לאישה

לא רק יופי: למה חשוב שתלכי לישון מוקדם?

עצבות, חוסר איזון הורמונלי ודיכאון הם רק חלק מתופעות הלוואי שנשים חוות כתוצאה ממחסור בשינה. פעמים רבות הן כלל לא מקשרות זאת לחוסר בשעות שינה, וממהרות למצוא פתרונות רפואיים, כשבעצם כל מה שהן צריכות זו שנת לילה טובה ואיכותית. ליל מנוחה

אא

"הגוף שלנו מתוכנת לישון בשעות הלילה" – משפט פשוט שכולנו מסכימות עליו. "חשוב ללכת לישון מוקדם", אנחנו אומרות לילדים כשהם בקושי קמים מהמיטה בבוקר. "לך כבר לישון", אנחנו גוערות בזאטוט התורן שמושך ומושך את שעות ההשכבה, ומתעקש להישאר ער. אנחנו כמובן צודקות ואומרות את הדבר הנכון, אך מה איתנו? עד כמה אנחנו מיישמות זאת ודואגות להעניק לעצמינו את המתנה החשובה של שינה איכותית ומספקת? בואו נבדוק.

 

מוכח מחקרית

שינה בשעות המוקדמות של הלילה מאפשרת לגוף לייצר מלטונין, הורמון שינה, באופן טבעי, ותורמת לשינה עמוקה ואיכותית יותר. כתוצאה מכך, הגוף מתאושש ממאורעות היום, המוח מעבד נתונים בצורה מיטבית ומערכת החיסון מתחזקת.

על מנת לחקור זאת לעומק ולהבין מה באמת עושה השינה לבריאות האדם, ולבריאות האישה בפרט, אספו חוקרים קבוצות נשים שונות ובדקו את איכות וזמן השינה שלהן. המחקרים, שנעשו בשנים 2018 ו-2019, מצאו קשר ישיר בין שינה בשעות המוקדמות של הלילה לבין שיפור משמעותי בבריאות הגוף והנפש של נשים אלו.

אחד המחקרים שפורסם בכתב העת "Sleep" בשנת 2018, בחן את הקשר בין שעות השינה ואיכות השינה לבין בריאות הנפש אצל נשים. התוצאות היו לא פחות ממדהימות: לפי המחקר, נשים שישנות פחות מ-7 שעות בלילה נמצאות בסיכון גבוה פי 2 לדיכאון, ופי 1.5 לחרדה, בהשוואה לנשים שישנות 7-8 שעות.

מחקר נוסף שפורסם בכתב העת "Journal of the American Medical Association" בשנת 2019 בחן את הקשר בין שעות השינה ואיכות השינה לבין סיכון למחלות לב וכלי דם בנשים. גם כאן התוצאות הפתיעו את החוקרים. מהמחקר עלה בברור שנשים שישנות פחות מ-6 שעות בלילה נמצאות בסיכון גבוה פי 2 למחלות לב וכלי דם בהשוואה לנשים שישנות 7-8 שעות בלילה. בנוסף, נשים שישנות פחות מ-6 שעות בלילה נמצאות בסיכון גבוה פי 1.5 לשבץ מוחי בהשוואה לנשים שישנות 7-8 שעות בלילה.

חשוב לציין שמחקרים אלו הם רק חלק קטן מהמחקרים הרבים המצביעים על חשיבות השינה לבריאות האישה. מובן שישנם גורמים רבים נוספים שמשפיעים על בריאותינו כנשים, אך אין ספק ששינה היא אחד הגורמים החשובים ביותר שיש ביכולתינו לטפל בהם.

 

אז מה אנחנו יכולות לעשות?

כנשים ואמהות עסוקות אנחנו מוצאות את עצמינו במרוץ בלתי פוסק סביב השעון. נדמה לפעמים שהמוח ממשיך לחשוב בלילה, תוך כדי שינה, על מה שצריך לעשות בבוקר, מה הספקתי היום ומה לא. כדי להרגיע את המחשבות הבלתי פוסקות, ולישון בצורה שתעזור לבריאותנו ולא להפך, כדאי לעשות כמה צעדים פשוטים:

  • להחליט על שעה קבועה לשינה. אפשר לעשות זאת על ידי תזכורת בנייד. הדבר חשוב במיוחד למי שיודעת שמחכה לה "שעון מעורר" פרטי ורעב באמצע הלילה, שלא אכפת לו בכלל כמה שעות ישנת או לא ישנת.
  • להפחית בקפה של ערב. שותה נס קפה גם אחרי 20:00? נסי להחליף לתה. הקפאין מעורר וממריץ, ויכול לפגוע ביכולת של הגוף שלך להיכנס לתהליך שינה.
  • לכבות את הנייד. נרדמת עם מסך הטלפון? החליפי אותו בספר, והכי טוב – בספר תהילים. האור הכחול שבוקע מהמסך משבש את היכולת של הגוף לייצר מלטונין, ומפריע לו להיכנס למצב הירגעות לקראת שינה.

  • מקלחת חמה לפני השינה. המים החמים, הפיג'מה המפנקת, כוס תה וספר טוב – כבר עושים חשק להיכנס למיטה ולישון, לא? חשבי על כך בתור פינוק שמגיע לך אחרי יום שלם של נתינה ועשייה. תני לעצמך עוד שעה. זה ישתלם לך בבוקר.
  • התפללי על זה. לא מצליחה לישון מוקדם יותר? גם על זה אפשר להתפלל! בקשי מהשם שנת לילה טובה ואיכותית, שתעזור לך לשמור על בריאותך למענך, ולמען משפחתך.

לילה טוב ורגוע.

יש לך עצות לשנת לילה טובה, מוקדמת ורגועה? כתבי לנו בתגובות.

תגיות:שינהליל מנוחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה