמוביל למוגבלות ביכולת המאמץ ומשפיעה דרמטית על חיי היום יום של המטופל. היא גורמת בין היתר לאי ספיקת לב וצורך בהשתלה.

אחוזי התמותה מהמחלה גבוהים יחסית ועומדים על 15.3% בשנה הראשונה, ו-43% לאחר חמש  שנים מהאבחון. לשם השוואה, מדובר על ממוצע התמותה של כלל סוגי הסרטן. המחלה פוגעת בצעירים, ובעיקר נשים. שיא שכיחות המחלה הוא בין גיל 30-40 אך המחלה תיתכן גם בגיל מאוחר יותר.

עד היום הטיפולים היו מיועדים להקלה בתסמיני המחלה, אך כאמור מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר את התרופה סוטאטרספט, הראשונה בעולם לטיפול במחלה עצמה. התרופה החדשה תטפל במחלה עצמה ולא רק בסימפטומים. היא פועלת במנגנון חדשני, ראשון מסוגו, המשנה את המנגנון של התאים שמניעים את המחלה.

בתום סדרת מחקרים וניסוים, על פי מנהל המזון והתרופות, התרופה החדשה משפרת את השרידות, ומעכבת התקדמות המחלה תוך ירידה של כ- 84% בסיכון לאירוע ראשון של החמרת מחלה או תמותה.

משרד הבריאות נוהג לאשר תרופות שעברו את מסלול ה-FDA, לאחר שתגיש החברה את ממצאי המחקרים למשרד הבריאות.

 

לראשונה בישראל: בדיקת דם פשוטה לאבחון מוקדם של אלצהיימר

קופות החולים בישראל קיבלו היתר להשתמש בבדיקת דם חדשה, על מנת לאבחן את מחלת האלצהיימר כבר בשלביה המוקדמים. הבדיקה הפשוטה מתבססת על זיהוי חלבון בשם עמילואיד, הפוגע בתקשורת בין תאי העצב וגורם להרס של רקמת המוח.

הבדיקה, AD-Detect, מהווה חלק מהקטגוריה של ביופסיה נוזלית לאבחון מחלות ללא הליך פולשני. היא פותחה על ידי חברת הדיאגנוסטיקה האמריקאית Quest Diagnostics שאף מפענחת את דגימות הדם שנשלחות מישראל בטיסה למעבדה בקליפורניה.

עד כה התבצע האבחון של אלצהיימר בעיקר על ידי סקירה של ההיסטוריה הרפואית והערכה קוגניטיבית. קיימות בדיקות של סמנים ביולוגים באמצעות דיקור מותני (LP) או מיפוי מוח למשקעי עמילואיד, אך הן חודרניות או שזמינותן נמוכה ועלותן למערכת הבריאות יקרה מאוד.

אלצהיימר היא מחלה ניוונית של המוח ומהווה את הגורם השכיח ביותר להתפתחות דמנציה בגיל המבוגר. על פי הערכת עמותת עמדא, כ-150 אלף נשים וגברים מתמודדים כיום בישראל עם דמנציה ואלצהיימר. על פי תחזית משרד הבריאות, עד שנת 2050, מספר החולים ישלש את עצמו.

תגיות:אלצהיימרבריאותיתר לחץ דם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה