פורום מומחיות

למה הבת לומדת כל כך הרבה למבחנים?

היא מסתגרת שעות בחדרה, ממעטת באכילה ובשינה ונראה שהעניין משפיע עליה לרעה. מה עושים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתי בת 17, ואני חשה כי היא מקדישה המון שעות ללימודים שלה. כאשר היא לומדת למבחנים היא מסתגרת שעות בחדרה, ממעטת באכילה ובשינה ונראה שהעניין משפיע עליה לרעה. ממה ההתנהגות הזו נובעת?

בתך מעוניינת להצליח, ולא סתם להצליח, אלא לעשות זאת בצורה הכי מושלמת שניתן. הרצון לשלמות הבלתי מתפשרת בהחלט מעניק לה את התואר: "פרפקציוניסטית".

החתירה לשלמות והצורך התמידי לפעול באופן כזה נובעים מתחושה תת-הכרתית שאני לא יוצלח, לא שווה, כישלון וכו'. מכאן ואילך, כל הרצון שלי לשלמות הוא כדי להאפיל על האמונה התת-הכרתית הזו. בתך מנסה להוכיח לעצמה ולעולם סביבה שהיא מוצלחת יותר מהמוצלחים הנורמטיביים שבחוץ.

הרצון הזה דורש ממנה להתנהל תחת דפוסים נוקשים מאוד ובלתי מתגמשים שסיגלה לעצמה. היא תעשה הכל כדי לא לטעות או להיכשל, משום שבאופן אוטומטי יתפרש כל חוסר הצלחה שלה ככישלון, כהוכחה לה ולעולם שהיא לא שווה.

היא מגייסת את מירב כוחותיה כדי להילחם, כביכול, במחשבה הבלתי מודעת הזו שלה. היא משווה כל העת את עצמה ואת ציוניה, המעידים על יכולותיה, אל האחר, ואם האחר קונה את ערכו ומעמדו בציון X, הרי שהיא צריכה להתאמץ ולהגיע לציון של X+.

על כן חשוב לשקף לבתך את יכולותיה, ולטעת בה את ההבנה שהיא מיוחדת כשלעצמה. כשהיא תהיה מודעת לעצמה, היא תבין שההצלחות והכישלונות הם לא בתחום אחריותה, ושהיא אינה צריכה להוכיח, לא לעצמה ולא לסביבתה, את יכולותיה.

(ענבל אלחייאני, MA, מטפלת מוסמכת ב-NLP ובדמיון מודרך)

תגיות:מבחניםפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה