פיתוח האישיות

מה אנחנו עושים כש"נופלים" עלינו אירועים קשים?

כולנו רואים אותם דברים, רק שאנו נותנים להם פרשנות מהזווית שלנו. שני אנשים יכולים לראות אותו מאורע – אחד יפרש אותו לטובה והשני לרעה

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

מה גורם לכך שאנשים שומרי מצוות, כך על פי הסטטיסטיקות, מרוצים יותר מחייהם? נמשיך להסביר.

לפרק הקודם: הסיבה הרביעית – מזון אמיתי לנשמה

 

הסיבה החמישית: כוחות מיוחדים להתמודדות בעת צרה ודאגות

אדם אשר חייו מושתתים על אדני התורה והמצוות, הרי שכאשר נפגש בחייו בקשיים שונים, צרה או משבר, יש לו כלי מיוחדמאד להתמודדות, שהנקרא "ביטחון בה'" - אשר מרגיעו ונותן לו כוחות. נשען הוא על הבורא, ובוטח בו שעושה ויעשה עבורו את הדבר הטוב ביותר, כאב לבנו. אדם זה יודע שעליו מוטלת רק השתדלות סבירה, וה' כבר דואג לסדר את כל העניינים בצורה הטובה ביותר עבורו, וממילא אין לו יותר מה לחשוש או לדאוג.

וגם אם נראה לו שכעת מאורע רע לפניו, יודע ומרגיש שלבסוף יתברר שהדבר לטובתו, וכעת הוא רק באמצע ה"סרט". וגם אם אינו מוצא סיבה לייסוריו, יודע הוא כי ייסורים אלו באו עליו לטובתו, על מנת לכפר על עוונותיו, ויודע שאין לו מה לדאוג, אלא הוא בידיים טובות.

אמונה זו נוסכת בו בהחלט כוחות חדשים ותקווה לעתיד טוב יותר, ואו אז חייו שלווים ורגועים יותר, ומאושר יותר בחייו, שכן אחד המדדים במבחני האושר זהו עד כמה האדם אופטימי בחייו, הן מצד פרשנות מאורעות החיים לטובה, והן מצד תקווה לעתיד טוב יותר.

שהרי כולנו רואים אותם דברים, רק שאנו נותנים להם פרשנות מהזווית שלנו. שני אנשים יכולים לראות אותו מאורע – אחד יפרש אותו לטובה והשני לרעה. אחד יפרש שהדבר משמח אותו, והשני יפרש שהדבר מעציב אותו.

אמנם אדם אשר שם בטחונו בבורא עולם, הרי שכאשר מאורע חדש לפניו, יהיה אופטימי לגביו, ויפרש אותו לטובה, שכן בליבו יודע ומרגיש כי אביו שבשמים דואג לכל מחסורו, כך שהוא נמצא בידיים טובות.

וגם אם לפניו מאורע שאי אפשר לפרשו לטובה, תולה הוא תקווה בה' שבעוד זמן מועט הצרה מסתיימת, ויהיה לו טוב יותר בחייו.

ואכן בסקר שנעשה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הסקר החברתי 2006) התברר, כי ההולך בדרך התורה והמצוות, בלבו תמיד תקווה שהעתיד שלו ישתפר לטובה, יותר מאחרים באוכלוסייה, דבר אשר בהחלט הופכו למאושר יותר.

כך גם התברר בסקר (הנ"ל) כי המנהלים את חייהם על פי קו ההנהגה התורנית, חייהם רגועים יותר וחווים פחות תחושות של דאגות ולחצים בשיעורים ניכרים מקבוצות אחרות באוכלוסייה (לדוגמה, רק 13.7 אחוז מהחרדים דיווחו על רגשות של חששות לחצים, לעומת כ-25 אחוז מהלא דתיים).

בפרק הבא, הסיבה השישית: חיים ללא אכזבות.

תגיות:פיתוח האישיותאירועים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה