חדשות בארץ

"סינוואר רוצה מלחמה": החמאס השיב בשלילה למתווכות

חמאס דחה את ההצעה שהונחה בפניו להפוגה בת שישה שבועות ושחרור אסירים תמורת חטופים, ודורש את עצירת הלחימה לשבוע בטרם יודיע על המשך המגעים

שחרור חטופים מעזה, ארכיון (צילום: Atia Mohammed/Flash90)שחרור חטופים מעזה, ארכיון (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
אא

חמאס השיב בשלילה להצעת המתווכות, והמשא ומתן לשחרור חטופים נקלע למבוי סתום. ארגון הטרור הציב היום (רביעי) תנאים חדשים ונוקשים יותר, וגורם ישראלי אישר כי "חמאס נתן תשובה ריקה. ניתן להסיק מכך שסינוואר רוצה בהמשך הלחימה. חמאס קיבל החלטה שהוא לא רוצה עסקה".

בעקבות תשובת חמאס, הודיעה לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר כדי לדון בהתפתחויות. סוכנות הידיעות AP דיווחה, בהסתמך על גורמים בממשל ביידן, כי הנשיא האמריקני ואנשיו "סקפטיים בנוגע לאפשרות שחמאס רוצה להגיע לעסקה להפסקת אש ושחרור חטופים, מאחר שארגון הטרור נרתע מכמה דרישות אותן מגדירים הגורמים כלגיטימיות, כולל העברת שמות החטופים שאמורים להיות משוחררים במסגרת העסקה". במקביל, גורמים מצרים רשמיים אמרו כי השיחות עם חמאס בקהיר כשלו בהבאה לפריצת דרך במשא ומתן.

בכיר בחמאס התייחס למשא ומתן לשחרור החטופים ולהפסקת האש ברצועת עזה, ואמר כי "מנהיגים בארגון צפויים לקיים שיחות נוספות בקהיר עם המתווכות". בוול סטריט ג'ורנל האמריקני דווח כי המתווכות במשא ומתן לעסקת חטופים - ארה"ב, מצרים וקטאר - הציעו שהצדדים יקיימו הפוגה של מספר ימים בלחימה. לפי הדיווח, צעד זה עשוי להוביל בהמשך להפסקת אש ארוכה יותר.

לפי מקורות ערביים, ח'ליל אלחיה, סגן יושב ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, העביר לידי עבאס כאמל, ראש המודיעין המצרי, מסמך להסכם החלפת שבויים עם ישראל. במסמך מפורטים התנאים החדשים של חמאס: עצירת הלחימה שבוע מראש טרם תחילת העסקה, הצהרה מפורשת של ישראל לנסיגה מרצועת עזה הכוללת התחייבות בינלאומית להבטחת הנסיגה, אין הודנה הומניטרית, רק הפסקת לחימה בעזה, חופש התנועה ברצועה ולאפשר לעקורים לחזור לבתיהם ברחבי הרצועה ללא כל תנאי.

בנוסף, דורש חמאס כי החל מהיום הראשון לעסקה תתאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לכל רחבי הרצועה ללא חלוקתה של הרצועה לרובעים ביטחוניים. לאחר השבוע הראשון לעצירת הלחימה תחל עסקת חילופי השבויים, כאשר חמאס לא מתנגד לעסקה בפעימות ובחסות בינלאומית שישראל לא תפר הסכמים אלה. ארגון הטרור הודיע כי הוא מסרב ליציאת אסירים פלסטיניים מחוץ לגבולות ישראל, וכן מציב תנאי נוסף לפיו ישוחררו כלל האסירים של עסקת שליט אשר נעצרו שוב (57 במספר) ושלא נכללו בעסקה.

בנוגע לחטופים, חמאס הודיע כי יגיש רשימה שמית של המשוחררים שצפויים להשתחרר עד 48 שעות לפני ביצוע העסקה, ולא תהיה שום רשימה מקדימה למספר השבויים והגופות מאחר ולטענתו  "פעולת איסוף הנתונים דורשת עוד זמן".

בכל הקשור לאסירים הפלסטיניים שישוחררו מהכלא הישראלי, הרשימה כוללת את הבכירים מרואן ברגותי, אחמד סעדאת, עבדאללה ברגותי, אברהים חאמד ועבאס אלסייד. לסיום, נכתב במסמך כי לאחר השלמת החלק הראשון יחל שלב ב' של העסקה, שיכלול הפסקת אש ונסיגה של ישראל מהרצועה ופתיחת כלל המעברים לשם כניסת סיוע ובניית הרצועה מחדש ללא שליטה ישראלית ברצועה. "ללא עמידה בתנאים אלה, לא יהיה מעבר לשאר הפעימות שיכללו גופות של חטופים", נכתב.

תגיות:מלחמת חרבות ברזלחטופים בעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה