היסטוריה וארכיאולוגיה

מרתק: האם נמצאה חתימתו של גלית הפלשתי?

מלחמת דוד וגלית מתוארת בנביא ספר שמואל בהרחבה. הנער דוד, שבהמשך נעשה לדוד המלך, ניצח את גלית הגיתי, בקרב שהתרחש בעמק האלה. שם דומה לגלית נמצא בכתובות מימי דוד המלך, כך לפי אהרן דמסקי, על פי חרסים שנמצאו בעיר גת הפלשתית

(איור: shutterstock)(איור: shutterstock)
אא

מלחמת דוד וגלית מתוארת בנביא ספר שמואל בהרחבה. הנער דוד, שבהמשך נעשה לדוד המלך, ניצח את גלית הגיתי, בקרב שהתרחש בעמק האלה.

ישנה קבוצה מסוימת של חוקרים, שאוהבת להיטפל לסיפורי המקרא, ולספר עליהם סיפורים משל עצמם: את הסיפור הזה המציאו יהודים בתקופת המלך יאשיהו, הם ערגו לכבוד לאומי, לגיבורים. וחברו אומר: מה פתאום, זה הומצא בתקופת חזקיהו. ואילו "חוקר" שלישי אומר: אחרי הגלות, זה הכי מתאים...

בזמן שאותם ליצנים יושבים ומספרים סיפורים סביב האח, חוקרים אמיתיים בודקים ומשווים ממצאים לטקסטים, ומגלים דברים מרתקים.

הנביא מתאר את גלית בצורה מפורטת מאד: "וְכוֹבַע נְחֹשֶׁת עַל רֹאשׁוֹ וְשִׁרְיוֹן קַשְׂקַשִּׂים הוּא לָבוּשׁ וּמִשְׁקַל הַשִּׁרְיוֹן חֲמֵשֶׁת אֲלָפִים שְׁקָלִים נְחֹשֶׁת.

"וּמִצְחַת נְחֹשֶׁת עַל רַגְלָיו וְכִידוֹן נְחֹשֶׁת בֵּין כְּתֵפָיו.

"וְעֵץ חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים וְלַהֶבֶת חֲנִיתוֹ שֵׁשׁ מֵאוֹת שְׁקָלִים בַּרְזֶל וְנֹשֵׂא הַצִּנָּה הֹלֵךְ לְפָנָיו".

באחד הכנסים השנתיים של ארגון ASOR, ניתח והשווה פרופ' ג'פרי זורן את התיאור הזה לתיאורים היווניים העתיקים מתקופת השופטים, והראה כי הפרטים האלו מתאימים בדיוק למה שכינו היוונים "מריאנו". המריאנו היו לוחמי עילית שצוידו בשריון ובכלי לחימה מיוחדים, המתוארים כאן בפסוקים בפירוט.

פרופסור יוסף גרפינקל כותב: "חוקרים העלו הצעות שונות לתיארוך... האם גישה זו הולמת את מסורת קרב דוד בגלית? מתברר כי הגאוגרפיה היישובית והמצב בגאופוליטי המתוארים במקרא דווקא מתאימים לגאוגרפיה היישובית ולמצב הגאופוליטי בעמק האלה באותו פרק זמן, כפי שאלו מצטיירים מן החפירות בעמק האלה – בתל צפית".

מה לעשות, כל התנאים מתאימים רק לזמן המתואר בנביא. והכי גרוע מבחינת המכחישים, שם דומה לגלית נמצא בכתובות מימי דוד המלך, כך לפי אהרן דמסקי, על פי חרסים שנמצאו בעיר גת הפלשתית.

 כנראה שקל מאד להטיל ספק או ללגלג, אבל להתווכח עם עובדות קצת יותר קשה...

תגיות:ארכיאולוגיהדוד וגוליית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה