בריאות ותזונה

טיפלתם בשיניים עם גז צחוק? אלו הדברים שלא ידעתם

ילדים רבים נזקקים לטיפולי שיניים, ועוברים אותם באמצעות גז צחוק. מגזין "נפלאות עולם" לילדים מספר לנו את הדברים שלא ידענו על הגז המיוחד

קרדיט: shutterstockקרדיט: shutterstock
אא

בטח שמעתם לא פעם על טיפול שיניים תחת השפעה של "גז צחוק". אם טיפלתם בשיניים אצל רופא שנתן לכם גז צחוק, אתם בוודאי זוכרים שהגז לא גרם לכם לצחוק במהלך הטיפול, ואולי אפילו התפלאתם למה הגז הזה קיבל את שמו המיוחד. גז צחוק הוא גז המורכב משילוב של חמצן דו-חנקני, שזהו סוג של גז לא דליק, יחד עם חמצן נקי. את הגז נותנים למטופל דרך מסכה שנצמדת לאפו, כדי שינשום את החומר. בדרך זו הגז נכנס לתוך מחזור הדם, ופועל את פעולתו. בצורה רפואית ומבוקרת הגז ניתן במינונים נמוכים, ועל כן הוא בטוח לשימוש. הגז מרגיע את הכאב בצורה מיידית, ומתנדף מהגוף וממחזור הדם במהרה, מבלי לעשות נזק. אך במינונים גבוהים גז צחוק הוא מסוכן מאוד, ועלול להוביל לנזק מוחי ואף למוות.

לצפיה חופשית באופן דיגיטלי במגזין "נפלאות עולם" היכנסו עכשיו >>

גז הצחוק התגלה לראשונה לפני יותר מ-200 שנה על ידי הכימאי האנגלי ג׳וזף פריסטלי. הוא הפיק את הגז באמצעות חימום של אמון חנקתי וברזל, ובכך הוא יצר חנקן חמצני, אבל רק מספר שנים מאוחר יותר חקר לעומק את החומר כימאי בשם האמפרי דייווי, שגם טבע עבורו את השם "גז צחוק". המחקר של האמפרי דייווי החל לאחר שיום אחד במעבדתו הוא שאף את הגז עמוקות, ומיד לאחר מכן החל לחוש שהשמיעה שלו חדה יותר, שהגוף שלו מרגיש קל, שהחדר מסביבו נעשה ברור וצלול ושהכול נהיה משעשע יותר. 

כששאלו אותו מה הוא מרגיש, הוא ענה: "דבר לא קייםזולת מחשבות! היקום מורכב מדעות, רעיונות, תענוגות וכאבים". לאחר שנה של מחקר מעמיק הוא הוציא ספר עב כרס עם מסקנות המחקר שלו על הגז המיוחד. בתחילה אנשים רבים השתמשו בגז ללא בקרה וללא פיקוח, אך אט-אט הבינו את הסכנה שקיימת בו. "גז הצחוק" הפך להיות גז אסור לשימוש ללא פיקוח, וכיום הוא בשימוש בעיקר לטיפול רפואי, ולהרגעת החרדה של מטופלים לפני טיפולים רפואיים. לאחר שמשתמשים בו, תחושת החרדה פוחתת, כך שרבים שלוקחים אותו נרגעים וצוחקים מכל מה שקורה מסביבם, ומכאן שמו: גז הצחוק.

בואו לזכות במנוי שנתי למגזין "נפלאות עולם"! היכנסו לעולם הילדים והשתתפו בהגרלה האחרונה שתתקיים מחר  >>

 

תגיות:רופא שינייםגז צחוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה