יש אלוהים

כשמרן שאל בכאב: "איך ייתכן שהצעיר חשב בקלות, על התירוץ שעמלתי עליו הרבה?"

נפלו פניו של רבי יוסף קארו, וכעבור מספר ימים, כאשר התגלה אליו המלאך המגיד, בליל שבת, שאל אותו מרן הקדוש בכאב: "איך ייתכן שאותו צעיר חשב בכזו קלות, על התירוץ שאני עמלתי עליו כל כך הרבה?"

רבי יוסף קארורבי יוסף קארו
אא

בתורה נאמר "בלב כל חכם לב נתתי חכמה" (שמות ל"א, ו'). האם החכמה כבר היתה בלבו של החכם, או שמא היא ניתנה עכשיו?

חורף, שנת שט"ו. שלג כבד יורד על העיר צפת במשך שעות רבות, חצות הלילה כבר חלף מזמן, אפילו זקני צפת כבר עלו על משכבם, אבל בבית הכנסת של מהר"י אבוהב יושב מרן הקדוש, רבי יוסף קארו, מהדק את גלימתו לגופו מחמת הצינה, ולא קם משולחנו. הלילה אין הוא יכול לעלות על יצועו בשעה הרגילה, משום שעדיין לא הצליח ליישב את דברי הרמב"ם!

רבי יוסף קארו חיבר את הספר "כסף משנה", ובו הוא מתרץ את כל הקושיות שהקשו על הרמב"ם. לפעמים יכול הוא לתרץ כמה תירוצים על קושיה אחת, אבל להשאיר קושיה בלי תירוץ? זה לא יתכן.

עמל רבי יוסף במשך שעות רבות. ספרים רבים נערמו על שולחנו, עד שלפנות בוקר מצא את התירוץ המיוחל, ועלה על יצועו לזמן קצר.

למחרת, אחרי התפילה, הסתובב רבי יוסף בין הלומדים בבית הכנסת, ולפתע הוא שומע שני צורבים צעירים העוסקים באותו נושא שבו עמל בלילה הקודם. מתוך חיבה לדברי התורה, כרה רבי יוסף את אזנו לשמוע, איזהו חכם הלומד מכל אדם! והנה, להפתעתו, מרצה אחד הלומדים את הקושיה העצומה שבה עסק אתמול, וחברו משיב לו מיניה וביה: "אין זו קושיה חמורה, הרי ניתן לומר ש...", וכן אמר את כל התירוץ עליו עמל מרן במשך כל כך הרבה שעות!

נפלו פניו של רבי יוסף, וכעבור מספר ימים, כאשר התגלה אליו המלאך המגיד, בליל שבת, שאל אותו מרן הקדוש בכאב: "איך ייתכן שאותו צעיר חשב בכזו קלות, על התירוץ שאני עמלתי עליו כל כך הרבה?". השיב לו המגיד: "כל זה בזכותך! אחרי שאתה עבדת ועמלת להוריד את החכמה הזו לעולם – גם אחרים יכולים לזכות בה!".

* * *

אוניברסיטת קימברידג', אנגליה, תשנ"ה.

ד"ר רופרט שלדרייק, חוקר תודעה, מבצע ניסוי שמטרתו לבדוק את התיאוריה שלו: "תהודה צורנית" (morphic resonance), ובפשטות: לטבע יש זיכרון. חידוש שמתרחש בטבע נשאר, כביכול, ב"זיכרון" של העולם, ומכאן ואילך מתרחש ביתר קלות.

שלדרייק מודד את הזמן שבו לוקח לחולדה ללמוד כיצד להתגבר על מבוך. כמה עשרות חולדות נאבקות במבוך, זמן הפתרון נמדד ונרשם. למחרת, שוב מונחות כמה עשרות חולדות, באותו מבוך. אלא שהפעם – זמן הביצוע, אצל כולן, הרבה יותר קצר. הניסויים בוצעו במקומות נפרדים, החולדות לא תיקשרו אלו עם אלו, אפילו לא באמצעות הווטסאפ...

שלדרייק חוזר על הניסוי, והפעם בדוממים: ישנה יכולת לעשות שינוי כימי בחלקיקים המרכיבים את החומר, ליצור ממנו גביש. לשינוי הזה קוראים "קריסטליזציה". לפעמים התהליך מסובך, אך לאחר שבוצע התהליך פעם אחת – התהליך מתרחש בקלות, בזמן קצר הרבה יותר.

החכמה שבעולם היא חכמת הבורא. היא קודמת לעולם, היא נמצאת למעלה מן העולם. בכוחו של החכם להוריד אותה לעולם, ואחרי שהיא יורדת לעולם, אפשר להשיג אותה ביתר קלות. החכם עמל להשיג את החכמה, ואז הבורא נותן את החכמה בלבו, וכל באי עולם זוכים בה מכוחו.

תגיות:רבי יוסף קארויש אלוהים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה