היסטוריה וארכיאולוגיה

שמש בגבעון דום: כשכדור הארץ "נעצר" ממסלולו - מה עשו בדרום אמריקה?

היו אנשי מדע ששאלו: איך ייתכן שכדור הארץ יעצור ממסלולו? זה יגרום לכאוס מטורף בכל העולם – האינרציה של הבתים, העצים, הימים, תגרום להצפה, חורבן ואסון גלובלי, ואילו לפי התיאור בנביא, הכל המשיך כרגיל, חוץ מהשמש?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאשר יהושע בן נון כבש את ארץ ישראל מידי הכנענים, הוא עמד לנצח אותם במורד בית חורון, אלא שהשמש התקרבה לשקיעה, הכנענים היו מנצלים את הלילה כדי לברוח, להתפזר, ואולי להתארגן מחדש.

בראותו זאת, יהושע גזר: "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון", ואכן השמש נעמדה, "ולא אץ לבא כיום תמים". בני ישראל קבלו עוד יממה של אור כדי להילחם ולהשמיד את הכנעני, ואכן עשו זאת.

חישוב פשוט מגלה שאם אצלינו, בחצי הכדור המזרחי, היה יום ארוך, אזי בחצי הכדור המערבי היה לילה ארוך. נדמיין לעצמנו את האצטקים המסכנים, מתעוררים אחרי שעות שינה ומחכים לשמש שתזרח, ואין שמש... עוד שעה ועוד שעה, והשמש מבוששת מלהגיע.

הרב משה גרילק, בספרו "סיני מאז ולתמיד" מספר: "מכתב אחד שהתפרסם ב'ניו יורק טיימס', ושכותבו הוא חוקר של הציוויליזציות הפרה-היסטוריות, משך את תשומת לבנו.

"כותב המכתב, שספרו האחרון הוא 'המחוזות האבודים', העוסק בעובדות של הציביליזציות הפרה היסטוריות, כותב כך: 'בערך באותו זמן, כלומר כ־1400 שנים לפני הספירה הנוצרית, אנו מוצאים בסיפורי האצטקים תושבי מקסיקו שהשמש לא עלתה במשך יום תמים על עיר ׳האלים׳ – היא תיאוטיהואקאן (השוכנת בצפון מקסיקו). בדומה לכך, מופיע באגדות שבטי האינקה בפרו ובהרי האנדים בדרום אמריקה של אותה תקופה, שהשמש סירבה לעלות במשך כעשרים שעות'.

"הואיל ויום שאינו נגמר ולילה שאינו נגמר הם ציון עובדה של אותה תופעה, אם כי בחלקים הקוטביים של כדור הארץ, הרי התאריך השווה (1400 לפני הספירה הנוצרית) שבו הופיע הסיפור החריג הזה בשני קצוות תבל, תאריך שמוסכם כיום שהוא תאריך כיבושה של יריחו על ידי יהושע, מאשר בכך – בדרך אגב – גם את סיפור העמדתה דום של השמש בגבעון".

סיפור מדהים.

בימינו אנחנו יודעים שסיבוב השמש הוא בעצם סיבובו של כדור הארץ סביב השמש. כדי שהשקיעה תיעצר, כדור הארץ צריך להיעצר.

ולכן היו אנשי מדע ששאלו: איך ייתכן שכדור הארץ יעצור ממסלולו? זה יגרום לכאוס מטורף בכל העולם – האינרציה של הבתים, העצים, הימים, תגרום להצפה, חורבן, ואסון גלובלי, ואילו לפי התיאור בנביא, הכל המשיך כרגיל, חוץ מהשמש?

התשובה היא שכדור הארץ לא צריך "להיעצר", וגם לא "בפתאומיות". הוא צריך להאט את מהירות הסיבוב בהדרגה ובאיטיות, כך שבסך הכל יחלפו עוד כ-20 שעות, וכך גם לחזור למהירות הרגילה בהדרגה איטית מאד, מבלי שייגרם כל נזק.

טכנית, האטת סבוב יכולה להיגרם מהתקרבות של גרם שמים אחר, שכח המשיכה שלו מאט את הסיבוב, אבל אין אנחנו יכולים לדעת בדיוק באיזו צורה ה' בחר לעשות את הנס הזה. זה רק אחד ההסברים, כמובן.

תגיות:ארכיאולגיהשמש בגבעון דום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה