חדשות בריאות

מחקר ישראלי חדש: נחשף מנגנון הקושר בין מחלות לב להתפתחות סרטן

בניגוד להערכות קודמות שהסיבות שבגינן חולי לב נמצאים בסיכון מוגבר לסרטן הן עישון, סוכרת והשמנה, מחקר חדש שמומן בסיוע האגודה למלחמה מגלה שבעקבות אוטם שריר הלב, מופרשות מהלב בועיות חוץ תאיות שמעלות את הסיכון לסרטן

אא

חוקרים באוניברסיטת תל אביב ומרכז הלב במרכז הרפואי שיבא פרסמו היום (שלישי) את תוצאותיו של מחקר חדש, העוסק בקיום מנגנון שאחראי לעלייה בסיכון לחלות בסרטן, בקרב חולים במחלות לב. על פי המחקר, בועיות חוץ תאיות קטנות שמופרשות מהלב החולה כדי לרפאו, משתחררות למחזור הדם ומעודדות את גידולם של תאים סרטניים ברחבי הגוף.

המחקר נערך בהובלת פרופ' יהונתן ליאור מהמכון לחקר הלב ע"ש נויפלד באוניברסיטת תל אביב ומכון תמן במרכז הלב במרכז הרפואי שיבא, ותלמידו טל קולר, סטודנט לרפואה ותלמיד מחקר בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. המחקר מומן בסיוע האגודה למלחמה בסרטן והקרן הישראלית למדע, ופורסם בכתב העת המדעי החשוב Circulation. החוקרים מעריכים שהתגלית החשובה עשויה בעתיד לטייב את הפרוטוקולים של טיפול במחלות לב, כך שיביאו בחשבון גם את הסיכון המוגבר לסרטן.

טל קולר מסביר: "בשנת 2013 הראה לראשונה הקרדיולוג הישראלי טל חסין שיש קשר בין אי-ספיקת לב למחלות סרטן. חולי לב נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן, ומאחר שמחלות לב הן גורם תמותה מוביל (מקום ראשון בארה"ב ושני בישראל) מדובר בהרבה מאוד אנשים שנמצאים בסיכון. אנחנו בדקנו מה הלב החולה מפריש שעלול להיות גורם מקדם סרטן, ומצאנו שהאשם בבועיות חוץ תאיות קטנות. אלה חלקיקים זעירים עטופי ממברנה, שכל התאים מפרישים, אך כתוצאה מנזק לבבי הבועיות הללו משתחררות בכמות גדולה יותר ומכילות פקטורים שקשורים בגדילה, יצירה של כלי דם ושינויים במערכת החיסון. בועיות אלו נעות במחזור הדם, ובסוף מגיעות גם לגידול הסרטני או לרקמה הטרום-סרטנית".

קולר מוסיף: "בעקבות אוטם בשריר הלב והידרדרות לאי-ספיקת לב, משתחררות בועיות חוץ-תאיות קטנות המכילות פקטורי גדילה ומולקולות חומצות גרעין קטנות המעודדות חלוקת תאים. המנגנון הזה נועד למעשה לרפא את הרקמה הלבבית הפצועה. אלא שאותן בועיות משתחררות מהלב, נעות במחזור הדם בגוף ולבסוף מגיעות גם לגידול הסרטני".

לדברי פרופ' ליאור, "הרבה תיאוריות הוצעו לסיכון המוגבר שחולי לב נמצאים בו לסרטן. החל מגורמי סיכון משותפים כמו עישון, סוכרת והשמנה, וכלה בחלבון או מולקולה ספציפיים. אנחנו הראינו לראשונה שהלב החולה מפריש בועיות שמכילות אלפי פקטורי גדילה שונים. הבועיות הללו לא מעודדות את הגדילה של כל גידול, אבל הן בהחלט משפיעות על המערכת החיסונית ועלולות לגרום לכל גידול בגוף ליהנות מהן".

המחקר נועד לסייע לטפל בלב החולה כדי להקטין את הנזק לרקמה הלבבית, כדי שיפריש פחות בועיות. באשר להשלכות הקליניות של המחקר, עורכיו זהיר בלשונם: "יכול להיות שצריך להתאים את הטיפולים הקיימים ללב כך שיביאו בחשבון גם את הסיכון לסרטן. בנוסף, ייתכן שאפשר למצוא ביו-מרקרים בקרב חולי לב שיעידו על סיכון מוגבר לסרטן, שהרי לא כל החולים נמצאים בסיכון מוגבר. זהו מחקר ראשוני ובסיסי, ועוד נדרשת עבודה רבה כדי להתיר את הקשר בין השניים". 

משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הוסיף לגבי תוצאות המחקר החדש: "אנו מקווים כי המחקר החדש שמגלה שכתוצאה ממחלות לב מופרשות בועיות חוץ תאיות שמגבירות את הסיכון לסרטן יאפשר יישום מידי בארץ ובעולם לטובת טיפול מדויק לחולים".

תגיות:בריאותמחקר חדשמחלת הסרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה