רוחניות ואמונה

"נשמע כמו מדע בדיוני, אבל עובד": ריפוי מרחוק – זה מה שגילו המחקרים, וככה זה עובד

איך תפילה יכולה להשפיע על אנשים ואף על החומר? ומה המחקרים גילו על הקשר בין תפילה לבין ריפוי? תתכוננו להישאר נדהמים

אא

חלק משגרת היום של האדם המאמין היא – התפילה. היא מחברת אותנו לבורא עולם, מנקה אותנו רוחנית ומורידה עלינו ברכת שמים. אך האם ישנן גם השפעות פיזיות ונפשיות על המתפלל? והאם תפילה יכולה להשפיע גם על החומר? הנה מה שעולם המחקר גילה.

פרופסור אנדרו נויברג, חוקר מוח בתחום הנוירוביולוגיה של הדת, אמר בראיון למגזין ''Vice כי לתפילה ישנה השפעה בריאותית ונפשית על המתפלל, "התפילה משפיעה על מערכת העצבים האוטונומית שמווסתת את קצב הלב ואת לחץ הדם שלנו, ועוזרת לנו להרגיש את תחושת השלווה הזו, לא רק במוח, אלא בגוף. ביצוע תרגולי מדיטציה או תפילה גורמים לירידות בקצב הלב, בלחץ הדם וברמות הורמוני הלחץ".

עוד הוא מסביר כי במהלך התפילה מופרשים הורמוני סרוטונין ודופמין, שמייצרים תחושה של שלווה ושמחה. בנוסף, התפילה מחזקת אזורי מוח חשובים, שמתחזקים ומועילים לתפקודים קוגניטיביים שונים.

שורת מחקרים שנערכו מצביעים על קשר ישיר בין תפילה לבין רווחה נפשית, הנובעת מתחושת משמעות, הודיה וחיבור.

ד"ר הרברט בנסון, מרצה בבית ספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, חקר מעל שלושים שנה את השפעתה של התפילה על בריאותו של המתפלל, ומסקנתו מן המחקר היא, כי תרגול רוחני יום-יומי מסייע בנטרול גנים שמעוררים דלקות ומזרזים מוות של תאים והזדקנות.

 

להשפיע על פעילות מוחית של אנשים אחרים

פרופסור דימיטריוס קרוסיס הוא נירולוג בכיר, מנהל היחידה לנוירואימונולוגיה והמרכז טרשת נפוצה במרכז הרפואי הדסה. הוא זכה למעלה מעשרה מענקי מחקר גדולים, והשתתף בלמעלה מעשרה ניסויים קליניים בתחומו.

בראיון ל'הפודקאסט של שחר כהן' הוא מדבר דווקא על מה שנחשב לא מקובל בקרב אנשי המדע והרפואה – ריפוי מרחוק על ידי תפילה. "אלו דברים לא כל כך קונבנציונליים ברמה הרפואית או המדעית, אבל בכל זאת אי אפשר להתעלם מהם. יש יכולת לאנשים להעביר סוג של מסרים שיטיבו או יחמירו מצב של מישהו אחר. זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, אבל יש כבר מחקרים וניסויים קליניים, שבהם קבוצה של אנשים העבירה דרך מדיטציה או דרך תפילה אנרגיה מיוחדת לאנשים אחרים, וגרמו בכך לשיפור משמעותי במצבם הבריאותי, ומדובר במחקרים אובייקטיביים".

פרופ' קרוסיס מציין כי הצד המבקר טען כי ייתכן ומקורו של השיפור הרפואי הוא באפקט פלצבו, לפיה האמונה החיובית של האדם על מצבו הבריאותי היא זו שמטיבה את מצבו. בעקבות כך החלו ניסויים אשר בהם קבוצת אנשים התפללה עבור חולים קשים ואף סופניים, כאשר החולים לא ידעו שמתפללים עליהם. תוצאת הניסויים הראתה שבקבוצת החולים עליהם התפללו חל שיפור בריאותי של הארכת החיים וירידה בסיבוכים בכמות הגדולה פי 2 ופי 3 מאשר קבוצת הביקורת שעליה לא התפללו.

כדי לחקור את השפעת האנרגיות שאנשים 'מעבירים' לאחרים, ערכו ניסוי שבו הכניסו אנשים לבדיקת MRI, שלמעשה חסום מפני גלים אלקטרומגנטים ומגנטים, ובאותה עת ביקשו מאחרים להתפלל עליהם ולהעביר אנרגיות לחלק הפרונטאלי במוחם של הנבדקים. למרבה התדהמה, נראה שינוי בפעילות המוחית של האנשים שעליהם התפללו, וזאת למרות שהיו תחת ה-MRI.

בניסוי אחר, שנערך ביפן, התבקשו מקבוצת מתפללים להתפלל על מבחנות דם מסוימות, חצי מכמות המבחנות שהיו במעבדה וסומנו עם מספרים, עם הבקשה להאריך את חיי כדוריות הדם האדומות. הניסוי הראה שאורך חיי כדוריות הדם האדומות במבחנות עליהן התפללו הוכפל ביחס למבחנות הביקורת.

"איך האדם יכול להשפיע על כדוריות אדומות, על תוצאות MRI של אנשים אחרים? זה מדהים. אולי נגלה בעתיד הרבה דברים שהמדע כרגע לא יודע. קשה מאוד להבין באופן הגיוני איך זה קורה, אבל המציאות היא שזה באמת קורה", אומר פרופ' קרוסיס.

 

"צריך להתחבר למקור האנרגיה, כי חייב להיות מקור לכל התופעות האלה"

ממשיך פרופ' קרוסיס ומציין כי באדם ישנם שני רבדים – הגוף והנפש, בדומה לבעלי החיים, אך לאדם ישנו רובד נוסף – הרוח. "התובנה מהתופעות הללו היא שהכוח הכי גדול שיש בתוכנו הוא הרוח. הרוח זהו החלק שאותו צריכים לחקור יותר כדי להבין את התופעות האלה של ריפוי מרחוק והשפעה על האחר.

"הייתי מדגיש את המילה 'תפילה', מאשר מדיטציה, מכיוון שבתפילה יש את האלמנט שהאדם בעצם מתחבר לאיזה מקור אנרגיה הרבה יותר גדול. צריך להבדיל בין טכניקות של מדיטציה, שעוזרות מאוד גם למחלות, לבין משהו שנמצא ברמה אחרת – התפילה וההתחברות עם כוח עליון, שהן יוצרות שינוי של החלק הרוחני שבאדם.

"כלומר, זה לא 'אני' מעביר, אלא דרך התפילה אדם יכול להתחבר למקור האנרגיה, כי חייב להיות איזה מקור כזה לכל התופעות האלה של הרוח. ואז יש אפקט אחר לחלוטין. ויש כאלה שאומרים שאם אתה מחבר אותו יחד עם הכוח של אהבה ודאגה לאדם השני, אז ההשפעה יכולה להיות פי כמה יותר חזקה. ההשפעה שראינו בכל הריפויים מרחוק היתה בעיקר בדרכים של תפילה ואהבה".

צפו בראיון המלא עם פרופסור דימיטריוס קרוסיס:

(מתוך: 'הפודקאסט של שחר כהן')

רוצים לשמוע עוד כיצד המחשבה משפיעה על מציאות חיינו? תוכלו למצוא מחקרים בתחום המדע והנפש לצד מקורות ביהדות, על כוחה של מחשבה והשפעתה על חיינו, וללמוד כלים מעשיים ליישום, בספר 'מחשבה יוצרת מציאות'.

ספר זה יפתח בפניכם צוהר להבנת כוחה של מחשבה בהשפעתה על המציאות, בליווי ביסוס מתוך המקורות היהודיים ומתוך מחקרים מדעיים. הספר מלווה בהדרכה מעשית לחיינו, הכוללת עצות ותרגילים מחשבתיים ומעשיים, במטרה לשפר את איכות חיינו ולהביא למילוי משאלות ליבנו.
בספר זה נענה על שאלות אלה ועוד:
האם המחשבה מסוגלת להשפיע על החומר?
האם אני מכשיל את עצמי בדרך להצלחה ללא ידיעתי?
האם המחשבה שלי יכולה לשנות את אירועי חיי?
האם האחר במחשבתו מסוגל לגרום לי לנזק?
למה מיקרים של טלפתיה מדווחים הכי הרבה במקרה של תאומים?
מהו הסוד למילוי משאלות ליבנו?
האם אני יכול לשנות את המוח לפי רצוני?

ניתן למצוא בחנויות הספרים ובאתר 'יפה נוף פלדהיים' כאן.

תגיות:מחשבהתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה