חדשות עולם הילדים

האם הרשל'ה היה קיים במציאות?

הרשל'ה היה בדחן העיירה, ואחד ממקורביו של רבי ברוך ממז'יבוז'. מגזין "נפלאות עולם" לילדים מספר לנו את הדברים שלא ידענו על הדמות המעניינת

אא

אחת הבדיחות המוכרות על הרשל'ה התרחשה ביום שישי. הרשל'ה הסתובב בעיירה רעב, לאחר מספר ימים שבהם לא אכל ארוחה של ממש. הוא התהלך בקרבת בית הכנסת ומלמל לעצמו ״אם אף אחד לא יזמין אותי לארוחת שבת, אאלץ לעשות את מה שאבא שלי עשה״.

כשאחד השומעים שאל אותו מה עשה אביו, הרשל'ה לא ענה, וחזר על דבריו בקול רם ומאיים. תחושת אי נוחות ירדה על השומעים, וכמה מהם החליטו לפנות לגביר העיירה, שיושיעם. ״במטותא ממך, עשה נא משהו״, הם ביקשו, ״אם הרשל'ה לא יוזמן לארוחת השבת הוא עשוי חס וחלילה להביא עלינו אסון״. ִִהתרצה הגביר, ועל מנת שלא להעמיד בסכנה את כל העיירה, הוא הזמין את הרשל'ה לביתו לסעודת השבת. בתום הארוחה, כשכרסו מלאה, התמתח הרשלה על מושבו כשהוא מוכן ומזומן לקחת חלק בזמירות השבת, ואז שאל אותו הגביר: ״סקרן אני לדעת, מה עשה אבא שלך?״. על כך השיב לו הרשלה: ״הוא הלך לישון רעב...״.

לצפיה חופשית באופן דיגיטלי במגזין "נפלאות עולם" היכנסו עכשיו >>

הרשל'ה חי לפני שנים רבות, ושמו המלא: הרשל'ה אוסטרופולר, כלומר מהעיירה אוסטרופולי. להרשל'ה היה תפקיד מיוחד: להפיג את העצבות של האדמו״ר רבי ברוך ממז׳יבוז׳, נכדו של ׳הבעל שם טוב׳ זצ״ל. רבי ברוך נולד לפני קצת יותר מ-300 שנה בעיירה מז׳יבוז׳ שבאוקראינה לאדל, בתו היחידה של הבעל שם טוב. הוא הנהיג חצר חסידית גדולה לה אלפי חסידים, אולם לפעמים היה רבי ברוך שוקע בעצבות גדולה שהיה מתקשה להשתחרר ממנה. לשם כך הוחלט בחצר להביא לרבי ברוך "בדחן" - מישהו שיצחיק וישעשע את רבי ברוך, ויגרום לו לצאת מהתקפי העצבות אותם חווה.

מי שקיבל על עצמו את התפקיד היה יהודי בשם הרשל'ה אוסטרופולר, שהיה בעצמו חסיד של רבי ברוך. הרשל'ה היה נוהג להשתעשע עם החסידים ועם רבי ברוך, ללגלג על מעשים כאלו ואחרים ולהוכיח אותם על מעשיהם. הוא היה משמיע בדיחות ועושה מעשי קונדס, ובכך מצחיק את רבי ברוך ומשכיח ממנו את העצבות. בדיחותיו וחידודיו של הרשלה הפכו לשם דבר בעולם היהודי, ושמו הפך לשם נרדף לצחוק ולשמחה בקרב תפוצות ישראל.

בואו לזכות במנוי שנתי למגזין "נפלאות עולם"! היכנסו לעולם הילדים והשתתפו בהגרלה שתתקיים מחר י' אדר א'  >>

 

תגיות:נפלאות עולםעולם0 הילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה