אמונה

"עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה": מהו סוד קיומו של עם הנצח?

כיצד ייתכן שהעם היהודי ממשיך להתקיים כנגד כל הגיון, ומה יש להוגי דעות מן העולם לומר על כך?

אא

בכל פסח אנו קוראים את הקטע הזה בהגדה שנכתבה על ידי חז"ל, ומדהים כמה שהוא רלוונטי בכל דור ודור: "וְהִיא שֶׁעָמְדָה לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ, שֶׁלֹּא אֶחָד בִּלְבָד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, אֶלָּא שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַצִּילֵנוּ מִיָּדָם". ומהי בדיוק אותה "והיא" שעומדת לנו ולאבותינו? ההבטחה שהקב"ה נתן לאברהם אבינו בברית בין הבתרים שהקב"ה תמיד יציל אותי מידי אומות העולם המנסים להשמידנו. מציאות קיומו של העם היהודי כנגד כל הגיון מוכיחה לנו ואף לאומות העולם את אהבתו של הקב"ה אל עמו ואת השגחתו הפלאית.

התורה מבטיחה שהעם היהודי הוא עם הנצח, אשר לא יוכחד לעולם – "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם, לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם, כִּי אֲנִי ה' אֱלֹקֵיהֶם" (ויקרא כו, מד). מה העם היהודי לא עבר עוד משחר ההיסטוריה? רדיפות, כיבושים, פוגרומים, אינקוויזיציות, גלות לארצות נכר, שואה, מלחמות שלא נגמרות, ועם כל זה – עם ישראל חי וקיים. בעוד אימפריות אדירות נעלמו לאורך ההיסטוריה – הבבלים, הפרסים, היוונים, הרומאים, הביזנטים ועוד, העם היהודי, עם קטן, שגלה מעל אדמתו וחי בגולה במשך 2000 שנה, מפוזר בין ארצות שונות ועובר לאורך כל ההיסטוריה ניסיונות להשמדתו – חי וקיים, כנגד כל הסיכויים.

סיכוייו של עם לשרוד, כאשר הוא קטן בכמותו, מפוזר בעולם, וסובל מרדיפות ושמדות הינו אפסי, ובדרך הטבע לא ישרוד לאורך זמן. ולמרות זאת, הנבואה ממשיכה להתקיים במלואה. וכפי שאמר הסופר הרוסי, לב טולסטוי: "יהודי הינו נצחי, הוא התגשמות הנצח".

הרב דודי ברוורמן בהרצאה מרתקת על ההבטחה המיוחדת של הקב"ה. צפו:

על נצחיות העם היהודי אמר ארנולד טוינבי, מגדולי ההיסטוריונים של המאה ה-20, אשר חקר את עלייתן ושקיעתן של תרבויות: "שמירת הזהות הלאומית מצד אומה ללא עצמאות מדינית, ללא שפה מדוברת אחידה, אומה שאינה מרוכזת, אלא מפוזרת על כל קצוות תבל, ולמול רדיפות נוראות רצופות – זוהי תופעה כה לא רציונאלית שלמולה ניצב כל היסטוריון פעור פה". וכן אמר פרופ' ג'ורג' פרידמן, סוציולוג והיסטוריון צרפתי: "יש לעם היהודי היסטוריה שאינה כשל כל העמים. כתבתי פעם שהיהודים הם תאונה של ההיסטוריה, משהו שאיננו תואם את הכללים המקובלים של ההיסטוריה".

מארק טווין, סופר ועיתונאי אמריקני, כתב: "המצרים, הבבלים והפרסים עלו ומלאו את העולם בשאון הדר ויפעה, עד שהועם הזוהר והם שקעו ועברו מן העולם. היוונים והרומאים הלכו בעקבותיהם. עוררו רעש עצום ונעלמו. עמים אחרים הופיעו, נשאו ברמה את לפידם לזמן מה, אך הוא נשרף באש של עצמו. ועתה, הם יושבים בצל או אבדו בכלל. היהודי ראה את כולם, הכה את כולם, והוא היום מה שהיה מאז ומעולם. אינו מראה סימני שקיעה, לא תשישות של זקנה, אין האטה בכישוריו, וערנותו לא קהתה. כולם בני תמותה בעולם, מלבד היהודים. כל הכוחות חולפים אך הוא נשאר. מהו סוד נצחיותו?". ואלו הם דבריו של ניקולאי ברדייב, פילוסוף רוסי, על סוד קיומו של העם היהודי: "לפי הקריטריון המטריאליסטי [החומרני] והפוזיטיבי [ההפך מחומרני], צריכה הייתה אומה זו לעבור מן העולם. קיומה הוא תופעה מסתורית ומופלאה, המעידה כי חיי אומה זו מתנהלים בכח גזרה קדומה".

קיומו של העם היהודי למול כל הגיון או סיכוי הסתברותי מהווה הוכחה נוספת, אחת מבין רבות, לעל הטבעיות הטמונה בעם היהודי, למציאות האלוקית ולחוסר האנושיות שבתורת ישראל.

מהו סוד נצחיותו של העם היהודי? הרב שניר גואטה בהרצאה מחזקת ומרגשת. צפו:

תגיות:העם היהודיאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה