עובדות ביהדות

10 דברים שלא ידעתם על חטא העגל

מדוע הכהן הגדול אינו נכנס לקודש הקודשים ביום כיפור עם בגדי זהב? מה היה חטאו של ירבעם בן נבט, ובזכות מה נשים זכו בראש חודש?

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

1.חטא העגל  נעשה על ידי הערב רב בעיקר, אבל הוא גרם לבני ישראל לטומאה גדולה כל כך, עד שנגזרה על כל העם כולו כליה, ורק אחרי תחנונים של משה במשך ארבעים יום נעתר ה' וסלח להם.

2. חוּר, בנה של מרים, נדרש על ידי העם לעשות את העגל, והוא סירב ולכן נהרג. נכדו, בצלאל, בנה את המשכן כדי לכפר לעם על עוון זה.

3. אהרן לא רצה שהעם יכשל בהריגת כהן ונביא, ולכן ניסה למשוך את הזמן ולמנוע את עשיית העגל, אך אירע מעשה שטן, ומכל התכשיטים נוצר העגל מעצמו, ולא ניתן היה למנוע מהעם לחטוא בפניו.

4. יש מן המפרשים שסבורים כי מיתת נדב ואביהוא היתה עונש לאהרן על כך שהשתתף בחטא זה, אף על פי שהיה זה בעל כרחו.

5. משה שרף וטחן את העגל, ואת עפרו השליך אל הנחל היורד מהר סיני. בני ישראל שתו ממנו, כמו הסוטה ששותה מהמים המרים.

6. טהרת בני ישראל מטומאה היא על ידי פרה אדומה: תבוא האם (הפרה) ותנקה מעשי בנה (העגל). גם הטהרה היא על ידי ערבוב אפר הפרה עם מים, כפי שעשה משה לעגל.

7. הכהן הגדול אינו נכנס ביום הכיפורים לתוך קודש הקדשים בבגדי זהב, כדי שלא להזכיר את חטא העגל. אין קטגור נעשה סנגור.

8. למרות כל הפגם הגדול שנוצר בעם ישראל מחמת חטא העגל, חזר ירבעם בן נבט על אותו חטא ועשה עגלי זהב, כדי שבני ממלכת ישראל לא יעלו למקדש ירושלים, שירבעם מרד בו. על חטא זה הוא נחשב מחטיא הרבים לדורות, וחורבן ממלכת ישראל נזקף לרעתו.

9. על העגלים שנעשו בממלכת ישראל אמר הנביא הושע: "זובחי אדם עגלים יישקון", כיוון שהם עובדים לעגל ולא לה' במקדש ירושלים, הם מגיעים גם לכך שמעבירים את בניהם ובנותיהם לבעל. ההידרדרות מתחילה באי הציות לחוק, ומשם מגיעים לדיוטה הכי נמוכה.

10. חווה החטיאה את אדם הראשון, ואילו נשות ישראל תיקנו חטא זה, בכך שהן התנגדו לעגל ולא שיתפו פעולה, ועל כך זכו לפי המדרש (פרקי דרבי אליעזר מ"ה) בראש חודש, שהוא חג שלהן, ובו אינן עושות מלאכה.

 

 

תגיות:חטא העגלהכהן הגדול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה